Cota standard de TVA a scăzut, de la 1 ianuarie 2017, de la 20% la 19%, în baza prevederilor din Codul fiscal. Această modificare naște o serie de nelămuriri, mai ales în rândul asociațiilor de proprietari din Craiova, deoarece furnizorii de utilități aplică în mod diferit cota de TVA.
Modificarea cotei de TVA (Taxa pe Valoare Adăugată ) de la 20% la 19% naște din nou discuții în rândul reprezentanților asociațiilor de proprietari din Craiova. Aceștia au reacționat încă de la furnizarea primelor facturi, fiind nedumeriți de modul în care aplică furnizorii de utilități cota de TVA. În plus, nu înțeleg de ce unii operatori trec pe facturi ca dată de emitere ultima zi a lunii decembrie a anului trecut, dar le transmit abonaților în primele zile ale anului 2017.
„Salubritatea ne-a trimis factura antedatată. Am primit-o pe 4.01.2016, iar pe aceasta este specificat la mențiunea data emiterii 31.12.2016. Cota de TVA este de 20%. Aşteptăm să trimită şi Termo facturile. La Termo e mai grav deoarece informaţiile despre facturare le primim în jurul datei de 10 (firmele de repartitoare calculează consumul celor nesubvenţionaţi, care sunt incluşi în factura asociaţiei), diferenţa de 1% va fi mai mare având în vedere că Termo ne face factură de 20.000 – 30.000 de lei iarna. Aceste societăţi acţionează contrar intereselor clienţilor, profitând de monopolul pe care îl au. Prejudiciile sunt semnificative, vătămaţi fiind locuitorii oraşului Craiova“, spune Petru Becheru, președintele Asociației de proprietari Bloc „Romarta“.
Asociațiile mai spun că operatorii care aplică vechea cotă de TVA nu procedează corect pentru că trec pe factură la data emiterii ultima zi a lunii decembrie, dar o transmit asociațiilor în primele zile ale lunii ianuarie. În privința furnizorului de căldură, spun că acesta dacă va aplica vechiul TVA, greșește fiindcă face citirea consumului și încheie procesele-verbale de constatare în luna ianuarie, dar trece pe factură ca dată de emitere 31 decembrie 2016.
„Nu este corect cum este aplicată cota de TVA. Așa s-a întâmplat și anul trecut. Corect este să treacă noua cotă de TVA, pentru că noi primim facturile în luna ianuarie, când se aplică 19%TVA“, este de părere Marin Trăsnitu, președintele Asociației de Proprietari nr. 6 Eroilor, Valea Roșie, făcând referire la factura primită la asociație, în luna ianuarie, pentru consumul din luna decembrie 2017.
La Salubritate, TVA 20%
Reprezentanții operatorilor locali de utilități explică abonaților modul în care vor aplica TVA pentru serviciile prestate.
„Începând din luna iunie 2016, SC Salubritate Craiova SRL a procedat la emiterea facturilor către toți clienții în ultima zi a lunii în care s-a prestat serviciul de colectare și transport a deșeurilor, pentru a optimiza procesul de transmitere a facturilor, dar și confruntarea soldurilor. La 31.12.2016, au fost emise facturi cu o cotă TVA de 20%“, a declarat Cristina Ghenea, purtător de cuvânt în cadrul SC Salubritate Craiova SRL. Conform Codului fiscal, facturile pot fi emise cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naştere faptul generator al taxei. „Precizăm faptul că, și în situația în care facturile ar fi fost emise în primele zile ale lunii ianuarie, cota TVA aplicată ar fi fost tot de 20% întrucât serviciile de colectare și transport deșeuri au fost prestate în luna decembrie 2016.
Potrivit art. 281 coroborat cu art. 282 și art. 291 din Codul fiscal, cota aplicabilă este cea în vigoare la data la care intervine faptul generator, respectiv prestarea serviciilor de colectare și transport a deșeurilor în luna decembrie 2016, în acest caz.
Facem mențiunea că alin. (8) al articolului 281 nu este aplicabil în cazul serviciilor de salubrizare, având în vedere că prestarea nu se efectuează continuu, ci zilnic sau o dată la două zile, iar data colectării deșeurilor (spre deosebire de livrările de gaze naturale, apă etc.) poate fi identificată în foile de parcurs completate de lucrătorii din cadrul Secției Transport Deșeuri“, a mai precizat purtătorul de cuvânt.
Furnizorul de apă și canal aplică noua cotă de TVA
În schimb, operatorul local de apă și canal, Compania de Apă Oltenia (CAO), spune că el va aplica noua cotă de TVA, conform prevederilor Codului fiscal. Trebuie precizat că modificări ale cotei de TVA vor avea loc doar la serviciile de canal, unde se trece de la cota de 20% la cea de 19%. La serviciul de furnizare a apei, cota de TVA rămâne aceeași, de 9%. Conform Codului fiscal, cota de TVA aplicabilă este cea în vigoare la data la care intervine faptul generator pentru TVA.
Faptul generator intervine, de regulă, la data livrării produselor sau prestării serviciilor. Numai că există în normă unele excepții, cum ar fi: „livrările de bunuri şi prestările de servicii care se efectuează continuu, altele decât cele prevăzute la punctul precedent, cum sunt: livrările de gaze naturale, de apă, serviciile de telefonie, livrările de energie electrică şi altele asemenea pentru care se consideră că livrarea/prestarea este efectuată la datele specificate în contract pentru plata bunurilor livrate sau a serviciilor prestate sau la data emiterii unei facturi, fără ca perioada de decontare să depășească un an“, se arată în Codul fiscal. Serviciile furnizate de operator se încadrează la această excepție. „Modificările se fac în baza Codului fiscal, se trece cota de TVA în vigoare la data facturării, adică 19%. La apă rămâne cota de 9%, la canal scade de la 20% la 19%, este o scădere nesemnificativă.
Deși serviciul este prestat în luna decembrie 2016 se aplică cota de la data emiterii facturii. Se aplică acest procent, pentru că intrăm în acea categorie a furnizorilor care livrează continuu servicii. Sunt în această situație furnizorii de gaze naturale, energie electrică, servicii de cablu și telefonie, iar noi ne încadrăm aici. La noi este o scădere de 0,02 lei pe metrul cub. La asociație factura vine per total și este o sumă mai mare, dar împărțit pe persoană este o reducere nesemnificativă“, a precizat directorul economic al CAO, Anca Delia Bălăceanu.