4.5 C
Craiova
vineri, 27 decembrie, 2024

Meserii cu ţinută


Calitate, amabilitate, ţinută, eleganţă, promptitudine şi cucerirea clientului. Acestea sunt calităţile căutate şi punctate la faza naţională a Concursului Profesional din domeniile comerţ, turism şi alimentaţie publică.

 

Zeci de tineri îmbrăcaţi fie în alb, cu bonete de bucătar, fie în costume negre şi cămăşi albe, aşteptau nerăbdători să le arate membrilor comisiilor de evaluare talentele lor culinare sau de servire. Unele săli de clasă ale Colegiului Naţional „Gheorghe Chiţu“ din Craiova au fost transformate în magazine unde tinerii trebuia să comercializeze diferite produse, iar în altele, 29 de viitori bucătari trebuia să încânte comisiile cu un ostropel de pui delicios. Opt elevi au avut însă o sarcină mai grea – să prepare cinci prăjituri sub privirile atente ale profesorilor care analizau fiecare gest, notând totul într-un tabel. Cele mai mari emoţii le-au avut cei care au participat la concursul de ospătari, ei trebuind să servească şi să amenajeze o cină festivă.

 

Calitatea mâncării şi ţinuta bucătarului aduc puncte

 

Pentru cei 174 de tineri veniţi din 40 de judeţe ale ţării, acest concurs este un prim contact cu viitoarele lor meserii. Trebuie să ţină cont de tot ce au învăţat în anii de şcoală, să fie creativi, zâmbitori, amabili şi să îşi poată cuceri clienţii de la prima degustare sau de când intră în restaurant. „Ţinem cont de ţinuta vestimentară, de igiena la locul de muncă, de dozarea materiilor prime, modul de preparare, dar şi de calitatea şi prezentarea produsului“, a spus Anca Ştreangă, membră a comisiei de evaluare de la concursul de bucătari. Calitatea produsului este importantă şi în patiserie. „Punctăm calitatea, aspectul fizic, organizarea la locul de muncă, procesul tehnologic, respectarea etapelor şi condiţiile de calitate“, a explicat Anghelina Dudan, din Constanţa, membră a comisiei de evaluare.

 

Dacă e mulţumit de modul în care a fost servit, clientul poate să revină

 

Viitorii ospătari a trebuit să demonstreze că ştiu să aranjeze masa şi cunosc ordinea şi modul în care se potrivesc mâncărurile şi ce băuturi se asociază acestora. Au avut de servit o cină festivă cu patru feluri de mâncare, trei de băuturi, dintre care două tipuri de vin, iar la final a trebuit să întocmească o notă de plată clasică, fără casă de marcat. „Este destul de dificil pentru că pe foaia de examen preparatele nu sunt trecute în ordinea servirii, iar ei trebuie să le ordoneze şi să asocieze băuturile. Urmărim prestaţia ospătarului de la intrarea clientului în restaurant până la despărţirea de acesta: recomandarea meniului, servirea, iar la final nota de plată pe care trebuie să o întocmească şi înmânarea acesteia. În funcţie de modul în care a fost servit, clientul poate să revină în restaurant“, a spus Ioana Sasu, din Bucureşti.

 

Şcoliţi pentru străini

 

În timp ce unii încercau să impresioneze comisiile prin modul de servire a clientului, în altă sală, zeci de candidaţi aşteptau să le vină rândul. Sunt cei mai buni ospătari din ţară, aflaţi încă pe băncile şcolii, care ştiu însă că locul lor nu este în localurile autohtone. „Sunt foarte puţini patroni de restaurante care ştiu ce înseamnă acest domeniu. Pentru alţii însă, calitatea nu este importantă, iar noi nu suntem respectaţi pentru cunoştinţele pe care le avem. Nu avem la îndemână cele necesare pentru o servire ca la carte“, a spus Daniela, din Vaslui. De aceea, foarte mulţi dintre cei care se pregătesc în ţară în domeniul serviciilor visează să plece în străinătate. „Este salariul mai bun, iar respectul, mai mare. Clienţii ştiu ce înseamnă servire de calitate şi apreciază asta“, a spus Alin, din Caraş-Severin. Alţii vor să schimbe mentalităţile clienţilor şi ale patronilor şi să transforme serviciile din România. „Nu putem pleca toţi. Dacă muncim, putem câştiga bani şi în ţară. Nu mă pregătesc aici ca să lucrez pentru străini. Se vor schimba multe şi la noi dacă în restaurante vor lucra cei cu experienţă, care ştiu cum să servească şi cum să câştige respectul clientului“, a spus Ioana, din judeţul Argeş. Cei mai buni comercianţi, bucătari, patiseri şi ospătari vor fi premiaţi sâmbătă, în cadrul unei festivităţi.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS