Directorul ELECTROPUTERE Craiova a purtat discutii cu oameni de afaceri locali pentru a avansa o oferta de cumparare a uzinei. Asocierea acestora ar fi girata de salariatii uzinei, membri ai ELPAS.
A ramas mai putin de o saptamâna pâna la expirarea termenului de depunere a ofertelor de privatizare pentru SC ELECTROPUTERE SA Craiova. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a prelungit perioada pâna pe 3 februarie, la solicitarea Asociatiei Salariatilor ELPAS, care a cumparat caietul de sarcini la mijlocul acestei luni si a cerut timp pentru prezentarea unei oferte. La vremea respectiva, factorii de raspundere din cadrul uzinei craiovene sustineau ca vor demara „colecta“ in rândul salariatilor pentru a strânge o parte din bani. Cert este insa ca pâna in prezent nu s-a facut mai nimic in acest sens.
Varianta locala
Mai nou, conducerea ELECTROPUTERE incearca sa creeze un „cartel“ format din oameni de afaceri locali care sa participe alaturi de salariati la privatizarea uzinei. „Pâna acum, nu s-au facut prea multe, am cam batut pasul pe loc. Se mai poarta unele discutii cu firme importante, cu oameni de afaceri locali. Se ocupa directorul general (Cornel Mondea – n.r.). Decât sa nu vina nimeni si sa se lichideze societatea, mai bine sa o ia cineva de aici“, a declarat liderul sindical al unitatii, Aurel Bojenoiu. Acesta a admis insa ca „si lichidarea este o forma de privatizare. Asta inseamna ca activele sa fie vândute pe bucati“. La rândul sau, directorul general al fabricii, Cornel Mondea, a dezvaluit câteva din planurile cu care incearca sa abordeze privatizarea. Acesta a purtat discutii cu mai multi oameni de afaceri locali pentru a intra in asociere cu ELPAS. „Ne-am pus problema cu cine mergem in asociere. Asa am reinceput discutiile cu BOMBARDIER (care sunt interesati de fabrica de locomotive). Apoi am zis sa mai cautam parteneri pe plan local“, a spus Mondea.
Printre cei cu care s-au purtat discutii se numara Constantin Popeci (patron la fostul IUG, prin fiul sau, Calin Popeci), Cornel Panait (patron la SC BRIARIS – dealer IVECO), Tudor Matusa (actionar majoritar la RELOC SA si deputat PRM de Dolj), Societatea de Investitii Financiare (SIF) Oltenia, precum si un reprezentant al patronatului intreprinderii Masini Agricole si Tractoare (MAT) SA Craiova. Nu in ultimul rând, Mondea incearca si o asociere cu partenerii traditionali de la DAB (Grecia), care sunt interesati de intreprinderea de transformatoare. In prezent insa, probabilitatea acestei asocieri locale pare destul de mica. Contactat telefonic, omul de afaceri Cornel Panait a precizat ca nu este interesat de participarea intr-o asociere pentru preluarea uzinei craiovene. Nici Tudor Matusa nu ar fi prea interesat, sustin apropiatii acestuia. Cei de la SIF Oltenia ar fi respins si ei oferta, dupa cum a precizat Mondea.
Popeci si patronatul MAT vor veni la discutii
Singurii disponibili la discutii pe tema asocierii sunt, pâna la aceasta ora, Constantin Popeci si patronatul MAT Craiova. „Eu sunt plecat din localitate si vin abia luni. Domnul director Mondea m-a sunat si mi-a facut aceasta propunere. Daca sunt dispus sa contribui? Depinde de cine mai vine in aceasta asociere, daca sunt seriosi. Oricum, eu sunt dispus sa vin la discutii in cursul saptamânii viitoare“, a precizat omul de afaceri Constantin Popeci. La rândul sau, directorul general al MAT SA, Ionel Catrinoiu, a declarat ca patronatul firmei (societatea Autocora SRL Alexandria) este dispus sa intre in asociere. „Am discutat aproape saptamânal cu domnul Mondea. Noi ne-am exprimat deja intentia de a participa la un asemenea consortiu, avem interesul sa preluam o activitate din cadrul intreprinderii. Important esta ca AVAS sa accepte o astfel de asociere“, a spus Catrinoiu. Dupa cum rezulta din evidentele electronice ale Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC), SC AUTOCORA SRL Alexandria, cea care patroneaza MAT SA Craiova, are ca obiect de activitate principal comertul cu piese si accesorii pentru autovehicule si unic asociat pe Daniel R. Dinu, din localitate. Datele de bilant contabil pe 2004 indica o cifra de afaceri de 357 de miliarde de lei. In schimb, SC AUTOCORA GRUP SRL, despre care directorul Catrinoiu a spus ca detine inca trei fabrici de dimensiunile celei din Craiova, il are ca unic asociat pe Bogdan Dinu, de aproape 24 de ani (probabil fiul patronului Dinu). Desi este inregistrata cu doar trei salariati, firma a declarat o cifra de afaceri pe 2004 de 253 de miliarde de lei.
Personaje controversate in jurul uzinei
Trebuie spus ca la concurenta cu posibilul „cartel local“ pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni de 62,8% pe care statul il detine la ELECTROPUTERE ar putea fi Grupul Feroviar Român, Tender Group, Serviciile Comerciale Române (SCR) si concernul indian BARAT. Desi toate ar fi cumparat caietul de prezentare, ramâne de vazut si cine va face o oferta.
O parte dintre cei interesati sunt persoane controversate. Stefan Vuza, reprezentantul SCR, a fost asociat de presa in ultima vreme cu sirianul Omar Hayssam, iar Ovidiu Tender este si el un personaj preferat al presei. Nici personajele locale nu au scapat controverselor. Se stie ca actualul consilier municipal Constantin Popeci a devenit patron la fosta IUG prin fiul sau, Calin Popeci, intrucât firmele sale erau inglodate in datorii la stat. Tudor Matusa a fost in trecut asociat cu familia Mondea la RELOC (societate de reparatii locomotive). Desi este cunoscut ca unul dintre cei mai bogati oameni din judet, prezent in Top 300 Capital, revista noteaza ca anul trecut cifra afacerilor deputatului peremist a mai scazut.