Lucrările de asfaltare a două dintre cele mai importante artere de circulaţie ale Craiovei au fost sistate din cauza suprapunerii unor proiecte, iar termenul de finalizare a celei de-a treia urmează să fie decalat până în iarnă. Celelalte străzi şi tronsoane raşchetate ar trebui asfaltate până în august 2008, numai că pe unele dintre ele constructorii lipsesc.
Şantierul Craiova devine tot mai greu de suportat. După ce au avut de îndurat cea mai amplă decopertare de carosabil din istoria Băniei, craiovenii sunt obligaţi acum să accepte că tronsoane întregi din străzile distruse pentru a fi reparate sunt părăsite sau sunt „gâdilate“ pe ici, pe colo de muncitori care nu-şi găsesc de lucru. Oamenii sunt indignaţi şi spun că nu au mai văzut atâta delăsare. „Pe strada A.I. Cuza e un coşmar: au răzuit asfaltul, au lăsat numai gropi şi şanţuri de două luni şi ceva, iar muncitorii lenevesc toată ziua în jurul câte unui tractor şi tot bibilesc la nişte borduri. Dacă ar fi muncit, cred că făceau până acum trei A. I. Cuza, nu una!“, a arătat Teodor Iancu. „Ai fi zis, cum au început lucrările, că ăştia mănâncă oraşul în două-trei luni. Da’ de unde! Mai văzuşi! Câteodată nu dau cu zilele (constructorii – n.r.) pe la noi, prin Brestei. Nici nu credem că mai vine cineva. Da’ ne-au pus borduri, ce să zic!“, s-a plâns Maria Simion. Răspunzătorii din Primăria Craiova spun însă că lucrările sunt în termen şi că, după grafic, în august 2008 marile artere jupuite – A. I. Cuza, Unirii, Brestei, 1 Mai – ar trebui să arate ca în Vest.
Proiecte încălecate
După cum se proiectează şi se lucrează, străzile Craiovei vor fi impracticabile multă vreme. În cazul a două dintre ele, Unirii şi 1 Mai, proiectele de modernizare a carosabilului şi trotuarelor şi de înlocuire a bordurilor s-au ciocnit exact în mijlocul investiţiei de alte proiecte, ale altor unităţi, astfel încât Primăria Craiova a fost obligată să sisteze lucrările. „Pe strada A. I. Cuza trebuie înlocuiţi nişte stâlpi pentru energie electrică, iar pe bulevardul 1 Mai se efectuează lucrări de deviere a unor conducte de gaze, astfel încât primăria a trebuit să sisteze lucrările de modernizare pe aceste străzi, până la finalizarea celorlalte proiecte“, a spus Carmen Licu, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova. Reprezentanta municipalităţii a mai declarat că primăria nu ar fi vinovată de intersectarea lucrărilor, dar că nici nu putea refuza executarea acestora, întrucât ar fi fost necesar ca mai târziu să fie din nou sparte asfaltul şi trotuarele. Pe strada Brestei, tronsonul dintre intersecţia cu strada Maria Tănase şi cea cu strada Râului nu poate fi reabilitat fiindcă se lucrează la canalizare. Funcţionarii din primărie susţin că de vină aici sunt cei de la Compania de Apă Oltenia SA, care au dormit pe proiectul ISPA până au aflat că primăria intenţionează să refacă strada Brestei. „În cazul străzii Brestei, lucrările pe porţiunea în care se realizează canalizarea vor fi reluate numai după terminarea acesteia, cu decalarea termenului de execuţie“, a mai spus Carmen Licu.
Constructori plimbăreţi
Din ce s-a născut, de fapt, coşmarul craiovenilor? Din intenţia unor constructori de a face cât mai mulţi bani din avutul public. În 2008, aceştia încasează 60 de milioane de lei numai din investiţiile primăriei pe linie de modernizare şi alte 12 milioane din lucrările de întreţinere. Câştigarea licitaţiilor organizate de primărie pentru atribuirea celor 72 de milioane a fost floare la ureche pentru firmele care au arvunit bugetul Craiovei în ultimii zece ani: Domarcons, Erpia, SCT Bucureşti şi Ancorad. Acestea au venit în gaşcă la fiecare licitaţie, omorând ofertele concurenţilor. Acum dau din colţ în colţ, că n-au oameni şi-şi mută efectivele de colo-colo, de multe ori fără rost. Primarul Craiovei, Antonie Solomon, a declarat ieri că nu este deloc mulţumit de modul de lucru al acestor constructori. „Nu-mi convine acest stil de atac pe zece fronturi: se mută de la o zi la alta, că fac colo 1.000 de metri, că după aceea fac dincolo 1.000 de metri, că aşa au stabilit ei în asociaţiile lor cu care au câştigat licitaţiile. Eu nu spun acum că vor termina sau nu până în august, spun că sunt îngrijorat fiindcă aşa cum lucrează acum nu par că sunt foarte interesaţi, iar noi vom folosi toate mijloacele pe care le avem la îndemână ca să sancţionăm orice tragere de timp şi orice lucrare defectuoasă“, a afirmat primarul Craiovei. Directorul Domarcons SA, Dan Dumitru, a susţinut că nu vor fi probleme cu finalizarea lucrărilor, în afară doar de întârzierile provocate de intervenţiile la reţelele de utilităţi, şi că transferul de angajaţi şi de utilaje nu întârzie, ba chiar grăbesc materializarea investiţiilor.