Guvernul pregăteşte o nouă variantă a taxei auto, fiind cea de-a doua de la începutul anului. Aceasta va conţine o componentă care se referă la cantitatea de emisii de dioxid de carbon a unui autovehicul pe un kilometru.
Anunţul a fost făcut săptămâna trecută de premierul Tăriceanu, care a precizat că noile modificări sunt inspirate după modelul taxelor din Franţa şi Austria. De data aceasta, executivul urmăreşte să impună o taxă într-o formulă simplă, legată de nivelul de emisii de CO2, bazată pe principiul poluatorul plăteşte. „Fiecare persoană poate alege ce maşină doreşte, însă taxa trebuie să ţină seama şi de cât rău produce mediului. Acesta este principiul european pe care îl vom aplica şi în România“, a precizat Tăriceanu într-un comunicat emis de Guvernului României.
Executivul intenţionează să elaboreze noul act normativ într-o săptămână, apoi această variantă de calcul a taxei va fi trimisă la Comisia Europeană, pentru un acord informal şi pentru aprobare.
Din nou nemulţumiri
Cei care îşi doresc o maşină la mâna a doua s-au declarat nemulţumiţi la aflarea veştii că guvernul va modifica din nou calculul taxei. „Vreau să văd cum rămâne cu taxa ca să-mi iau o maşină mai bună din străinătate. Din câte văd, nu prea sunt şanse. Cred că până la urmă îmi iau o bicicletă, că pe aia nu au apucat să pună taxe“, a spus V. A., din Craiova.
Unii craioveni care şi-au luat o maşină second şi nu au înmatriculat-o, pentru că aşteptau anunţata modificare a taxei, au spus că, în eventualitatea altei modificări, ori duc maşinile la fier vechi, ori le dau foc. „Am luat un Espero din Germania, cu 1.000 de euro. După ultimele calcule, urma să plătesc până în 1.000 de euro taxa, dar acum se pare că o scaldă din nou. Dacă vor mări iar taxa, mai bine îi dau foc decât să le dau atâţia bani hoţilor ăstora de la guvernare“, a menţionat alt craiovean.
Ultima modificare, contestată
Luna trecută, executivul a venit cu o modificare a cunoscutei taxe de primă înmatriculare, care a fost vehement contestată. După modificările formulei de calcul făcute publice de Ministerul Mediului, taxa auto ar fi trebuit să crească în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare euro. Motivul invocat de guvern a fost că maşinile noi au o durată de funcţionare mai mare decât cele mai vechi, poluând mai mult. Astfel s-a ajuns ca taxa pentru o maşină nouă, de exemplu, cu Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1.600 cmc, care după vechea formulă de calcul era puţin peste 100 de euro, potrivit acestei formule creştea până în jur de 400 de euro. Taxa urma să scadă odată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă cu 15% mai mică.
Pe de altă parte, taxa care ar fi trebuit plătită pentru o maşină mai veche ar fi scăzut. De exemplu, pentru maşinile Euro 1, vechi de 14-15 ani, cuantumul taxei de primă înmatriculare varia între 323 şi 652 de euro. Paradoxal, formula de calcul înaintată de guvern la începutul anului înlesnea accesul „rablelor“ în parcul auto al României şi impunea taxe mari pentru maşinile noi, acesta fiind şi motivul pentru care aceasta a fost îndelung criticată şi contestată.
Taxa franceză şi austriacă
Franţa a introdus o taxă de poluare pentru autoturisme, care este fixată în funcţie de emisiile de dioxid de carbon pe kilometru. Cuantumul taxei este cuprins între 200 şi 2.600 de euro şi se plăteşte la prima înmatriculare. Austria a instituit o taxă la prima înmatriculare a autoturismelor, care reprezintă până la 16% din preţul de cumpărare al acestora şi este bazată pe consumul de combustibil.