4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024

Viaţa la periferie

Între Daewoo şi calea ferată Craiova – Calafat s-a înfiripat un cartier de case, majoritatea construite fără autorizaţie şi fără aprobare de la autorităţi. Locuitorii, oameni săraci ajunşi aici în urma a tot felul de poveşti triste, îşi cer dreptul la confortul asigurat de folosirea curentului electric, declarând că s-au săturat „să se lumineze“ de la lumânare sau de la lampa cu gaz.

Înainte de 1990, bucata de teren dintre gardul uzinei Daewoo şi calea ferată Craiova-Calafat părea să fie a nimănui, figurând în extravilanul Craiovei. Câţiva împătimiţi ai agriculturii şi-au făcut aici grădini de zarzavat şi câte o coşmelie în care să se adăpostească de ploaie când veneau să îngrijească legumele. Încet, încet, aplicarea legilor fondului funciar a adus peste aceste pământuri stăpâni care fie au vândut bucăţile de teren mari cât pentru o curte cu casă, fie şi-au construit ei înşişi case, deşi la vremea respectivă pământul figura în extravilanul oraşului. Accesul către aceste terenuri se face prin parcarea Uzinei de Maşini şi apoi pe un drum de ţară care merge de-a lungul căii ferate. Nici una dintre casele construite aici nu are curent electric, dar toate au apă curentă şi canalizare, precum şi posibilitatea de a se racorda la conducta de gaz metan. Pentru că proprietarii caselor nu au autorizaţii de construire, se pune întrebarea cine a făcut racordurile la apa potabilă şi la canalizare?

 

Fără curent, dar cu apă şi canalizare

 

Georgeta Udrea ne-a semnalat situaţia locuitorilor celor câteva case din zona descrisă, care sunt nevoiţi să apeleze seara la lumina lumânării sau a lămpii cu gaz pentru că nu există reţea electrică, deşi stâlpii cu firele electrice sunt la câţiva paşi de case. Dumitru Băluţă, alt locatar al străzii, crede că nu este posibil ca în ziua de azi o stradă întreagă să nu fie racordată la reţeaua de curent electric. „Am fost de mai multe ori la primărie în audienţă şi a venit şi o comisie aici, la faţa locului, dar problema este tot nerezolvată. Nu avem autorizaţii de construire a caselor, dar avem numere factoriale distribuite de primărie şi se cheamă că locuim şi noi tot în orş. Avem apă şi canalizare, că ne-am racordat pe banii noştri. Vecina mea, doamna Meri, are acte, pentru că s-a dus la instanţă şi a făcut o acţiune în constatare, iar instanţa i-a recunoscut dreptul de proprietate. Ei de ce nu-i bagă curent electric pe stradă? Noi nu cerem decât reţea stradală, pentru că dacă ar exista fiecare ar putea să-şi tragă curent“, a spus Dumitru Băluţă.

 

Vigilenţa inspectorilor, tare ca fularul!

 

Primăria nu poate să extindă reţeaua stradală de iluminat public pentru că deocamdată nu are soluţie tehnică. Adriana Motocu, directoarea Direcţiei servicii publice din Primăria Craiova, a spus: „După ce oamenii au venit la primar în audienţă, s-a format o comisie şi împreună cu directorul de la Luxten am fost acolo să vedem care este situaţia. Nici unul dintre cei care şi-au construit case nu are autorizaţie de construire şi nici nu se pot autoriza din mai multe motive: sunt prea aproape de reţeaua de înaltă tensiune (legea prevede că o casă nu se poate construi la mai puţin de 15 metri de o parte şi de alta a stâlpului de înaltă tensiune) şi tot la fel de aproape sunt şi de calea ferată. Directorul de la Luxten a cerut o soluţie tehnică la Electrica, pentru că în zonă nu există punct de transformare. O fi terenul acela în intravilan, dar este cu destinaţie agricolă, nu pentru construcţii. În acest fel cred că nu este posibil să dezvoltăm un proiect de extindere a reţelei de iluminat public pentru că nu ne lasă legislaţia în vigoare. Cât despre racordurile de apă şi canalizare, ele nu au fost făcute legal pentru că locatarii ar fi trebuit să prezinte actele de proprietate ale casei. Probabil că s-au racordat la reţelele de la Daewoo“. Situaţia din strada Prelungirea Drumul Apelor nu ar fi ajuns atât de complicată dacă inspectorii primăriei ar fi stopat la timp construcţiile ilegale. Pentru că nu au făcut-o, acum primăria are o nouă problemă!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII