Proiectantul pasarelei rutiere de pe DN1, în urma prăbuşirii căreia o persoană a murit miercuri şi alte două au fost rănite, susţine că toate lucrările de acest gen se realizează la fel. Anormal este ca maşini „agabaritice“ să le agaţe.
Nici un proiectant din România nu prevede situaţii de genul celor de miercuri seară, când o pasarelă rutieră de pe DN1 (în dreptul localităţii Tâncăbeşti-Ilfov) s-a prăbuşit peste o maşină, omorând pe loc o persoană şi rănind alte două, susţin reprezentanţii Search Corporation SRL Bucureşti – compania care a proiectat lucrarea. Potrivit vicepreşedintelui companiei, Ştefan Cios, în cazul de faţă se poate vorbi despre un transport „agabaritic“.
„Nicăieri în lume nu se ia în calcul posibilitatea ca o basculantă că circule cu bena ridicată, spre exemplu. În funcţie şi de specificul drumului, se face un calcul gabaritic privind înălţimea şi lăţimea vehiculelor care trec pe acea arteră. În cazul transporturilor agabaritice, se stabilesc trasee speciale. Din punctul nostru de vedere, basculanta cu bena ridicată a fost un transport «agabaritic». Iar în ceea ce priveşte sudurile, în toată lumea se foloseşte sistemul care în limbajul de specialitate se numeşte «grundă simplă rezemată»: un capăt este sudat, iar celălalt este lăsat liber – pentru situaţiile în care podul se dilată. Acelaşi sistem se foloseşte în cazul podurilor feroviare“, a declarat Cios pentru GdS.
Constructorul susţine că a realizat o lucrare model
Constructorul pasarelei – societatea Servomont Import-Export SRL Craiova – susţine că nu are nici o vină în acest caz.
Patronul firmei, Constantin Popescu, a declarat ieri agenţiei NewsIn că, la vremea când a fost ridicată pasarela de pe DN1, aceasta a fost dată drept exemplu celorlalţi constructori. „Pasarela a fost ridicată conform proiectului, care respectă toate normele în vigoare. Lucrarea face parte dintr-un proiect mai amplu, iar în 2002, atunci când a fost realizată, a fost dată exemplu celorlalţi constructori. Nu doar firma noastră a ridicat astfel de pasarele“, a declarat Popescu, citat de agenţia menţionată. Directorul firmei spune că pasarela a fost proiectată pentru ca înălţimea din partea de jos să fie de 5,20 metri, mult peste înălţimea oricărui autovehicul care ar fi putut trece pe sub ea: „Nu s-a gândit însă nimeni că va veni un şofer cu bena ridicată, care să lovească pasarela. El trebuia să aibă grijă“, a mai spus Popescu. Directorul a mai afirmat că pasarela nu putea fi sudată deoarece ar fi căzut a doua zi: „Nu se poate suda. Pentru că ar fi căzut a doua sau a treia zi. Din pricina dilataţiei, s-ar fi făcut arc şi s-a fi prăbuşit. Nu era o soluţie. Pasarela este făcută pe nişte suporţi elastici, fiind pusă în capul stâlpului de beton, şi este prevăzută cu nişte opritori, astfel ca, atunci când apare fenomenul de dilataţie, să se poată opri în ele“. Întrebat dacă la ridicarea pasarelei s-a luat în calcul şi un scenariu asemănător cu cel petrecut miercuri seară, Constantin Popescu a spus că acest lucru nu ţine de constructor, ci de proiectant, însă nu-şi aduce aminte să se fi vorbit de aşa ceva.
Reamintim că o pasarelă de pe DN1, din dreptul localităţii Tâncălăbeşti-Ilfov, a căzut miercuri seară peste o maşină în care se aflau trei persoane, una dintre acestea – o femeie, aflată la volan – murind pe loc. Pasarela fusese agăţată de o basculantă, ceea ce a dus la prăbuşirea ei peste autoturism. Persoanele rănite au fost duse la Spitalul de Urgenţă Floreasca Bucureşti. O comisie de anchetă din cadrul Ministerului Transporturilor a demarat deja o anchetă în cazul acestui eveniment, executând inclusiv o expertiză tehnică a construcţiei.
Search Corporation a avut probleme şi pe DN6
Numele proiectantului Search Corporation a apărut în cazul unui scandal legat de realizarea modernizărilor la DN 6 pe tronsonul Craiova-Filiaşi, relatat de GdS anul trecut. Unul dintre canalele de scurgere proiectate de Search Corporation trimitea apele pluviale în curţile locuitorilor aflaţi pe traseul străzii.