Integrarea in UE a prins Regia de Transport Craiova pe picior gresit. Aproape jumatate din autobuzele aflate in parcul auto al RAT polueaza orasul si o vor mai face mult timp de acum incolo, deoarece regia nu are inca bani sa cumpere altele noi.
Când circula pe strazile Craiovei, se scutura din toate incheieturile, de zici ca in clipa urmatoare se vor rupe in doua. Se târasc ca un muribund, dar nu renunta. „Tusesc“ zgomotos când le ambaleaza soferul si „scuipa“ nori de fum gros, inecacios. Sunt cele 80 de rable ale RAT numite generic autobuze, care incalca toate normele posibile ale Uniunii Europene in materie de protectie a mediului. Sunt bune de casat si nu sunt incadrate in nici o categorie Euro.
Masini vechi de 20 de ani
Dintre cele 180 de autobuze care functioneaza pe traseele Regiei Autonome de Transport Craiova ( RATC), 80 nu corespund normelor europene privind poluarea chimica si fonica. Doar o suta dintre ele, marca Prestige, Iveco, MAN si BMC au motoare Euro 2, dar si acestea sunt de mult depasite. Intre timp au aparut norme Euro 3 si 4, iar in curând vor aparea pe piata si masini cu motoare Euro 5. Restul sunt autobuze marca Roman si Ikarus, produse in anii ’80 sau aduse la mâna a doua din Ungaria. Cu un ochi pe normele UE, dar strânsa cu usa de numarul de calatori din ce in ce mai mare, RAT Craiova nu poate renunta la rablele din curte.
„Daca scoatem si trei masini de pe traseu se cunoaste acest lucru. Ne trebuie zilnic cel putin 155-160 de autobuze pe traseu“, a declarat seful Sectiei 1, Cristian Nicorescu. Problemele din trafic afecteaza direct bugetul regiei. Seful serviciului de marketing, Marius Buzila, a recunoscut ca RAT pierde clienti din cauza numarului mic de autobuze.
„Sunt oameni care renunta sa mai mearga cu autobuzul, deoarece sunt prea putine masini pe traseu, iar in orele de vârf nu fac fata. De aceea prefera sa mearga pe jos sau cu taxiul. De fapt, taxiul este cel mai mare concurent al nostru“, a spus Buzila.
Sub amenintarea amenzilor
Integrarea le-ar putea rezerva surprize mari oficialilor de la RAT. Pe lânga amenzile de zeci de milioane de lei pentru fiecare autobuz pe care le-ar putea primi din partea Garzii de Mediu, regia s-ar putea vedea obligata sa-si tina masinile in garaj. Autobuzele RAT va trebui sa treaca peste câteva saptamâni testul noilor inspectii tehnice, altele decât cele facute in sectiile regiei. „Este posibil ca autobuzele sa nu treaca de analiza de laborator a RAR. Multe dintre ele trebuia casate de mult. Noi riscam scotându-le pe traseu. Putem primi amenda de 50 de milioane de lei vechi“, a recunoscut Nicorescu, ceea ce inseamna patru miliarde de lei vechi, cât ar fi costat rata lunara la cele 40 de autobuze MAN pe care urma sa le cumpere regia daca nu s-ar fi anulat licitatia. Marcel Marcea, directorul RAR Dolj, nu a putut oferi o situatie privind inspectia tehnica a autobuzelor RATC: „Raportarile acestea nu se pot da, sunt chestiuni de care se ocupa Bucurestiul“, a spus acesta.
La rândul sau, comisarul-sef al Garzii de Mediu Dolj, Marin Costache, a declarat ca va da amenzi doar dupa trecerea unei perioade de gratie. „In urma inspectiei tehnice, daca nivelul de noxe nu este corespunzator, Registrul Auto da un termen de gratie pentru ca masinile sa fie inlocuite si abia apoi intervine Garda de Mediu“, a spus Costache.
Care-i solutia?
Ca sa nu dispara de pe piata, conducerea RAT a conceput o strategie de dezvoltare a regiei in care a fost inclusa si achizitionarea a 40 de autobuze. Asta nu inseamna, insa, ca autobuzele vechi vor fi casate. „Daca s-ar achizitiona 40 de autobuze noi, numai 20 dintre cele vechi ar putea fi casate fara a afecta frecventa circulatiei autobuzelor pe trasee“, a declarat seful sectiei 1 RAT. De unde va face regia rost de bani? Din banii platiti de craioveni pe bilete si abonamente. Conform calculelor facute de regie, RAT inregistreaza lunar patru milioane de calatorii cu autobuzul si doua milioane cu tramvaiul, ceea ce inseamna venituri de 72 de miliarde de lei vechi. Profitul este insa infim. Anul trecut, desi a avut o cifra de afaceri de sute de miliarde de lei, RAT a obtinut profit de doar trei miliarde de lei. In plus, conform unui studiu efectuat in iunie anul trecut, regia se confrunta cu probleme si din interior. 43% dintre craiovenii intervievati s-au declarat nemultumiti de pretul prea mare al biletelor si un procent mai mic de calitatea mijloacelor de transport, de vânzatoarele si controlorii de bilete necivilizati. Cât despre pretul biletului pentru o calatorie, departamentul de marketing al RATC spune ca nu se va modifica pâna in luna septembrie.