România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii 10 ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei, conform analizei unei firme de consultanță imobiliară remise, joi, agenţiei Agerpres.
Astfel, dintr-un stoc existent de malluri (fără retail park-uri și galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, circa 1,7 milioane de metri pătrați au fost livrați în perioada 2007 – 2016.
În acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, în timp ce piețele mature, precum Germania, Franța și Marea Britanie, se află în partea inferioară a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al acestor țări a fost construit în ultimii zece ani, potrivit unei analize a Cushman & Wakefield.
Anul trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015. România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.
În Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu 17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor comerciale în multe dintre capitalele regiunii. Praga, București și Budapesta sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității din Europa Centrală și de Est.
Rusia continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrală și de Est, în pofida faptului că livrările de 1,2 milioane de metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.
Până la sfârșitul anului 2018, pe piața europeană vor fi construite 186 de mall-uri noi, dintre care 80 vor fi centre comerciale mai mici, cu dimensiuni cuprinse între 5.000 — 20.000 mp.