2.9 C
Craiova
duminică, 29 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAdela Liculescu, de la Craiova la Viena - Cucerește inimi cu acorduri de pian

Adela Liculescu, de la Craiova la Viena – Cucerește inimi cu acorduri de pian

Pianista Adela Liculescu (foto), în vârstă de 22 de ani, din Craiova, a cucerit publicul meloman din întreaga lume. Viena i-a devenit a doua casă. Revine de fiecare dată cu plăcere pe meleagurile natale pentru a cânta și încânta cu acorduri de pian.

Gazeta de Sud: Te-ai aflat pe lista celor șapte cei mai buni studenți români din străinătate și ai fost premiată‭ ‬pentru rezultatele excepționale‭ ‬în cadrul Galei Ligii Studenților Români din Străinătate,‭ ‬care a reunit peste‭ ‬800‭ ‬de personalități din‭ ‬50‭ ‬de țări.‭ ‬Ce a însemnat această distincție pentru tine?
Adela Liculescu: Sunt deosebit de onorată că‭ ‬mi-a fost acordată această distincție,‭ și anume premiul în categoria Arte în cadrul Galei care a avut loc la Palatul Parlamentului.‭ ‬În juriul care a evaluat performanțele candidaților la titlu s-au aflat membri ai Academiei Române sau‭ ‬alte‭ ‬personalități marcante ale vieții culturale românești.‭ ‬Este o mare bucurie pentru mine că,‭ ‬dintre atâția tineri artiști români,‭ ‬juriul a hotărât să îmi acorde mie acest premiu.

„Viena…‬ locul ideal unde un tânăr muzician se poate dezvolta“

GdS: În‭ ‬2012‭ ‬ai început să studiezi la Universitatea de Muzică și‭ ‬Arta Spectacolului din Viena,‭ ‬specializarea pian,‭ ‬după ce ai absolvit Liceul de Artă‭ „‬Marin Sorescu“ ‬din Craiova.‭ ‬Cum a început să se scrie acest drum frumos pe portative muzicale în străinătate‭?
A.L.: Drumul meu la Viena a început chiar cu admiterea la Universitatea de Muzica,‭ ‬în iunie‭ ‬2012.‭ ‬Nu o să uit niciodată acele‭ ‬zile,‭ ‬pentru că admiterea s-a suprapus peste examenul de bacalaureat.‭ ‬Am avut noroc însă,‭ ‬pentru că admiterea a fost exact în zilele în care se susțineau la bacalaureatul competențele de limbi străine.‭ ‬Eu aveam deja o diplomă Delf B2‭ ‬pentru limba franceză,‭ ‬care mi-a fost echivalată în locul acestei probe.‭ ‬Așa că,‭‬ după ce am dat primele două examene de competențe la bac‭ (‬română și informatică‭)‬,‭ ‬am venit la Viena să dau admiterea,‭ ‬pentru ca apoi să revin la Craiova să dau cele trei probe scrise‭ (‬română,‭ ‬istorie și geografie‭)‬.‭ ‬Însă,‭ ‬chiar dacă au fost două săptămâni aglomerate,‭ ‬totul s-a terminat foarte bine‭ – ‬am luat examenul de admitere,‭ ‬devenind studentă la Universitatea de Muzică de Viena,‭ ‬iar la bacalaureatul am luat media‭ ‬9,93. Studiez așadar la Viena de patru ani și pot spune‭ ‬că este o experiență deosebită.‭ ‬Studiul la Universitate mi-a oferit șansa să învăț de la profesori extraordinari,‭ ‬cu foarte multă experiență și care m-a inspirat în mod deosebit.‭ ‬În plus,‭ ‬Viena este un oraș al culturii prin excelență,‭ ‬cu o tradiție‭ ‬greu de egalat,‭ ‬mai ales dacă ne gândim la muzica clasică,‭ ‬așa că este,‭ ‬după părerea mea,‭ ‬locul ideal unde un tânăr muzician se poate dezvolta.‭‬ Dar Viena oferă desigur mult mai mult în plan cultural,‭ ‬nu numai muzică la cel mai înalt nivel‭. Am încercat în acești patru ani să descopăr cât mai mult din muzeele de aici,‭ ‬să vizitez cât mai mult din acest oraș minunat,‭ ‬să merg la spectacole‭ (‬nu doar de muzică clasică,‭ ‬dar și de teatru de exemplu‭)‬.‭ ‬Însă, sunt încă departe de a spune că am epuizat tot ce era de văzut aici,‭ ‬Viena e prea frumoasă și are prea multe de oferit.‭ ‬Desigur,‭ ‬voi încerca,‭ ‬printre cursurile de la facultate și concertele pe care le am,‭ ‬să mă bucur în timpul liber în continuare de locurile frumoase de aici.‭

