Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) implementează, în parteneriat cu CENTRAS, proiectul Consolidarea Convenției Organizațiilor de Media (COM). Proiectul își propune să sprijine creșterea capacității organizațiilor profesionale ale jurnaliștilor de a susține interesul moral și legal al breslei și – în egală măsură – al publicului, în condițiile unei piețe profund marcate de probleme economice și de erodarea încrederii în mass-media.
„Organizațiile profesionale sau sindicale dedicate apărării principiilor jurnalismului au intrat într-un con de umbră. Capacitatea de reacție a comunității jurnalistice din România a fost redusă într-o perioadă în care atât atacurile la adresa presei, cât și derapajele din interiorul ei ar fi cerut o voce puternică și coordonată”, a declarat Ioana Avădani, director executiv CJI. „Organizațiile care au încercat să reziste s-au văzut în poziția de a înfrunta o situație nouă cu mijloace depășite și de a apăra interesul moral și legal al breslei și al publicului larg în condițiile în care interesul economic al membrilor și beneficiarilor dictează diferit. Astfel, ne-a devenit evident că structurile de reacție ale COM trebuie înnoite și adaptate noilor provocări, că membrii coaliției trebuie să-și consolideze capacitatea de a lucra în cadrul unei coaliții informale. De asemenea, credem că este necesară înnoirea ofertei organizațiilor din cadrul COM către proprii lor membri și beneficiari și, nu în ultimul rând, către public”, a continuat Ioana Avădani.
În cadrul acestui proiect, experții CJI se vor întâlni cu jurnaliști și reprezentanți ai organizațiilor de media din România pentru a realiza o analiză de nevoi, care va sta la baza stategiei COM pentru următorii ani. Experții CJI vor încerca să identifice câte organizații profesionale ale jurnaliștilor sunt active și câte își doresc să se implice în activitatea COM.
De asemenea, se vor organiza și trei întâlniri ale membrilor actuali sau potențiali ai COM, ce vor facilita participarea jurnaliștilor la formularea și implementarea politicilor publice referitoare la mass-media. În cadrul acest întâlniri vor avea loc și sesiuni de training pe teme legate de condițiile de muncă în presă, cadrul legal, copyright, standarde profesionale etc.
Informarea permanentă a membrilor și potențialilor membri COM despre modificări ale cadrului legal, oportunități de dezvoltare profesională și asociativă, tendințe internaționale care au impact asupra sectorului mass-media și al celui asociativ este o altă prioritate a CJI în cadrul acestui proiect. „Jurnalistul român este astăzi mai vulnerabil ca oricând: este chemat să practice o meserie cu standarde relativizate de angajatori fără respect pentru profesionalism, i se pun în față cerințe profesionale și tehnologice pentru care nu este pregătit, activează într-o piață a muncii în cădere liberă, într-un sector care nu mai are modele de business viabile și sustenabile, într-o țară cu legislație care nu ține pasul cu evoluțiile sociale”, a spus Cristina Lupu, director de programe CJI.
Despre Convenţia Organizaţiilor Media
Convenția Organizațiilor de Media s-a născut în 2002, din dorința de a oferi mai multă vizibilitate și putere de negociere profesioniștilor din mass-media. COM este o coaliție informală de asociații de jurnaliști, de alți profesioniști din mass-media, sindicate și organizații patronale care au identificat linii de acțiune comune pentru consolidarea sectorului mass-media din România și promovarea intereselor de grup ale breslei. Coordonarea COM și secretariatul tehnic au fost asigurate de CJI și ActiveWatch.
De la înființarea sa, COM a derulat întâlniri sau conferințe pe teme apropiate de obiectivele sale și a reacționat atunci când principiile sale fundamentale au fost în pericol. Cel mai important rezultat al activității COM rămâne elaborarea și adoptarea celor două documente de auto-reglementare, Statutul Jurnalistului și Codul Deontologic al COM, în iulie 2004. Ulterior (2009) COM a fost factorul motrice în elaborarea și adoptarea Codului Deontologic unificat, care sintetizează prevederile a peste 15 documente de auto-reglementare diferite. Codul deontologic unificat poate fi consultat pe site-ul CJI.
Proiectul, în valoare de 97.540 euro, se desfășoară în perioada august 2014 – noiembrie 2015. Proiectul este finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.