4 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePeter Schneider revine cu o nouă piesă

Peter Schneider revine cu o nouă piesă

(Foto: Traian Mitrache)
(Foto: Traian Mitrache)

Peter Schneider (foto), producător şi regizor american cu o prolifică şi variată carieră în teatru şi cinema, figură legendară a Walt Disney Company, a revenit în Cetatea Banilor, după ce în urmă cu doi ani le-a oferit iubitorilor de teatru o piesă cu succes la public „Hot L Baltimore“, de Lanford Wilson. De această dată, Peter Schneider s-a aplecat asupra operei lui William Shakespeare în aceste zile premergătoare celei de-a X-a ediții a Festivalului Internațional Shakespeare. Lucrează alături de actorii Naționalului craiovean la un nou spectacol, „Julius Caesar“, ce va face parte din programul festivalului, eveniment de notorietate internațională.

GdS: După ce ați montat „Hot l Baltimore“ pe scena Teatrului Național din Craiova, iată-vă, din nou, în Bănie, de data aceasta pentru a realiza „Julius Caesar“. Ce înseamnă acest nou proiect pentru dumneavoastră?
Peter Schneider: Mai important este ce înseamnă orașul și teatrul. Naționalul craiovean este un loc foarte bun pentru a experimenta și a crea opere teatrale. După experiența mea cu „Hot l Baltimore“ am avut deplină încredere să aduc o producție ceva mai complexă și mai complicată, „Julius Caesar“. Este un proiect la care lucrez de mai mult timp, de vreo doi ani. Apoi am fost atras de Festivalul Internațional Shakespeare, care are loc în Craiova și am zis să combin proiectul meu cu Shakespeare.

GdS: Mai este Shakespeare actual?
P.S.: Da. Am ales „Julius Caesar“ dat fiind faptul că este și un climat politic în lume astăzi, iar în Statele Unite se vorbește despre statele roșii și statele albastre, cele conservatoare și liberale. Piesa este despre uciderea unui om, iar în epoca în care trăim uneori ne omorâm liderii. Spectacolul este și despre modul în care iei o poveste clasică și încerci să o adaptezi zilelor noastre, audiențelor de astăzi încât să fie de actualitate și acum cum era și atunci.
„Julius Caesar“ este o provocare pentru mine. Mă gândesc cum se adaptează la modul vizual, după sen­sibilitățile europene. Aceas­tă piesă are la bază un text american. Încerc să unesc elementele din cele două teatre, american și european, și să răspund la marea întrebare: De ce ne omorâm liderii? Este o piesă cu caracter masculin, pe lângă faptul că este creată de un bărbat, are legătură și cu dorința lor și întrebarea care îi frământă despre modul în care pot accede la putere. Brutus îl omoară pe Caesar pentru că el consideră că este un lucru bun, în timp ce Cassius dorește puterea. Această dilemă este una care se manifestă la nivel global astăzi, fie că vorbim de Libia, Siria, SUA. Cine vrea puterea, ce vrea să facă fiecare pentru a o obține? Nu este neapărat vorba de a omorî un om literalmente, este vorba despre modul în care încerci să împiedici un om, să-l compromiți, este cam ceea ce se încearcă astăzi cu Donald Trump, „să-l omoare“, să-l oprească, să-l facă să nu mai înainteze. De aceea am ales această piesă.

GdS: Care sunt elementele moderne la care apelați pentru a pune în scenă acest text clasic?
P.S.: Principala mea dilemă a fost cum să pun în scenă o piesă scrisă în versuri, în engleză, într-un limbaj specific lui Shakespeare, care aparține vremurilor sale, cu niște actori care vorbesc limba română. După ce traduci în română se pierde acel sens de poezie. Nu mai auzi engleza veche. Textul devine astfel ceva mai modern, datorită faptului că limba este modernă. Încercăm să creăm un design grafic care se mișcă.
Parte din motivul pentru care lucrez în România este pentru că sunt foarte mulți artiști extraordinari aici, tineri, agresivi, talentați. Încerc armonizarea punctelor lor de vedere cu cel american pentru a pune în scenă această piesă.

GdS: Care sunt emoțiile care vă încearcă, știind că veți crea un spectacol care va participa în cadrul unui festival de renume internațional, care va aduna critici de specialitate din întreaga lume?
P.S.: Cred că nu sunt demn de un asemenea lucru. Nu am mai lucrat Shakespeare până acum. Este pentru prima dată când mă aplec asupra operei sale, mai ales în contextul unui festival internațional unde există artiști de renume din alte țări, mari regizori. Acest lucru mă face să fiu mai umil și chiar mă sperie puțin.

GdS: Credeți în succesul spectacolului „Julius Caesar“?
P.S.: Cu siguranță că avem încredere în succesul lui „Julius Caesar“. Nu am terminat. Încă mai există câteva îndoieli, dar numai din îndoieli se generează soluțiile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS