6.7 C
Craiova
vineri, 13 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljScăparăm de inundaţii

Scăparăm de inundaţii

Autorităţile judeţene susţin că în Dolj nu vor mai exista inundaţii după finalizarea lucrărilor de pe albia pârâului Teslui şi de la barajul Işalniţa.

După trei ani de lucrări, proiectul prin care autorităţile judeţene vor să scape Doljul de inundaţii este aproape finalizat. Prefectul Nicolae Giugea şi conducerea Administraţiei Bazinale de Apă (ABA) Jiu au făcut ieri o vizită pe şantierele de pe albia pârâului Teslui şi la barajul Işalniţa, pentru a se convinge că, de acum înainte, nu va mai exista pericol de inundaţii în judeţ. Primul popas a fost la Drăgoteşti. „Sunt cunoscute problemele din această zonă şi pagubele produse de Teslui în anii 2005 şi 2006. Prin intervenţia asupra albiei pârâului, pericolul de inundaţii va fi îndepărtat“, a precizat Giugea.
Lucrările se întind pe o suprafaţă de 36 de kilometri la nivelul Doljului, pe albia pârâului Teslui. „În acest an se finalizează investiţiile pe albia Tesluiului. Pe o distanţă de 36 de kilometri s-au făcut cinci poduri, s-a lărgit albia, s-a decolmatat. Podurile sunt din beton armat, iar peste ele poate trece orice utilaj. Nu sunt lucrări de mântuială şi timp de 20 de ani nu se va mai interveni aici. Oamenii pot sta acum liniştiţi, că nu mai vine Tesluiul să le ia casele“, a adăugat prefectul de Dolj.
Investiţia a fost începută în 2008, a costat zece milioane de lei, iar în acest moment este gata în proporţie de 80 la sută. Directorul ABA Jiu, Cosmin Călin, susţine că şi oamenii sunt de vină în cazul inundaţiilor, „pentru că aruncă gunoaiele în apă, iar acestea pot bloca podurile“. Directorul tehnic al ABA Jiu, Marin Tălău, a ţinut să precizeze că lucrările de dimensionare a albiei pârâului sunt făcute pentru un debit cu o probabilitate de depăşire de unu la sută, „lucru care se întâmplă o dată la o sută de ani“.

Podul de la Pieleşti, marea problemă

O situaţie mult mai greu de gestionat se găseşte la Pieleşti, unde la fiecare ploaie se inundă drumul judeţean, în dreptul podului de cale ferată. Aici circulaţia se blochează, iar locuitorii din zonă rămân izolaţi. Marin Tălău spune că lucrarea de aici este dificilă şi că ea poate asigura un debit care se întâmplă o dată la 20 de ani: „Trebuie să acceptăm ideea că o dată la 20 de ani se poate întâmpla ca Tesluiul să ne facă probleme“. Motivul pentru care se inundă mereu drumul în dreptul podului de la Pieleşti este secţiunea de scurgere, care e foarte mică, iar „la lucrările de până acum s-a mers mereu pe improvizaţii“.
Autorităţile judeţene spun însă că au găsit soluţia. „Trebuie să mărim secţiunea de scurgere, iar pentru asta vom folosi nişte casete care vor prelua toată cantitatea de apă, indiferent de debitul Tesluiului. Se va sparge tot betonul, se va ridica acostamentul cu 80 de centimetri ca să nu se mai inunde, iar drumul va deveni practicabil“, a spus prefectul Nicolae Giugea.
Lucrarea de la Pieleşti va începe şi se va finaliza în 2012, anul acesta urmând să se facă toate demersurile pentru obţinerea finanţării. Conducerea ABA Jiu susţine că situaţia de la Pieleşti este una atipică. „E un punct mai rar întâlnit, pentru că se intersectează râul cu drumul şi cu calea ferată. Noi am intervenit de fiecare dată când a fost nevoie, dar acum o să avem nişte planuri de hazard cu toate punctele critice pentru a şti unde să intervenim“, a precizat directorul instituţiei, Cosmin Călin.

Barajul de la Işalniţa, gata la anul

În planul de prevenire a inundaţiilor în Dolj intră şi consolidarea şi modernizarea barajului de la Işalniţa, unde nu s-a intervenit major în ultimii 45 de ani. Aici, lucrarea a început în 2008 şi se va finaliza la anul, investiţia fiind una de amploare, 22 de milioane de euro (80 la sută din fonduri europene şi 20 la sută de la bugetul de stat).
„Este cea mai mare investiţie din punct de vedere al valorii şi volumului de muncă din bazinul hidrografic Jiu, în ultimii 20 de ani. Ea era necesară din cauza vechimii barajului, în timp ce utilajele erau în stare slabă de funcţionare. Este o lucrare complexă, mai ales pe partea de aval, unde se forează pentru piloni, se fac ziduri de beton pentru a pune în siguranţă barajul“, a specificat directorul tehnic al ABA Jiu, Marin Tălău. Acesta a menţionat că, în amonte, va fi schimbat şi automatizat tot ceea ce înseamnă echipament hidromecanic, stavile, sisteme de acţionare a stavilelor, motoare, dar şi partea electrică.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII