4.2 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024

Drumul nepăsării

Aproape 11 kilometri de drum judeţean care face legătura între Murgaşi şi Veleşti stau de ani buni sub semnul nepăsării autorităţilor, în timp ce 300 de familii trec printr-un adevărat calvar la fiecare ploaie sau zăpadă

Dacă ai de gând să dai o raită prin judeţul Dolj şi vrei să ajungi la Veleşti, sfatul celor din zonă ar fi să te laşi păgubaş, mai ales dacă înainte a mai şi plouat. Nu trebuie să te înşele faptul că mergi pe un drum judeţean, cum este cazul DJ 643, şi nici faptul că de cum vii dinspre Craiova şi faci stânga spre Murgaşi treci de la plăcile de beton la asfalt. Minunea nu durează prea mult, ci se opreşte de cum ieşi din Balota de Jos şi intri în Balota de Sus. Asfaltul dispare şi încep kilometri de chin. Vreo 11 până la Veleşti. Drumul devine un calvar pentru şoferii care se încumetă să-l traverseze, dar și pentru localnici. De mai mulți ani, aceştia speră să nu-şi mai pună cizmele de cauciuc la fiecare ploaie şi să vadă cum un drum judeţean se transformă imediat într-o uliţă necirculabilă. Degeaba. Nici vorbă de asfalt, deşi în comună există şi uliţe asfaltate.
Până şi medicul veterinar din comună, Gheorghe Saraolu, spune că s-a săturat să-şi strice maşina pentru a ajunge la solicitări. Ieri, acesta se afla la datorie, pe uliţa cu titulatură de drum judeţean. Nu ne sfătuieşte să continuăm drumul decât dacă este neapărată nevoie. „Am tot zis că mă las de meseria asta pe care o fac de 40 de ani, din cauza acestui drum. Acum arată mai bine, dar când plouă e dezastru. S-a băgat recent un greder cu care l-au mai nivelat, înainte de alegeri, normal, dar până la urmă tot se va strica“, ne spune acesta în timp ce-şi aranjează în portbagaj instrumentarul medical. Într-adevăr, faţă de cum se prezenta drumul la începutul lunii, potrivit unor fotografii primite pe [email protected], ieri, pe unele porţiuni, acesta arăta mai bine. Întrebarea localnicilor este însă pentru cât timp, „pentru că de pietre pe care să le înghită pământul suntem sătui“.       

Primarul spune că are mâinile legate

Soluţia rezolvării acestei probleme nu poate deocamdată să o ofere nimeni. Primarul din Murgaşi, Constantin Nedelea, reales în această lună, spune că pentru cele 300 de familii din cele două sate (Balota de Sus şi Veleşti – n.r.) nu poate face nimic şi că totul ţine de Consiliul Judeţean Dolj, proprietarul drumului. „Prinseserăm anul trecut nişte fonduri prin PNDI (Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii – n.r.), se făcuse şi o licitaţie, dar drumul ţine de consiliul judeţean, nu de noi. Proiectul a fost iniţial de 33 de milioane de lei, dar a fost refăcut ca să se integreze în standardele de cost pentru un drum judeţean stabilite de Ministerul Dezvoltării. Se ţinuse şi licitaţie, câştigase Delta ACM, din ce îmi amintesc eu, dar s-a anulat, nu ştiu din ce motive. Acum m-aş îmbăta cu apă rece să sper că se va mai face ceva. Am mai băgat grederul pe el, pe cheltuiala primăriei, dar mai mult nu pot face. Aş fi adus patru-cinci maşini de piatră de la primărie să mai astup din gropi, dar intru la deturnare de fonduri. Ce am mai făcut a fost ca sponsorizare, de la o firmă. S-a tot băgat piatră pe el, dar cedează. Când plouă, e dezastru, iarna e greu de desfundat. Nu cred că sunt şanse să se facă ceva acum. Din Veleşti încolo am asfaltat nouă kilometri. Dacă se putea, făceam şi aici“, susţine primarul Constantin Nedelea.  

La CJ Dolj nu sunt bani

Conducerea Consiliului Judeţean Dolj vorbeşte de un blocaj la nivel naţional şi de o lipsă de bani în ceea ce priveşte reabilitarea drumurilor pe care le are în administrare. „Judeţului Dolj nu i s-au alocat bani pentru reabilitarea drumurilor judeţene. Noi am depus proiecte pe PNDI, dar au fost selectate foarte puţine dintre ele. I-am sfătuit pe primarii ale căror proiecte depuse pe diferite măsuri nu au fost aprobate să le depună pe PNDI. Licitaţiile au fost organizate de Ministerul Dezvoltării. Nouă nu ne-au spus nimic despre stadiul acestor licitaţii. Referitor la Drumul Judeţean 643, din câte ştiu, s-a organizat o licitaţie pentru modernizarea a doi sau trei kilometri. Ştiu că ar fi bine pentru comunitatea de acolo să aibă un drum modernizat, dar mai bine că nu s-a făcut pe această distanţă scurtă. De fapt, aceasta a fost şi problema PNDI. Din dorinţa de a mulţumi cât mai mulţi primari, s-a mers pe ideea de a moderniza doar porţiuni din drumuri. Or, lucrul trebuie făcut de la cap la coadă“, a explicat Cristinel Iovan, vicepreşedintele CJ Dolj. „În plus, Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii a avut o problemă foarte mare, drept pentru care a şi fost închis. Firmele de construcţii ar fi primit banii în tranşe pe mai mulţi ani şi, cum nu aveau atât de mulţi bani pentru a investi, trebuia să se împrumute la bănci. Numai că băncile au cerut garanţii de stat pentru a le acorda credite. Şi de aici tot blocajul“, a adăugat Iovan.
SC LDP SA, societatea din subordinea CJ Dolj care se ocupă de toate drumurile judeţene, aşteaptă să primească un semn de la autorităţi pentru a asfalta şi acest drum uitat de timp. „Parcă la un moment dat se dăduseră nişte fonduri pe comună pentru acest drum. Nu ştiu de ce, pentru că normal ar fi fost să se dea la judeţ, pentru că drumul este în patrimoniul judeţului. Nu era treaba primarului. Acum nici la consiliul judeţean nu se ştie, pentru că nu sunt bani. L-am mai pietruit când noi, când Erpia… Să vedem ce se va putea face pe viitor. Trebuie băgat pe investiţii la consiliul judeţean, nu ţine de LDP, noi doar executăm. Sunt şi alte drumuri proaste, unele chiar în buricul oraşului. Drumul Judeţean 643 se va face probabil în noul mandat al CJ Dolj, pentru că se doreşte ca fiecare sat să fie legat prin asfalt. Situaţia e la fel nu doar aici, ci la toate drumurile balastate“, a precizat directorul SC LPD SA, Gheorghe Mâciu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS