Ora 5 si 50 de minute. Trenul personal 2081 pleaca din statia Craiova, cu destinatia Târgu Jiu. La ora 6 si 18 minute, trenul ajunge in Cotofeni, opreste, urca supracontrolul, iar fata conductorului se crispeaza. Trenul pleaca din statie, iar seful de tren, in loc sa fie la una din usi confirmând impiegatului ca poate da liber garniturii, sta asezat comod pe o bancheta, in unul dintre compartimente. Incepe controlul. „Prezentati biletele pentru control“, spune seful de tren. „Pai, nu avem, ca am urcat din Triaj si nu am mai apucat sa ne luam bilete“, spune unul dintre blatisti. „Unde mergeti? La Filiasi? Sefule, taie aici doua, de 65 de mii“, spune unul dintre inspectori.
La clasa I, cu bilet de a II-a
Vagonul urmator. „Biletul dumneavostra“, spune inspectorul. „I-am dat 18 mii fetei si a zis ca se intoarce si imi da bilet, da’ nu s-a mai intors“, spune timorata femeia. „Unde ati urcat?“. „La Sere si merg la Filiasi“. „Va costa 40 de mii“. Echipa de control merge mai departe, un vagon de clasa I, plin. Oamenii au bilete, dar compartimentul aproape ca se goleste; mai bine de jumatate aveau, de fapt, bilete de clasa a II-a.
Pe hol, un baiat prezinta abonamentul la control. „Si buletinul, va rog“, spune inspectorul. Abonamentul nu-i apartine celui din buletin, Viorel Nica. „Asta este, dumneavoastra achitati contravaloarea biletului, la pretul din tren, si i-ati facut rau si prietenului, pentru ca abonamentul se retine“. Controlul se incheie. Conductorilor li se iau declaratii; au, fiecare, câte doua persoane gasite fara bilet. „In urma controlului, daca sunt gasite nereguli, fiecarui conductor i se face un dosar, care se finalizeaza in doua-trei zile. In functie de gravitate faptelor constatate se stabileste sanctiunea“, a spus Catalin Mocanu, seful Serviciului Control Trenuri, din cadrul Regionalei CFR Craiova.
Sotie de ceferist, fara tichet
Echipa de control, formata din trei inspectori, seful Serviciului Control si directorul Regionalei CFR Craiova, coboara pe peronul Garii Filiasi. In câteva minute trebuie sa soseasca, de la Târgu Jiu pentru Bucuresti, trenul accelerat 1724. Acceleratul intârzie 15 minute. Actiunea de verificare a biletelor si abonamentelor debuteaza cu un ceferist, a carui insotitoare nu poate prezenta un bilet de calatorie pentru ca nu are. „Sotia dumneavoastra ar trebui sa aiba un permis de calatorie; daca nu are biletul, va costa 124 de mii“, spune unul dintre inspectori. „Dar nu am“, spune ceferistul. Inspectorii intocmesc proces-verbal. „Daca nu aveti bani sa achitati biletul, veti plati o amenda, de aproape doua milioane de lei vechi“.
In vagonul urmator, alt angajat al CFR are permis, dar acesta nu este vizat. „Trebuie sa achitati contravaloarea biletului“, spune inspectorul. „Nu am bani de ajuns, sa vad de la cine pot lua“, spune barbatul.
Incasarile se tripleaza in zilele de control
Acceleratul ajunge in Craiova. Ceferistul a carui sotie nu avusese bilet vine sa-si roage superiorii sa-i inapoieze autorizatia de serviciu. „Dom’ sef, doua vorbe, va rog, stiti, nu am avut timp sa-i fac sotiei permisul“, spune barbatul. „Imi pare rau, dar daca nu ati achitat 124 de mii in tren, dati acum 1.924.000 de lei amenda“.
„Incercam sa-i facem pe calatori sa realizeze ca trebuie sa-si ia bilet. In ultimul timp s-a marit numarul de abonamente, dar au crescut si incasarile. Am avut actiuni, impreuna cu Politia Transporturi Feroviare, si am avut incasari, pe biletele taiate celor care calatoreau fraudulos, de trei ori mai mari decât avea trenul respectiv in mod normal“, a spus Cosmin Radulescu, directorul Regionalei CFR Craiova.
46.000 la casa, 95.000 in tren
Ultimul tren controlat, personalul 9133, pleaca din Craiova la ora 8.00 si merge la Calafat. Controlul urca din statia Salcuta. Pe peron, lume. „Bilete aveti?“, ii intreaba preventiv inspectorii. „Nu, ca mergem cu nasu’“, a venit raspunsul sincer al unei femei. In tren, un barbat se plânge ca a dat foarte mult pe abonament. „Ma costa 777 de mii de lei, pe ruta Bordei-Boureni, si cum eu nu circul cu trenul zilnic, pentru ca lucrez in ture, faceam mai bine daca-mi luam bilet“, a spus Viorel Duta. In cele 40 de minute de la plecare, calatorii au avut timp sa toace si seminte. „Asa este mereu pe ruta asta, pentru ca oamenii nu sunt dintre cei mai civilizati“, spune directorul.
Pe o bancheta, doua tinere prezinta abonamente cu reducere pentru studenti, dar nu pot face dovada reducerii. Tinerele, despre care cineva din tren spune ca sunt profesoare si nu studente, merg la Bailesti. „Biletul Craiova-Bailesti costa, la pret de tren, 95 de mii de lei“. Spre comparatie, cumparat de la casa, biletul costa 46 de mii de lei.
Sanctiuni
In 2006, pâna la 1 mai, Serviciul Control Trenuri din cadrul Regionalei CFR Craiova a aplicat 119 sanctiuni conductorilor de tren care au fost prinsi cu nereguli. In 2005, numarul sanctiunilor a fost de 345.