Preţul, caracteristicile produsului, perioada de valabilitate a ofertei, dar şi adresa şi datele de contact ale magazinului online sunt câteva din informaţiile care trebuiesc verificate înainte de a face plata cu cardulHaine şi încălţăminte din Marea Britanie, parfumuri din Polonia, electronice din Germania, bilete de avion şi vacanţe din Grecia, totul poate fi cumpărat stând în fotoliul de acasă. Oferta este generoasă, dar există şi capcane.
Laura Pascu, reprezentanta Centrului European al Consumatorilor din România (ECC) a explicat, pentru MEDIAFAX, că toţi cei doresc să cumpere online din UE, trebuie să fie atenţi la anumite lucruri.
Astfel, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniştii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, preţul acestora, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţurilor, costul de utilizare a mijloacelor de comunicaţie la distanţă, modalităţile de plată, livrare, executare, procedura profesionistului (a magazinului online) de soluţionare a reclamaţiilor, termenul de retragere şi formularul tipizat de retragere, existenţa unei garanţii legale, durata contractului.
De obicei, informaţiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, preţul, perioada de valabilitate şi durata contractului (pentru servicii) se regăsesc pe pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.
Reprezentanta ECC, avertizează că trebuie verificate informaţiile despre firma care vide online.
“În primul rând, orice profesionist care vinde online este obligat să-şi indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poştală la care este stabilit, precum şi, în cazul în care există, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de poştă electronică ale acestuia, numărul de înmatriculare şi codul de înregistrare fiscală. De regulă, aceste informaţii se pot găsi în secţiunea „Contact”. Informaţiile mai pot fi găsite şi în secţiunile „Menţiuni legale”, „Termeni şi condiţii”sau „Protecţia datelor personale”. Este important să se afle în ce stat îşi are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu ai existe aceleaşi drepturi, soluţionarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar ECC- Net nu te mai poate ajuta. Dacă nu poţi găsi informaţii despre identitatea comerciantului pe site, poţi utiliza WHOIS (terminaţii .org, .com etc.), ROTLD (terminaţii .ro), EURID (terminaţii .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet”, spune Laura Pascu.
Pe de altă parte, cea mai mare parte a magazinelor online din alte state membre ale UE acceptă plata cu cardul de credit/debit, plata prin metode alternative de transfer online (PayPal) sau plata prin transfer bancar. De regulă, numai profesioniştii din alte state membre UE care se adresează în mod special consumatorilor români (au site-ul în limba română, preţurile în lei etc.), permit şi plata în numerar, la livrare.
În cazul în care vrei să returnezi produsul cumpărat online, ai dreptul de a te retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicaţie şi fără penalităţi, în afara celor stabilite prin lege.
Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului pentru servicii şi cu momentul livrării pentru produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ai fost informat cu privire la existenţa dreptului de retragere, termenul în care poţi renunţa la contract este de 12 luni.
Îţi poţi exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziţie de profesionist (de regulă, online), fie trimiţând un mesaj din care să reiasă clar intenţia ta şi în care să specifici cel puţin următoarele: identitatea ta, numărul şi data comenzii, produsul, preţul plătit.
Produsul îl poţi trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucţiunilor de pe site, sau poţi aştepta să fie preluat de acesta de la tine. În cazul în care plăteşti curierul pentru returul produsului, nu ai dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.
Magazinul online trebuie să ramburseze cumpărătorului întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în preţul final, în termen de 14 zile calendaristice.
Dacă ai folosit produsul mai mult decât pentru a vedea cum funcţionează (de exemplu, ai făcut 2000 de fotografii cu o cameră foto), atunci este posibil ca profesionistul să-ţi reţină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.
Magazinul online trebuie să livreze produsul în termenul afişat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă la cumpărător în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Coletul trebuie deschis în prezenţa curierului, dacă este posibil. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, cumpărătorul îl poate refuza, menţionând pe documentele de transport motivul. Dacă nu este posibilă verificarea produsului în prezenţa curierului, actunci acesta trebuie inspectat cât mai curând posibil, fotografiat ambalajul şi produsul şi informat vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme.
Sursa: mediafax.ro