Craiovenii nu vor scapa prea curând de infernul masinilor de mare tonaj, care traverseaza orasul, realizarea celor doua centuri, de nord si de sud, care ar trebui sa preia acest trafic, fiind in mare intârziere. In timp ce in cazul centurii de nord, executantul lucrarii da noi termene de finalizare, la centura de sud nici nu a fost identificata sursa de finantare.
Construirea celor doua centuri ocolitoare ale Craiovei, de nord si sud, da mari batai de cap Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, care mai are de asteptat pâna sa administreze noile tronsoane. Cei mai afectati sunt insa craiovenii, nevoiti sa suporte in continuare zgomotele autovehiculelor de mare tonaj, care continua sa traverseze orasul, pâna la finalizarea celor doua centuri. Realizarea acestora a fost gândita tocmai pentru a decongestiona traficul din Craiova. Daca in cazul centurii de nord, firma italiana JV ASTALDI – ITALSTRADE, care a câstigat licitatia, se face ca munceste de zor, in ceea ce priveste centura de sud, proiectul acesteia nu a fost inca materializat. In tot acest timp, filiala de la Craiova a companiei, respectiv Directia Regionala de Drumuri si Poduri, nu poate decât sa intocmeasca rapoarte cu privire la stadiul lucrarilor de la centura de nord si sa ceara finantare pentru cea de sud. „Cele doua nu au fost proiectate impreuna asa ca nefinalizarea uneia nu o afecteaza pe cealalta. Spre exemplu, cei care vin de la Bucuresti si vor sa ajunga in Timisoara o vor folosi pe cea de nord, iar cei care vor sa ajunga din Capitala in Bechet vor tranzita pe centura de sud“, a declarat Cosmin Muscalu, reprezentantul la Craiova al consultantului japonez CONSTRUCTION PROJECT CONSULTANS, pentru construirea centurii de nord.
Penalizarea executantului centurii de nord, tinuta secret
Centura de nord ar fi trebuit inaugurata, cel putin teoretic, intr-un termen de doi ani si jumatate, in februarie 2006, insa executantul lucrarii a tot amânat finalizarea, din diverse motive. Pentru a le lua apararea, reprezentantii firmei japoneze de consultanta, care ar fi trebuit sa ii traga de mâneca pentru ca nu isi fac treaba, sustin ca intârzierile sunt justificate.
„Exproprierile din zona tranzitata de centura de nord au inaintat foarte greu, ultimele fiind realizate la sfârsitul lui 2005. Au fost expropriati, inca din 1998, 500 de proprietari care detineau 450.000 mp de teren. Nici vremea nu a tinut cu constructorul, deoarece a plouat in majoritatea timpului si muncitorii nu au putut lucra“, a mai spus Muscalu.
Pe lânga aceste piedici, a mai aparut, dupa cum a afirmat Muscalu, si problema identificarii anumitor utilitati ale orasului, de a carei existenta nu se stia. Din acest motiv, a fost realizata o munca in plus, fiind nevoie ca unele sa fie mutate, iar in cazul altora sa se faca lucrari de protejare.
Precizam ca traseul centurii de nord va fi realizat pe ruta Fabrica de Avioane – Avicola – pod Amaradia si se intinde pe o distanta de 14,1 kilometri. Mai exact, autovehiculele de mare tonaj vor tranzita Craiova prin zonele Hanul Doctorului, Termo ll pâna la Izvorul Rece, unde DN 6 va fi traversat printr-un pasaj suprateran. Reprezentantul CONSTRUCTION PROJECT CONSULTANS sustine ca lucrarile au fost realizate in proportie de 80% si au fost incepute pe toata suprafata de 14,1 km, insa se afla in diferite stadii de executie. In ceea ce priveste sanctionarea firmei italiene, care nu a respectat termenul de finalizare, Muscalu a spus ca nu poate dezvalui mai multe date despre acest aspect, deoarece sunt clauze confidentiale. Acesta a spus totusi ca firma ar putea fi penalizata daca societatea pe care o reprezinta va face aceasta propunere Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Valoarea investitiei la centura de nord ajunge la 15 milioane de euro, 70% fiind asigurate de Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC), restul fiind pus la dipozitie de Guvernul României.
Centura de sud, in cautare de finantari externe
Intr-o situatie mult mai proasta se afla construirea centurii de sud a Craiovei care nici macar nu si-a gasit finantatorul. Aceasta ar trebui realizata din zona de vest a orasului, incepând cu strazile Pelendava – Brestei – Râului – cartier Mofleni – cartier Popoveni – cartier Romanescu – Aleea ll Bechetului – strada Drumul Apelor – cartier Plaiul Vulcanesti, cu iesire la intersectia dintre Calea Bucuresti si drumul de acces spre Fabrica de Avioane. Când va fi inceputa constructia, nici directorul adjunct al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Craiova, Adrian Lumuzeanu, nu a putut sa spuna. „Nu depinde de noi când vor fi demarate lucrarile. De obtinerea sumei necesare pentru realizarea ei ar trebui sa se ocupe, generic, statul român. Responsabilitate asupra ei avem doar in momentul in care e finalizata si trece in administrarea noastra. Valoarea investitiei nu o pot spune deoarece nici macar nu au fost identificati banii necesari si nici nu s-a organizat licitatia“, a declarat Adrian Lumuzeanu. Seful directiei a mai spus ca lucrarile pentru centura de sud vor fi demarate imediat ce vor fi gasite finantari, cel mai probabil externe si in cel mai fericit caz nerambursabile.