O poveste scrisă pe acorduri de pian

GdS: Dar pianul când a intrat in viața ta‭? ‬Ce te-a determinat să nu-ți schimbi opțiunea de-a lungul anilor‭?
A.L.: Am început să cânt la pian de la vârsta de patru ani,‭ ‬desigur,‭ ‬fără vreun gând că va deveni‭ ‬ceva atât de serios.‭ Nimeni din familia mea nu este muzician,‭ ‬iar părinții mei aveau gânduri foarte clare: să mă înscrie în clasa întâi la Colegiul Național „Frații Buzești“.‭ ‬Când eram la grădiniță însă,‭ ‬bunicul meu mergea cu mine la diverse cercuri la Palatul Copiilor. Am fost astfel la cercuri de desen,‭ ‬balet,‭ șah,‭ ‬muzică ușoară și,‭ ‬printre multe altele,‭ ‬pian.‭ ‬Profesoara de pian de acolo,‭ ‬care preda și la Liceul de Artă,‭ ‬i-a convins pe părinții mei să mă înscrie în clasa întâi acolo.‭ Apoi totul a venit de la sine:‭ ‬după terminarea clasei întâi, am câștigat deja primele premii la concursuri,‭ ‬iar peste ani rezultatele s-au acumulat considerabil,‭ ‬așa că m-am simțit tot timpul motivată să continui ceea ce fac.

GdS: Ai urcat pe scene importante.‭ ‬Cum se vede lumea de acolo‭?
A.L.: Peste tot pe unde călătoresc și cânt,‭ ‬întâlnesc un public foarte călduros și entuziast.‭ ‬Mă bucur foarte mult când oamenii vin la mine după concert să mă felicite,‭ ‬să îmi împărtășească gândurile lor despre interpretările mele și acest lucru îmi dovedește de fiecare dată că muzica este un limbaj universal care ne aduce pe toți împreună.‭
‬Anul acesta se împlinesc deja zece ani de când am apărut prima dată în calitate de solistă cu orchestra‭ (împreună cu Orchestra Filarmonicii „Oltenia“ în Concertul KV‭ ‬488‭ ‬de Mozart‭) ‬și am avut primul recital individual‭ (‬la Filarmonica din Sibiu‭)‬.‭ ‬Desigur,‭ ‬în acești zece ani,‭ ‬evenimentele au devenit din ce în ce mai importante‭ (‬am cântat de exemplu cu orchestra la Filarmonica din Berlin,‭ ‬la teatrul Palatului Schönbrunn din Viena,‭ ‬la Ateneul Român din București,‭ ‬am avut recitaluri la St Martin-in-the-Fields la Londra,‭ ‬la Filarmonica din München,‭ ‬la Bösendorfer-Saal în Viena‭)‬ iar,‭ ‬odată cu experiența acumulată,‭ ‬a susține un recital de o oră și jumătate în fața unui public de câteva‭ ‬sute de persoane devine a doua natură.

GdS: Ai cântat muzică de cameră în acompaniamentul unor artiști celebri.‭ ‬Cum ai descrie aceste experiențe‭?
A.L.: Sunt experiențe din care am avut foarte mult de învățat.‭ ‬Cred că muzica de cameră este foarte importantă pentru dezvoltarea unui solist‭ – ‬de fapt,‭ ‬cred că ‬muzica pentru pian solo‭ (‬mă refer aici și la concertele pentru pian și orchestră‭) ‬și muzica de cameră sunt două părți ale aceleiași monede,‭ ‬care se completează una pe alta. Nu se poate una fără‭ ‬cealaltă.‭ ‬Eu am avut norocul să cânt din adolescență în formații de muzică de cameră nu numai cu colegi,‭ ‬dar și cu muzicieni consacrați.‭ ‬De exemplu,‭ ‬câștigând bursa Sonoro între anii‭ ‬2010-2012,‭ ‬am avut ocazia să colaborez cu muzicieni care cântau pe marile scene ale lumii și erau deja profesori la facultăți de muzică în Europa sau în America.‭ Puteți să vă imaginați ce impact poate avea pentru un tânăr învățăcel să cânte,‭ ‬să colaboreze în același ansamblu cu un artist pe care îl admira.‭ ‬De fiecare dată când am cântat într-o formație de muzică de cameră cu muzicieni foarte buni, ‬m-am simțit foarte inspirată și am câștigat idei noi,‭ ‬pe care le-am aplicat apoi în piesele mele pentru pian.

