Abandonul școlar este una dintre cele mai acute probleme cu care se confruntă învățământul din România, se arată într-un pliant al Institutului Național de Statistică (INS) publicat pe pagina sa de Facebook.
Conform publicației statistice „Proiectarea populației școlare din România la orizontul anului 2060“, în anul 2013/2014, rata abandonului școlar în învățământul primar și gimnazial a fost de 1,5% (1,3% în învățământul primar și 1,9% în învățământul gimnazial). Cea mai mare valoare a ratei abandonului s-a înregistrat în învățământul postliceal și de maiștri, de 7,9%. În cadrul învățământului liceal și profesional, în anul școlar 2013/2014 rata abandonului a fost de 2,9%.
„În varianta constantă, numărul populației rezidente preșcolare și școlare de 0-23 ani ar urma să cunoască o diminuare, de la 3,7 milioane persoane în anul 2015, la 2,1 milioane persoane în anul 2060. Pe grupe de vârstă, cea mai mare scădere ar urma să se înregistreze la copiii de 3-5 ani (-45,4%). Cea mai mică scădere se va înregistra la grupa elevilor de 15-18 ani, cu 39,9% (de la 692,9 mii elevi la 416,1 mii elevi). Pe sexe, scăderea populației preșcolare și școlare ar fi mai mare pentru populația rezidentă feminină (-42,6%) decât pentru cea masculină (-42,3%). În profil teritorial, scăderea populației preșcolare și școlare va fi resimțită în toate județele. Cele mai mici scăderi relative (sub 22,0%) se vor înregistra în județele Ilfov (-21,6%) și Brașov (-20,7%). Județul care ar înregistra cea mai mare diminuare a populației preșcolare și școlare este județul Gorj (-69,8%)“, menționează publicația.
Printre cele mai afectate județe de scăderea populației preșcolare și școlare se vor număra Botoșani, Brăila, Caraș-Severin, Mehedinți, Olt și Vâlcea (cu peste 60%). Județele mai puțin afectate, care vor înregistra reduceri între 23% și 30%, vor fi Bacău, Constanța, Neamț, Sibiu și Suceava.
Mircea Dumitru: Suntem departe de școala pe care copiii noștri o merită
Școala din România este încă departe de cea pe care copiii merită să o aibă.
„Suntem încă departe de școala pe care o dorim și pe care copiii noștri merită să o aibă. (…) Vedem an de an cum în fiecare generație zeci de mii de elevi încheie studiile liceale fără să poată obține diploma de bacalaureat și fără să aibă o calificare sigură, care să le permită să aibă o carieră semnificativă și să poată duce o viață decentă. (…) Iar dacă la acest dezolant rezultat adăugăm procentele alarmante ale celor care abandonează școala înainte de a parcurge ciclul școlar obligatoriu sau pe aceia care în fiecare generație se clasează pe locuri modeste în testările internaționale se conturează un tablou îngrijorător al stării școlii și educației în România“, a declarat ieri, ministrul educației, Mircea Dumitru.
El a adăugat că școala românească trebuie să treacă printr-o serie de „schimbări structurale“.
„Ne dorim de la școală să îi facă pe copii să gândească mai bine, mai clar și mai precis. (…) Îi invit pe toți acei profesori dedicați, care au preferat ani la rând să rămână discreți sau să lucreze intens cu elevii lor, să se implice și în conducerea școlilor lor“, a adăugat ministrul educației.