Asistentul adjunct al secretarului de stat pentru programe academice din SUA, Mala Adiga (foto), a vorbit într-un interviu acordat GdS despre importanța educației și despre relațiile strânse dintre Statele Unite și România în domeniul programelor de schimb cultural. Mala Adiga a venit săptămâna trecută la Craiova, unde a vizitat un grup de 20 de elevi care participă la un curs de formare finanțat de guvernul american.
GdS: De ce ați venit la Craiova?
M.A: Scopul vizitei mele aici este să promovez înțelegerea reciprocă între România și Statele Unite și facem acest lucru prin programe de schimb cultural. M-am întâlnit cu mai mulți absolvenți care au participat la programe în SUA, cu oficiali universitari și studenți, cu oficiali guvernamentali, pentru a discuta despre modul în care România și SUA pot deveni mai apropiate prin legăturile între oameni și pentru a continua colaborarea, prietenia și parteneriatul nostru, care durează de 136 de ani. Vizita mea ajută la dezvoltarea anumitor programe și a legăturilor dintre oameni. Este o continuare a dialogului din cadrul parteneriatului strategic România – SUA, care a avut loc acum câteva săptămâni, atunci când am primit cu căldură delegația română la Washington, iar cu ocazia vizitei mele vom aprofunda ideile parteneriatului strategic și vom discuta la modul concret ce putem face împreună.
GdS: Ce avantaje au elevii și studenții care urmează aceste programe?
M.A.: De exemplu, m-am întâlnit cu mai mulți elevi care au urmat un program finanțat de guvernul american. Faptul că vorbesc limba engleză îi ajută pe acești tineri să învețe educație civică, să folosească calculatorul, învață să gândească critic, și învățarea limbii engleze îi ajută dacă vor să deschidă afaceri, să facă proiecte, iar în cele din urmă îi poate ajuta să devină liderii de mâine, iar de acest lucru vor beneficia ei, familiile lor și țara lor. Abia așteptăm să vedem ce realizări vor avea.
GdS: Cum au evoluat pe parcursul acestor cursuri?
M.A.: Cu acești elevi am petrecut circa 45-60 de minute, iar dacă la început abia puteau să rostească câteva cuvinte, acum am purtat conversații, am văzut cum gândesc în limba engleză, cum comunică între ei în cadrul acestor grupuri, iar transformarea este cu adevărat impresionantă.
GdS: Câte programe de acest fel există în acest moment?
M.A.: Sunt patru programe de predare în limba engleză pentru tineri, dar avem și altele, cum este, de exemplu, Programul Fulbright, prin care românii și americanii se vizitează reciproc. Mai este Centrul de consiliere american, care oferă informații românilor ce doresc să studieze în Statele Unite. Avem numeroase programe, iar acestea sunt doar vârful icebergului.
GdS: Cunoașteți cazuri de elevi cu rezultate remarcabile după ce au urmat aceste programe?
M.A.: Vineri m-am întâlnit cu două românce care au studiat în Statele Unite și a fost foarte interesant să văd cât de impresionate au fost la nivel academic și personal. Au studiat la două universități diferite și mi-au povestit că au avut acces la o serie de resurse, că au putut discuta cu profesorii lor, care le-au luat sub aripa lor și le-au ajutat să-și dezvolte cercetarea. Mi-au povestit cum această experiență le-a schimbat viața la nivel personal. Când au ajuns în Statele Unite erau timide, dar pe măsură ce a trecut timpul au devenit independente, și-au făcut prieteni, au cunoscut americani care le-au schimbat percepția asupra țării. La rândul lor, le-au povestit americanilor despre România și despre cultura de aici. Asta înseamnă să dezvolți relațiile cu ceilalți, iar asta ajută la crearea unei căi de comunicare între cele două țări, ceea ce este foarte important. Experiența pe care au avut-o în urma Programului Fulbright încă le influențează viața pozitiv.
GdS: Care este direcția acestor programe pe viitor?