„Anii se măsoară în amintiri frumoase“

GdS: Care au fost cele‭ ‬mai importante lecții pe care ți le-ai‭ ‬însușit?
A.L.: Am călătorit până acum destul de mult,‭ ‬am văzut multe locuri frumoase și am cunoscut oameni din foarte multe culturi‭ (‬nu numai călătorind,‭ ‬dar chiar la Viena la facultatea unde studiez sunt oameni de pe toate continentele‭)‬.‭ ‬Am învățat‭ ‬din toate aceste experiențe de‭ ‬până acum că este foarte important să fii deschis la nou,‭ ‬să asculți fără prejudecăți ce au oamenii de spus și‭ ‬astfel‭ ‬este foarte posibil să afli ceva nou și interesant.‭ ‬Am mai observat că nu cultura sau țara din care vii te definește ca om și ca fel de a gândi.‭ ‬Am învățat în timp că anii se măsoară în amintirile frumoase care îți rămân și că trebuie să ne bucurăm‭ ‬de fiecare moment pe care îl petrecem alături de familie și de prieteni‭ – ‬fiecare‭ clipă este unică.

GdS: Când vei reveni la Craiova pentru a încânta publicul de acasă cu acorduri de pian,‭ ‬pe scena Filarmonicii‭ „Oltenia“?
A.L.: Din‭ ‬2009‭ ‬până acum,‭ ‬am apărut în fiecare an pe scena de acasă,‭ ‬de la Craiova,‭ în recital sau în concert cu orchestra.‭ ‬Stagiunea‭ ‬2015/2016‭ ‬le‭ ‬aduce melomanilor craioveni un proiect foarte cosmopolit,‭ ‬în care fiecărei săptămâni îi este atribuită la Filarmonică o țară din Uniunea Europeană,‭ ‬cu muzicieni invitați din țările respective.‭ ‬Așa‭ că stagiunea aceasta am luat o pauză de cântat la Craiova.‭ ‬Aproape de casa,‭ ‬voi cânta Concertul numărul‭ ‬2‭ ‬de Chopin la Filarmonicile din Râmnicu Vâlcea‭ (‬8‭ ‬februarie‭) ‬și Pitești‭ (‬11‭ ‬februarie‭)‬,‭ ‬iar pe‭ ‬22‭ ‬martie voi avea un recital la Ateneul Român din București.‭ ‬Abia aștept să revin la Craiova stagiunea următoare,‭ ‬în fața publicului de acasă‭!

GdS: Care sunt dascălii cărora le păstrezi o frumoasă amintire și care crezi că te-au ajutat să-ți croiești acest drum frumos‭?
A.L.: Sunt mulți dascăli care m-au ghidat pe acest drum de la începuturi până acum și mă bucur că am ocazia să le mulțumesc și în acest interviu.‭ ‬La început,‭ ‬Arabela Tănăse a fost cea care i-a convins pe părinții mei să mă înscriu la Liceul de Artă.‭ ‬În anii de școala primară,‭ ‬am lucrat foarte mult cu profesoara Sanda Niță și cu profesoara Mariana Ilie,‭ ‬cu care am continuat până în clasa a zecea.‭ ‬În liceu am fost eleva profesorului Mihai Ungureanu,‭ ‬solist al Filarmonicii din Craiova,‭ ‬pe care l-am simțit mereu ca un mentor.‭ ‬Rememorând anii de școală, trebuie să îi amintesc aici și pe câțiva dascăli foarte dragi,‭ ‬care nu m-au‭ îndrumat din punct de vedere pianistic,‭ ‬dar am învățat foarte multe de la ei și îi păstrez în amintire drept niște oameni deosebiți:‭ ‬ învățătoarea Viorica Diaconu‭ (‬unul dintre motivele importante care i-a determinat pe părinții mei în primii ani‭ ‬de școală‭ ‬să rămân la Liceul de Artă a fost felul extraordinar al dumneaei de a preda‭)‬,‭ ‬Alina Sârbu‭ (‬profesoara de română,‭ ‬mi-a fost dirigintă în gimnaziu‭; datorita orelor dumneaei,‭ ‬am luat în clasa a șasea premiul întâi la Olimpiada județeană de limba română)‬,‭ Mara Nănău‭ (‬engleză‭)‬,‭ ‬Emanuela Ciolacu‭ (‬franceză‭)‬,‭ ‬ Maria Barbărasă‭ (‬istoria muzicii,‭ ‬mi-a fost dirigintă în liceu‭; ‬o adevărată enciclopedie muzicală‭)‬,‭ ‬ ‬Pavel Sopov‭ (‬teoria muzicii‭)‬,‭ ‬Edi Man‭ (‬cor‭)‬…‭ ‬Pe tot parcursul anilor de școală,‭ am participat la cursuri cu Walter Krafft din München și Csiky Boldizsar din Cluj,‭ ‬de la care am învățat foarte mult.‭ Din‭ ‬2012‭ ‬la Viena,‭ ‬studiez la clasa profesorului Martin Hughes,‭ ‬un muzician și un om extraordinar,‭ ‬care simt că mi-a influențat foarte mult gândirea muzicală.‭

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS