În fabrica Ford din Craiova s-au produs circa 261.000 de vehicule B-Max. Din ultima parte a lunii septembrie, pe linia de producție de la fabrică va intra noul EcoSport, o variantă supraîmbunătăţită a actualului model livrat deja pe piață.
Ford a anunțat că va întrerupe în curând producția de B-Max în uzina din Craiova, la aproximativ cinci ani de când a intrat în fabricație inovativa mașină pentru Europa, construită fără stâlpul din mijloc și cu ușile din spate culisante.
Potrivit unor surse din fabrică, ultima zi de producție a monovolumului B-Max în uzina Ford din Craiova ar fi data de 31 august, dacă planurile nu se vor mai schimba între timp. În perioada 1-22 septembrie, fabrica de autovehicule și motoare de la Craiova va fi în remont general, pentru a se finaliza linia de producție pentru noul model. După ce angajații vor reveni la lucru, va începe producția noului Ford EcoSport, mini-SUV-ul de oraș destinat tot pieței europene. Prețul unui astfel de SUV pornește de la aproximativ 15.000 de euro.
În comunicatul de presă transmis de Ford luna trecută se preciza că la începutul lunii septembrie se sistează producția de B-Max la Craiova, în sensul că autovehiculul va fi scos din fabricație. Explicația celor de la Ford ținea de faptul că preferințele potențialilor clienți din Europa în materie de autovehicule s-au schimbat, iar piața nu mai cere asemenea modele: „Ford B-MAX a avut performanțe bune de la lansarea sa, care a avut loc în ultima parte a anului 2012, însă clasa mică a evoluat, iar monovolumele sunt înlocuite treptat de SUV-uri și Crossovere“. GdS a solicitat un punct de vedere de la Ford pe această temă, dar până la închiderea ediției nu am primit nici un răspuns.
Vânzările de B-Max în Europa au început să scadă în 2014
O perioadă, monovolumul a avut vânzări bune în Europa, până la finele lui 2013. În anul respectiv, mașina fabricată exclusiv la Craiova a avut un record de vânzări, ajungând la un total de 68.557 de vânzări în Europa, conform unui site autorizat, care contabilizează vânzările tuturor mărcilor de autovehicule, în Europa. După aceea, încă din prima parte a anului 2014, vânzările au început să înregistreze un declin, pe tot anul comercializându-se 53.889 de unități în Europa. Cum vânzările de B-Max în România au reprezentat sub 1% pe an din totalul producției de B-Max, iar uzina de la Craiova nu produce pe stoc, se poate spune că totalul vânzărilor din Europa reprezintă întreaga producție care s-a realizat la Craiova. Potrivit datelor publicate pe carsalesbase.com, de la începerea producției de B-Max la Craiova, în a doua parte a anului 2012, și până la mijlocul anului 2017, s-au vândut în Europa 249.000 de vehicule B-Max. După calculele GdS, în lunile iulie și august s-au mai produs 12.000 de astfel de autovehicule. Deci, în total, pe porțile fabricii din Craiova au ieșit aproximativ 261.000 de vehicule B-Max, de la intrarea în producție și până la ultima mașină din acest model, fabricată aici.
Vânzările de EcoSport au urcat în Europa
Dacă anul trecut, vânzările mini-SUV-ului de oraș EcoSport erau comparabile cu cele ale B-Max în Europa, anul acesta lucrurile s-au îmbunătățit. Potrivit aceluiași site specializat, vânzările lunare erau, anul trecut, de circa 4.000-5.000 de unități, iar în 2017 au urcat aproape de 6.000 de unități, cu un vârf al vânzărilor în martie de 9.200 de unități. S-au vândut deja până la finele lunii iunie 31.038 de vehicule de acest tip, în condițiile în care în tot anul 2015 se vânduseră 40.084 de unități, iar în 2016 s-au comercializat 57.294 de bucăți.
Cadența de producție la EcoSport: aproximativ 600 de unități pe zi
La ora actuală, B-Max se fabrică la Craiova cu o cadență de aproximativ 300 de unități pe zi, într-un singur schimb. Dacă inițial se aștepta ca EcoSport să aibă la Craiova un volum de producție de aproximativ 500 de unități pe zi, la ora actuală se discută deja de un volum de producție de aproximativ 600 de mașini pe zi, produse în două schimburi. Un calcul matematic simplu arată că, dacă planurile de producție nu se schimbă, producția lunară de la Craiova ar urma să fie de circa 13.000 de SUV-uri de oraș, având în vedere că la anumite secții se va lucra în două ture. Noul model EcoSport se produce deja la Craiova la scară mică, de genul prototipurilor realizate pentru a fi testată mașina. Potrivit unor surse din fabrică, noul model care va intra în producția de masă la finele lui septembrie și începutul lui octombrie reprezintă o variantă supraîmbunătățită a actualului EcoSport. În primă fază, producția efectivă va avea o cadență zilnică mai mică, însă în ultima lună de toamnă se va ajunge la circa 600 de unități pe zi, potrivit surselor citate.
Ford a anunțat că va mai angaja anul acesta 1.700 de oameni în uzină, care se vor alătura celor 2.680 de persoane. În felul acesta, în uzina craioveană numărul de angajați va ajunge la 4.560 de persoane, adică aproximativ la același nivel ca în 2008, când Ford a preluat fosta fabrică Daewoo de la statul român.