M.A.: Mereu încurajăm românii să vină în Statele Unite și pe americani să vină să studieze în România. Acesta este și o parte din scopul vizitei mele aici, cum putem face ca acești tineri să călătorească în Statele Unite, apoi să se întoarcă în România cu experiențe noi și să devină lideri aici.
GdS: Și dacă doresc să rămână acolo?
M.A.: Noi vrem să ne asigurăm că atunci când le dăm posibilitatea să devină lideri globali ei pot să aducă aceste calități dobândite în țara lor, pentru ca țara lor să beneficieze de ele. Educația globală este o investiție în dezvoltarea unei țări și felul în care interacționăm este foarte important pentru țările noastre.
GdS: Ce părere aveți despre sistemul de învățământ din România?
M.A.: Încă învăț despre acest sistem de învățământ. Am fost foarte impresionată de programele de studiu americane și de studenții pe care i-am întâlnit aici și am apreciat interesul lor de a învăța lucruri despre Statele Unite.
GdS: Aceste cazuri despre care vorbiți sunt excepții, dar în România este o reală problemă cu sărăcia, multe familii nu își pot trimite copiii la școală. Cum poate fi rezolvată această problemă?
M.A.: Cred că aceasta este o întrebare cu specific românesc. Voi lăsa ambasada să aprofundeze acest lucru deoarece are mai multe detalii despre complexitatea sistemului de învățământ românesc. Rolul meu aici este de a discuta despre experiența educației internaționale și despre cum putem încuraja românii și americanii să învețe mai mult unii despre ceilalţi, să spargă barierele și să elimine stereotipurile pe care le-ar putea avea unii despre alții, și să ne asigurăm că în felul acesta colaborăm și continuăm această colaborare. Unul dintre lucrurile pe care ne concentrăm foarte mult este să ne asigurăm ca toți românii să aibă șansa de a studia în Statele Unite, bărbați și femei, sau familiile de la oraș și de la țară să-și poată trimite copiii la studiu în Statele Unite. Vrem ca și copiii cu dizabilități să aibă această șansă, sau copiii din grupurile minoritare. Aceasta este o problemă, o avem și noi, și acordăm această șansă tuturor comunităților, nu numai celor privilegiate. Prin acest program dorim să ajungem la mai multe comunități diferite.
GdS: Au aceste măsuri impact în Statele Unite?
M.A.: Încercăm din răsputeri și oferim o bursă pentru elevii fără posibilități, care primesc un grant de la guvern. Vrem să ne asigurăm că, prin aceste granturi, elevii de liceu fără posibilități materiale sau care provin din comunități au o șansă de a beneficia de educație. Menținem legătura cu ei și ne dăm seama că suntem pe drumul cel bun, deoarece ambițiile și traiectoria lor se schimbă și vor mai mult de la ei înșiși. Iar acest lucru este încurajator și ne dă mari speranțe.
GdS: Ce schimbări ați face în sistemul de educație la nivel global?
M.A.: M-aș asigura că fetele au aceleași oportunități ca și băieții și că sunt încurajate la fel în timpul școlii. În numeroasele mele vizite în diferite țări am observat că fetele nu și-au putut atinge adevăratul potențial, iar guvernul SUA a pus educația fetelor și problemele femeilor în capul listei de priorități. Noi credem că atunci când fetele și băieții, femeile și bărbații pot atinge potențialul maxim acest lucru este benefic pentru toată lumea. În SUA lucrăm intens pentru a ne asigura că și fetele se gândesc la știință și tehnologie și să nu spună că sunt prea grele.
GdS: Mai mulți oficiali români, în frunte cu fostul prim-ministru, au fost prinși că au plagiat. Cum este tratat plagiatul în SUA?
M.A.: Vrem să ne asigurăm că toate țările au standarde înalte de integritate academică. Tinerii din aceste țări ar trebui să se gândească la propria integritate și să muncească din greu pentru că numai în acest fel vei obține succesul. Educația este cel mai important lucru pe care îl poți face pentru tine însuți. Este ceva care îți rămâne pe viață, care nu îți poate fi luat. Dacă muncești din greu și ești integru, atunci de acest lucru vor beneficia toți cei din jurul tău.