5.1 C
Craiova
vineri, 15 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriMentorul, dascăl european

Mentorul, dascăl european

Trei oameni au străbătut judeţul în lung şi-n lat şi au adus în fiecare şcoală din comunele şi satele doljene câte un strop din învăţământul european. I-au sfătuit pe dascălii din mediul rural să încerce să-şi înţeleagă elevii, să îi asculte, le-au spus copiilor să pună întrebări şi să discute liber şi au făcut orele de curs mai vesele şi mai atractive. Aceştia sunt mentorii doljeni.

Prin Programul pentru Învăţământul Rural a apărut o nouă meserie, cea de mentor. Acesta este tot un profesor, care a urmat cursuri de specializare şi care îi învaţă pe dascălii din mediul rural noile metode de predare. Fiecare cadru didactic a fost sau va fi vizitat la un moment dat de unul din cei trei mentori doljeni care, odată intrat în clasă, îmbunătăţeşte relaţia profesor-elev şi identifică problemele din modul de predare. „A fi mentor înseamnă a fi un povăţuitor. Am învăţat să abordăm într-un alt mod învăţământul românesc şi încercăm să le transmitem şi lor cunoştinţele noastre. Oamenii sunt deschişi la nou, vor să abordeze altfel elevul, să îl transforme din ascultător în participant la oră. Elevul se simte în acest fel liber, se implică în procesul de învăţământ, iar relaţia cu profesorul se schimbă“, a explicat mentorul doljean Otilia Palea.

 

„Ei au nevoie de ajutorul nostru“

 

În fiecare judeţ există cel puţin doi mentori, cu excepţia judeţelor Giurgiu şi Brăila, unde există câte unul. Aceştia îşi stabilesc, la începutul semestrului, un plan ce constă în instruirea profesorilor din 10-14 şcoli ale judeţului, în fiecare comună desfăşurând aproximativ 100 de ore de formare. Avantajul acestor cursuri constă în faptul că profesorii nu sunt nevoiţi să meargă într-un anume centru, pentru a acumula tone de teorie, ci sunt vizitaţi de mentori direct la clasă. Fiecare echipă de mentori are la dispoziţie o maşină dotată cu laptop, videoproiector, materiale didactice, module de cursuri şi casete. Mentorii identifică problemele profesorilor şi le arată cum se pot remedia acestea, bazându-se pe trei principii importante: învăţarea interactivă centrată pe elev, cunoaşterea mediului social al elevului şi evaluarea continuă la clasă. Pentru activitatea de mentorat cei trei profesori doljeni primesc un salariu de 1.100-1.200 de lei. Pentru unii, satisfacţia profesională pune în umbră salariul de bugetar în învăţământ. „Pentru mine a fost o provocare. Sunt cadru didactic titular în Coşoveni şi cunosc foarte bine problemele cu care se confruntă dascălii din mediul rural. Eu îi înţeleg pe colegii mei, sunt aproape de ei şi îi ajut să rezolve mai uşor problemele cu care m-am confruntat şi eu: mediul social din care vin aceşti copii, lipsurile materiale, migraţia părinţilor şi lăsarea lor în grija bunicilor sau a rudelor, lipsa de informare din unele locuri uitate de lume. Înţelegând toate aceste probleme, poţi pătrunde mult mai uşor în sufletul acestor copii, poţi comunica, deoarece ei au nevoie de ajutorul nostru“, a precizat Otilia Palea. Acest program va continua până în 2008, când vor fi perfecţionate peste 60 de mii de cadre didactice din mediul rural.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII