Deși anunțaseră cu mare fast, pe 16 februarie, lansarea Programului „Rabla“, care ar fi trebuit să fie operațional la mijlocul lunii martie, acum guvernanții bat în retragere. Până la această dată nu există un act normativ care să aprobe noile condiții din acest program de reînnoire a parcului auto. Pe 16 februarie se depusese spre dezbatere publică timp de zece zile proiectul de ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor pentru aprobarea ghidului de finanțare a „Programului de stimulare a reînnoirii parcului auto“, potrivit Legii nr. 52/2003 privind tranparența decizională. Dar până la această dată nu a fost elaborat actul normativ care să le permită românilor să beneficieze de tichete, prin Programul „Rabla“, la achiziționarea unui autovehicul nou.
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a răspuns la întrebările GdS legate de Programul „Rabla“, arătând că va mai dura până când va apărea actul normativ. „Conform prevederilor aceluiași act normativ, anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice“, spun reprezentanții Ministerului Mediului. Cu alte cuvinte, Programul „Rabla“ va întârzia pentru că nu există nici proiectul de act normativ care să fie supus dezbaterii publice timp de 30 de zile lucrătoare.
Ce condiții sunt propuse pentru anul acesta
Propunerile pentru acest an în viitorul program de stimulare a înnoirii parcului auto presupun acordarea a două tipuri de facilităţi celor care își duc rablele la casat și își cumpără un autovehicul nou: prima de casare de 6.500 de lei, la fel ca anul trecut, dar şi un eco-bonus de 1.500 de lei, de trei ori mai mare decât cel de anul trecut. În funcție de mașina aleasă de cumpărător, pot fi acordate două eco-bonusuri. Deocamdată, toate acestea sunt propuneri, iar guvernul nu dă vreun semnal că ar aproba noile condiții în curând.