Scandalul facturilor pe trei luni emise de furnizorii de gaze și energie electrică a făcut prima victimă. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a amendat furnizorul de gaze GDF SUEZ ENERGY ROMÂNIA cu 200.000 de lei pentru că a încălcat legislația în domeniu trimițând anumitor clienți facturi pe trei luni, din care două luni conțineau consumul estimat. ANRE a somat și furnizorul de energie electrică, CEZ România, să renunțe la facturarea estimată, deoarece acest lucru nu este în concordanță cu prevederile stabilite în reglementările emise de Autoritate, potrivit unei informări trimise de ANRE la solicitarea GdS. În cazul CEZ, situația este, însă, mai complicată. Spre deosebire de GdF Suez, unde regulamentul este clar, în cazul CEZ legea îi permite să factureze la trei luni. Practic, vorbim de doi furnizori tratați diferit de statul român.
Controlul efectuat de ANRE la GdF Suez a pornit, cel puțin declarativ, de la sesizările trimise de mai mulți clienți casnici nemulțumiți de noul format al facturilor la gaze care conțin sumele de plată atât pentru cantitatea de gaze consumată pe o lună, cât și consumul estimat pe următoarele două luni. GdF introdusese recent acest sistem de plată ca un proiect-pilot denumit „Transmitere 3 facturi simultan“, dar îl pusese în aplicare doar anumitor clienți. Ajunse în spațiul public, nemulțumirile consumatorilor au fost preluate din zbor de premierul Ponta, care a îndemnat ANRE să verifice aspectele sesizate, deși CEZ România, celălalt furnizor de utilități, dar de energie electrică, aplica acest sistem de mai bine de un an fără ca ANRE să ia vreo măsură. Pornind de la sesizările primite, Autoritatea a descoperit că GdF a încălcat legislația în domeniu care obligă societatea să factureze lunar și nu la trei luni. „În urma acțiunii de control, ANRE a constatat că, pentru o parte din clienții finali de tip B1, furnizorul de gaze naturale a implementat un proiect nou intitulat «Transmitere 3 facturi simultan», adus la cunoștința ANRE, dar care nu a fost aprobat/avizat de Autoritate (…) furnizorul nu a respectat obligaţia legală de a factura lunar contravaloarea serviciului de furnizare reglementată a gazelor naturale, pentru locurile de consum, selectate prin sondaj de echipa de control“, spune ANRE. În consecință, GdF a fost sancționat cu o amendă de 200.000 de lei pentru încălcarea prevederilor a două acte care reglementează domeniul furnizării gazelor către clienții casnici. ANRE vorbește despre articolul 7 alin. (1) lit. b) din Anexa 2A – Condiţiile standard pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale la consumatorii casnici, parte integrantă din Contractele-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale, aprobate prin Ordinul ANRE nr. 77/2009, cu modificările ulterioare. Articolul spune următoarele: „Art. 7. – (1) Furnizorul are următoarele obligaţii: (…) b) să factureze lunar contravaloarea serviciului pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale şi, după caz, a majorărilor de întârziere şi să transmită consumatorului factura lunară“. Autoritatea mai acuză GdF că nu a respectat nici prevederile articolului 94 alin. (2) coroborate cu prevederile art. 93 alin. (5)-(7) din Regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 62/2008, cu modificările și completările ulterioare. Concret, GdF nu a respectat „obligaţia legală de a utiliza valori ale puterii calorifice superioare (PCS) reale, transmise de către operatorul de distribuție a gazelor naturale, la facturarea consumului de gaze naturale, pentru locurile de consum, în speță, furnizorul a utilizat ca valori ale puterilor calorifice superioare a gazelor naturale (PCS), la emiterea facturilor estimate F2 și F3, corespunzătoare celor două perioade de consum lunare estimate, aceeași valoare a puterii calorifice superioare aferentă perioadei de regularizare pentru cele trei luni anterioare, corespunzătoare facturii F1“. Cele două articole se referă la formulele prin care se determină puterea calorifică superioară. Unul dintre elementele formulelor este cel legat de volum, care se măsoară lunar.
Potrivit ANRE, GdF a achitat deja amenda primită, iar Autoritatea a obligat-o ca, de acum înainte, să renunțe la proiectul-pilot și să factureze lunar contravaloarea serviciului de furnizare a gazelor naturale.
CEZ transformă excepția în regulă
Nu numai furnizorul de gaze trimitea consumatorilor casnici facturi pe trei luni, ci și CEZ, furnizorul de energie electrică din Oltenia. Spre deosebire de GdF, CEZ aplică acest sistem de mai bine de un an fără ca vreo autoritate în domeniu să se fi sesizat vreodată. La solicitarea GdS, ANRE a precizat că știe de practica CEZ și că a notificat-o oficial să renunțe și ea la acest tip de facturare, „care contravin reglementărilor în vigoare“, după cum spune Autoritatea. „Direcția generală piață de energie electrică din cadrul ANRE a luat act de aspectele semnalate privind practicile SC CEZ SA de a transmite consumatorilor facturi în care este indicată o sumă totală de plată formată din consum curent plus consum estimat pe luni înainte și a transmis companiei o notificare oficială prin care solicită acesteia să remedieze situația creată și să renunțe la acest fel de practici, care contravin reglementărilor în vigoare. În cazul în care SC CEZ SA nu se conformează, în cel mai scurt timp, solicitării transmise, Direcția generală piață de energie electrică se va adresa Direcției generale control din cadrul ANRE pentru efectuarea unei acțiuni de control în vederea verificării modului în care sunt respectate reglementările din domeniul energiei. Menționăm, de asemenea, că ANRE are finalizat un model standard de factură la energia electrică care va fi unic la nivel național, astfel încât acest gen de practici să fie prevenite. Noul model standard de factură va fi implementat începând cu 1 martie 2016“, se arată în informarea trimisă de ANRE.
Deși somată să renunțe la facturarea estimată, compania CEZ beneficiază de un cadru legislativ mai favorabil decât GdF. Dacă în privința regulamentului de furnizare a gazelor către consumatorii casnici scrie negru pe alb că facturarea se face lunar, la energia electrică lucrurile stau diferit. Acest domeniu este reglementat de Ordonanța nr. 64/2014 care aprobă Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali. La capitolul VII – „Facturarea energiei electrice și încasarea contravalorii serviciului prestat“, Ordonanța nu este la fel de clară ca în cazul gazelor naturale. Iată ce spune articolul 72 despre principiile de facturare: (1) Factura pentru energia electrică furnizată se emite, de regulă, după fiecare interval de facturare, cu excepția cazului în care, prin contract, părțile implicate au convenit o altă periodicitate de emitere a facturii.
(2) Intervalul de facturare este, de regulă, o lună, iar periodicitatea de emitere a facturilor, pentru cazurile de excepție prevăzute la alin. (1), nu trebuie să depășească 3 luni“. Deci, în cazul energiei electrice apar termeni precum „de regulă“ și excepția celor trei luni care poate explica, de exemplu, de ce CEZ nu emite facturi estimate pe patru, cinci sau șase luni, ci pe trei. Simplu. Pentru că atât poate maxim prin excepția care a devenit regulă.
CEZ invocă protejarea mediului
De asemenea, ordonanța care reglementează furnizarea energiei electrice face distincție între operațiunea de facturare și momentul emiterii facturilor, ceea ce ar putea pune în discuție interpretarea articolului pe baza căruia a fost amendat omologul de la gaze. Să explicăm. GdF este obligată să factureze lunar contravaloarea serviciului. Înseamnă acest lucru că este și obligată să emită factura lunar? O întrebare cu atât mai interesantă cu cât, spre deosebire de energia electrică, gazele nu au prevederi legate de periodicitate. Pentru că, altfel, GdF ar putea și ea, de exemplu, să factureze lunar, lucru pe care îl fac ambii furnizori, dar să emită factura la trei luni, ceea ce a și făcut.
Ordonanța 64 mai lămurește un alt aspect necunoscut, și anume de ce regularizarea la energia electrică se face la șase luni. Pentru că acesta este intervalul maxim permis. Alineatul trei spune următoarele: „Intervalul de citire a contoarelor în vederea emiterii facturii pentru clienții casnici și pentru locurile de consum mici poate fi mai mare de o lună, dar fără a depăși șase luni“.
Pe site-ul propriu, CEZ motivează facturarea estimată spunând că acest sistem aduce plus valoare serviciilor oferite și protejează și mediul prin economia de hârtie la facturi. În plus, spune CEZ, consumatorul scapă de disconfortul de a avea mai multe facturi și își poate planifica mai bine bugetul familiei.
Cât despre noul model de factură despre care ANRE spunea, în precizarea trimisă GdS, că ar preveni astfel de practici, el ar putea, de fapt, consfinți facturarea estimată pe trei luni. La Anexa 1 din contractul-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici, articolul 4 spune următoarele: „Factura pentru energia electrică consumată se emite de către FUI (Furnizor de Ultimă Instanță – n.r.) pentru fiecare perioadă de facturare ………. (număr de luni, nu mai mult de trei luni), în intervalul de timp……..“. Mai departe, articolul 8 prevede că „Periodicitatea de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat este de………… (număr de luni, nu mai mult de șase luni)“, iar articolul 9 precizează cum se facturează perioadele în care nu se citește indexul contorului și nici consumatorul nu-l comunică: „Pe baza cantităților corespunzătoare din convenția de consum, dacă ea a fost încheiată“ sau „pe baza unui consum estimat de furnizor, conform reglementărilor în vigoare“.