6.4 C
Craiova
joi, 14 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateLocomotivă cu aburi, veche de peste o sută de ani, pusă în funcțiune la Comandău

Locomotivă cu aburi, veche de peste o sută de ani, pusă în funcțiune la Comandău

9199_49308_11

O locomotivă cu aburi veche de peste o sută de ani, cu vagoane pentru turiști, va circula sâmbătă și duminică în localitatea Comandău, cu prilejul sărbătoririi zilelor comunei, dar și a 125 de ani de la înființarea rețelei de linii ferate forestiere Covasna-Comandău, scrie Agerpres.

Locomotiva construită în anul 1911 la MAVAG Budapesta va circula în ambele zile între orele 10.00 și 17.00 din Gara Comandău spre Holom, pe un traseu de circa șase kilometri dus-întors, iar după ora 18.00 va tracta un tren special cu dubă muncitorească și trucuri de transport bușteni, până la capătul liniei, respectiv 12 kilometri dus-întors, a declarat vineri, pentru AGERPRES, Papucs Andras, reprezentantul Consiliului Județean Covasna și al asociației ‘Șiclău’. Potrivit acestuia, duminică vor fi organizate numeroase acțiuni pentru copii, care se vor putea juca cu trenulețe electrice și cu telecomandă.

Calea ferată Covasna-Comandău a fost folosită pe vremuri pentru transportul buștenilor din pădure, iar la jumătatea ei exista un plan înclinat, care folosea forța gravitațională pentru a urca și coborî vagoanele. Practic, între stațiile aflate la capete opuse exista o diferență de nivel de aproape 300 de metri, iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul încărcat cu lemne care cobora.

Pe măsură ce exploatările forestiere s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită și s-a degradat, iar planul înclinat care a funcționat aproape un secol a fost distrus într-un incendiu în anul 1996. Autoritățile covăsnene vor să refacă acest monument industrial unic în Europa, dar și calea ferată, și să le transforme într-o atracție turistică.

Consiliul Județean Covasna a cumpărat de-a lungul timpului mai multe locomotive vechi, cu gândul de a le recondiționa, iar trei dintre ele sunt expuse în fața Gării din Sfântu Gheorghe și la intrarea în Valea Zânelor, mai exact în apropierea Spitalului de Cardiologie din stațiunea Covasna. Celelalte locomotive, de fapt cele mai vechi și valoroase, sunt ținute deocamdată în depouri până se vor găsi bani pentru recondiționarea lor și repunerea în funcțiune. Printre ele și o locomotivă Krauss, aflată pe lista obiectelor de tezaur național, care a fost fabricată în Germania în anul 1914 și care se află la Comandău.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS