Senatul dezbate marţi, în şedinţa de plen, proiectul pentru adoptarea Ordonanţei Guvernului 25/2017 care majorează acciza la carburanţi, în contextul în care liderul PSD, Liviu Dragnea, a criticat amendamentul adus de Comisia de buget, care anulează majorarea accizei, scrie Mediafax.
În şedinţa din data de 26 septembrie, senatorii din Comisia de buget-finanţe au avizat negativ ordonanţa de Guvern prin care au fost majorate accizele la carburanţi. „În legătură cu efectele acestei respingeri, va trebui să aşteptăm şi votul plenului, şi apoi votul Camerei Deputaţilor – s-ar putea ca ordonanţa să treacă, totuşi. În eventualitatea că nu va trece, îi revine Guvernului sarcina de a atenua efectele Ordonanţei”, a declarat preşedintele Comisiei, Eugen Teodorovici.
În replică, preşedintele PSD Liviu Dragnea a spus că funcţia de preşedinte al Comisiei de Buget-Finanţe din Senat poate să-l „tulbure” pe Eugen Teodorovici. „Eu cred că la domnul Teodorovici este o altă problemă. Dumnealui a venit astă primăvară şi mi-a zis că ar vrea să fie preşedintele comisiei economice. Am rugat colegii din Senat să îl susţină ca preşedinte, probabil din cauza acestei funcţii are aceste atitudini. Adică e o funcţie care poate să-l tulbure foarte mult, la asta mă refeream”, a spus Dragnea. În şedinţa din 30 august, Guvernul a aprobat Ordonanţa de modificare a Codului Fiscal şi majorarea accizelor pentru benzină şi motorină gradual, în două etape: cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, şi cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017, niveluri valabile până în anul 2022, inclusiv. De atunci, transportatorii profesionişti, care sunt şi cei mai mari consumatori de carburanţi, au ameninţat cu proteste şi au avertizat că vor alimenta dinafara ţării dacă nu li se va restitui o parte din acciză. În replică, Guvernul le-a promis transportatorilor că preţurile nu vor creşte şi că, în caz contrar, se va relua programul de returnare a supraaccizei. Ministerul Finanţelor susţine, în Nota de fundamentare a normativului de modificare a Codului Fiscal, că nivelurile actuale ale accizelor practicate în România „sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislaţia Uniunii Europene”. La benzina fără plumb, acciza a crescut în total, în cele două etape (15 septembrie şi 1 octombrie), de la 2.151,13 lei/tonă, respectiv 1.656,36 lei/1000 litri la 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1000 litri. La motorină, acciza a crescut de la 1.796,53 lei/tonă, respectiv 1.518,04 lei/1000 litri la 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1000 litri. În aceste condiţii, transportatorii estimează că, pentru un camion, o singură alimentare reprezintă un efort financiar suplimentar de 450 de lei.