4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTramvaiul lui Romanescu

Tramvaiul lui Romanescu

Pentru cei mai multi craioveni, calatoria cu tramvaiul a devenit ceva banal. Putini stiu insa ca primarul care a incercat sa introduca in Craiova tramvaiele electrice a fost Nicolae Romanescu, in urma cu mai bine de un secol.


Tramvaiul este unul dintre cele mai folosite mijloace de transport in comun in Craiova. Primele linii de tramvai – ramase, de fapt, singurele – au fost date in folosinta in anul 1987, pe un traseu de 18,4 km de cale dubla, care facea legatura intre platformele industriale de est si vest ale orasului. Ideea unui tramvai in Cetatea Baniei este insa mult mai veche. Primul contract semnat in acest sens de municipalitate dateaza din anul 1901, de pe vremea când era primar Nicolae Romanescu. Daca ar fi fost dus la bun sfârsit acest contract, Craiova ar fi ajuns al doilea oras din tara cu transport electric, dupa Bucuresti.


Trei linii de tramvai pentru craioveni


„Tramvaiele fiind necesare atât din punct de vedere al inlesnirii locomotiunii, cât si din punct de vedere hygienic, deoarece dau putinta si celui sarac a esi in orele libere afara din oras, spre a respira un aer mai curat, era natural ca sa ne ocupam foarte mult de darea in concesiune a unei retele de tramvai in orasul nostru“, explica primarul Romanescu in 1901 consilierilor comunali craioveni.


Dupa indelungate cautari a unor investitori, municipalitatea, cu acordul Consiliului Comunal Craiova, a semnat pâna la urma un contract de concesiune, in anul 1902, cu inginerii francezi Laval, Cuny si Cassanova, care prevedea realizarea a trei linii de tramvai in oras.


„Proectul de contract prevede trei linii, si anume: Linia No. 1 (3,7 km lungime) – de la bariera Calafatului (Parcul Bibescu), pâna la Bariera Amaradiei; pe strada Calafat, strada Unirei, strada Smârdan si strada Amaradiei; Linia No. 2 (3,6 km lungime), de la Bariera Bucovatu, la Bariera Bucurestilor, pe strada Bucovatu, strada Madona Dudu, strada Lipscanilor, strada Brutus, strada Caprei si strada Cuza Voda; Linia No. 3 (4,15 km lungime), de la Gara Craiova la Bibescu, strada Fratii Golesti, strada Carol I, strada Episcopiei, strada Cuza Voda, drum comun cu linia 2 pe strada Lipscani, drum comun cu linia 1 pe strada Unirei si strada Calafat. Cum vedem, s-a ales stradele care duc la scoli si alte asezaminte publice, cum ar fi Palatul justitiei, spitale, cimitire s.a.“, mentiona primarul Nicolae Romanescu intr-o dare de seama, in fata consiliului comunal.


Loc de „repausare“ la Palatul justitiei


Intâiul om al urbei, de fapt cel mai mare primar pe care l-a avut vreodata Craiova, avea si el, ca si actualul primar Antonie Solomon, ambitia de a lasa in urma o piata in mijlocul orasului, unde cetatenii sa poata sa se „repauseze“: „Aproape de intretaerea liniilor 2 si 3, in dreptul Palatului justitiei (actuala cladire a Universitatii din Craiova – n.r.) ar trebui sa se faca un square, a carui necesitate este atât de mult simtita. Vederea dinspre palat va fi libera, iar pe celelalte trei fete s-ar putea face – dupa un plan bine si frumos alcatuit – localuri (chioscuri pentru o anume intrebuintare prevazuta in plan) de unde atât cei cari vor avea afaceri la palat, cât si acei cari vor veni sa se repauseze vor putea cumpara cele necesare lor“, incerca primarul Romanescu sa-i convinga pe consilieri.


Si totusi, asa cum se intâmpla si in zilele noastre, Primaria Craiova a ramas cu buza umflata. Concesiunea n-a putut fi dusa la bun sfârsit, din cauza insuficientei fondurilor din partea investitorilor. Transportul in comun in Craiova s-a bazat in continuare pe carute si trasuri.


Realizare dupa opt decenii


Ideea infiintarii unei linii de tramvai in Craiova a fost reluata abia dupa mai bine de opt decenii, de catre administratia comunista a orasului, in contextul reducerii consumului de combustibil. In 1987 a fost data in folosinta linia de tramvai, care totalizeaza in prezent 18,4 km de cale dubla.


Municipalitatea, prin Regia Autonoma de Transport Craiova, detine un parc de 49 de tramvaie, care, numeric, n-a crescut absolut deloc fata de 1989. Majoritatea tramvaielor nu mai au insa al doilea vagon, fiind in totalitate hârburi. Asa-zisa „innoire“ a parcului de tramvaie a fost, de fapt, o inlocuire a celor vechi cu altele si mai… vechi, dar aduse din strainatate, de unde fusesera cumparate la pret de fier vechi.


Primele autobuze


Primele autobuze care efectuau curse interioare in Craiova au aparut in anii ’30. In 1937 existau deja cinci linii de autobuze, cea mai circulata fiind aceea spre si dinspre Parcul „Nicolae Romanescu“. A venit apoi razboiul, iar transportul in comun a fost desfiintat. A reaparut in septembrie 1948, cu un parc de doua autobuze, primite de la Bucuresti, si era inclus in cadrul Interprinderii de Gospodarire Comunala Craiova. Autobuzele circulau pe un singur traseu, care facea legatura intre Gara si Parcul „Romanescu“, zonele orasului cele mai importante la ora respectiva. Pâna in luna noiembrie a aceluiasi an, parcul auto crescuse la zece autobuze, distribuite pe doua trasee.


In prezent, RAT Craiova detine un parc de 190 de autobuze pentru transportul urban, la care se adauga mijloacele de transport ale firmei Bacriz.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII