Premierul Calin Popescu Tariceanu s-a intâlnit, joi, la Palatul Victoria, cu Stephen E. Biegun si Wolfgang G. Schneider, vicepresedinti ai Ford, companie al carei nume este vehiculat pentru reprivatizarea fabricii de automobile de la Craiova. Dupa intrarea Renault-Nissan in lupta pentru achizitionarea uzinei din Craiova, constructorul francez a devenit in ochii specialistilor favorit incontestabil. Traditia, succesul inregistrat cu modelul Logan si, nu in ultimul rând, problemele financiare ale contracandidatelor recomandau Renault ca atare. Recenta intâlnire a primului-ministru cu reprezentantii Ford ar putea da insa o alta turnura procesului de privatizare a Daewoo Craiova.
Tariceanu: „Investiti in România si veti avea de câstigat“
Potrivit unui comunicat al executivului, in cadrul intrevederii cu sefii Ford, primul-ministru a aratat ca România este in acest moment „o destinatie autentica pentru investitii profitabile“. Seful executivului a adus ca argumente tratamentul egal de care beneficiaza toti investitorii, aderarea României la Uniunea Europeana, precum si resursele unei piete in dezvoltare accelerata.
Istoria unei privatizari
Infiintata in 1994 ca societate mixta formata de Automobile Craiova si Daewoo, Daewoo Automobile România are o intelegere cu General Motors Daewoo Auto and Tehnology, care a preluat in septembrie 2002 o parte din activele grupului sud-coreean.
Daewoo Motor detine un pachet de 51% din actiunile societatii de la Craiova. Diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni. Guvernul a mandatat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie sa negocieze preluarea actiunilor aflate in posesia companiei sud-coreene. Potrivit vicepremierului George Copos, printre companiile interesate sa preia fabrica de automobile de la Craiova se numara grupurile americane Ford si General Motors, un alt nume mentionat fiind cel al Renault-Nissan.
GM a renuntat prematur
Dupa anuntul vicepremierului Copos, care a avut loc in luna septembrie a anului trecut, publicatia Financial Times a relatat in luna ianuarie ca General Motors a renuntat la preluarea uzinei Daewoo de la Craiova, citându-l in acest sens pe Nick Reilly, directorul executiv al GM Daewoo, divizia pentru Coreea de Sud a producatorului american. General Motors traverseaza o perioada grea din punct de vedere financiar, vorbindu-se chiar de intrarea ei sub protectia Legii falimentului. Cel mai mare constructor mondial de automobile a avut de suferit de pe urma scaderii cotei de piata in America de Nord, a cresterii costului materialelor, a concurentei rivalilor Toyota si Nissan, precum si din cauza scaderii vânzarilor de autovehicule de teren (SUV), care au fost o perioada indelungata cel mai bine vândute modele de autoturisme marca GM. Grupul a anuntat si planul de a renunta la cel putin 25.000 de locuri de munca in sectorul productiv.
Probleme si la Ford
Ford si-a exprimat intentia de a participa in competitia pentru fabrica din Craiova. Compania a anuntat ca a inregistrat pierderi de aproape 300 de milioane de dolari in ultimul trimestru al anului trecut, iar directorul executiv Bill Ford Jr. a avertizat ca mai multe fabrici vor fi inchise pentru reducerea costurilor in America de Nord. Pe piata nord-americana, Ford a consemnat pierderi, pe parcursul anului 2005, de 1,5 miliarde de dolari.