35 de societăţi doljene încă se află în portofoliul statului, iar la alte 58 de firme au fost reziliate contractele de vânzare-cumpărare. În 18 ani, AVAS a încasat o nimica toată din privatizarea a 152 de societăţi din judeţ.
La aproape 18 ani de la demararea procesului de privatizare în România, statul nu a finalizat transferul de proprietate către domeniul privat. Ba chiar s-au înregistrat eşecuri notabile, când firme tocmai privatizate s-au întors în proprietatea statului din cauză că „investitorii“ privaţi fie nu şi-au achitat sumele promise prin contractele de vânzare-cumpărare, fie nu au respectat clauzele postprivatizare. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) susţine că la firmele pe care le mai are în portofoliu „în perioada următoare“ vor fi iniţiate procesele de privatizare, respectiv finalizate cele aflate în derulare. În schimb, instituţia nu a precizat un interval în care se estimează terminarea procesului de transfer în proprietate privată a întregului portofoliu.
35 de milioane de lei, pe firmele vândute
AVAS a anunţat că în Dolj au fost privatizate până acum aproape 200 de firme, dar un sfert s-au întors în portofoliul statului ca urmare a rezilierii contractelor de vânzare-cumpărare a pachetelor majoritare de acţiuni. Transferul de proprietate s-a încheiat până acum la 152 de firme din Dolj, inclusiv cele mai importante, Automobile Craiova şi Electroputere, privatizate în anul 2007. AVAS informează că totalul sumelor încasate din privatizările doljene până acum se ridică la aproape 35 de milioane de lei, în condiţiile în care numai pentru fosta Daewoo şi pentru Electroputere ar trebui să intre în conturile statului 310 de milioane de lei. Asta înseamnă de aproximativ nouă ori mai mult decât a încasat AVAS în 18 ani de la restul de 150 de societăţi privatizate.
Potrivit listei date publicităţii de AVAS, printre firmele privatizate în Dolj se regăsesc nume sonore, cunoscute publicului larg: IUG Craiova, Coremi, General Comi, Craimodex, Modexim, Lactido Dolj, SUCPI, Suma Băileşti, TCIF, Uzina Mecanică Filiaşi, Reloc, Rucom, Zahărul Calafat. Lista cuprinde şi foarte multe societăţi de tip Agromec, dispuse în tot judeţul. Multe dintre firmele privatizate de stat au întreprins acţiuni reflectate mult timp în presa locală şi regională, iar altele chiar au fost controversate, din punct de vedere a activităţii postprivatizare: contracte comerciale neonorate la termen, litigii de tot felul, neonorarea drepturilor salariale ale angajaţilor, câştigări dubioase de licitaţii cu statul etc.
Electroputere, un mizilic
Dintre recentele privatizări sonore, cea mai importantă şi care aduce cei mai mulţi bani în vistieria statului este vânzarea fostei fabrici Daewoo către Ford. Americanii au semnat contractul pe 57 de milioane de euro, dar, după ce Comisia Europeană s-a implicat, Ford a mai trebuit să vireze în conturile AVAS 27 de milioane de euro, consideraţi ajutor de stat. Deci, în total, 84 de milioane de euro. În bani de-ai noştri, suma pe care o primeşte statul pe Daewoo (Automobile Craiova, cum figurează în documentele de transfer de proprietate) este de 302 milioane de lei, de aproape nouă ori mai mult decât a încasat statul din toate privatizările din Dolj.
Cea mai slabă vânzare s-a înregistrat la Electroputere Craiova. Noii proprietari de la Al Arab Constructing Company au avut de plată pentru pachetul majoritar de acţiuni de la Electroputere numai 2,3 milioane de euro, ceea ce înseamnă aproximativ 8,2 milioane de lei. Arabii au promis investiţii totale de 120 de milioane de euro în fabrica din Bănie – cunoscutele infuzii de capital. Electroputere a fost vândută după ce alte patru procese de privatizare au eşuat în ultimii cinci ani, timp în care compania a acumulat datorii impresionante.
Eşecuri la transferul proprietăţii
Nu toate privatizările au fost încheiate cu succes. De regulă, rezilierea contractului de vânzare-cumpărare reprezintă o măsură de forţă majoră, o clauză contractuală care se aplică în condiţii extreme, după ce firma a fost în prealabil notificată să-şi repare greşeala şi să respecte contractul. AVAS spune că în Dolj au fost reziliate contractele de privatizare încheiate pentru 58 de companii, cele mai multe dintre ele neplătind preţul negociat şi stabilit prin actul de vânzare-cumpărare. „Au fost reziliate 58 de contracte: unul ca urmare a nerealizării angajamentelor investiţionale de către cumpărător, iar 57 din cauza neîndeplinirii obligaţiilor referitoare la plata preţului“, au spus reprezentanţii instituţiei.
Ulterior, s-a încercat reluarea procesului de privatizare şi în puţine cazuri chiar s-a reuşit. Din motive greu de înţeles, AVAS întârzie să publice lista societăţilor doljene care nu şi-au respectat contractele de privatizare.
Încă o privatizare mare
În prezent se mai află în portofoliul AVAS 35 de firme, dintre care la 11 statul deţine pachetul majoritar de acţiuni, iar la restul, participaţiile sunt modice, de câteva procente din totalul acţiunilor. Majoritatea societăţilor care au rămas în ograda statului şi pe care se pare că nu le mai vrea nimeni se află în diverse stadii din punct de vedere juridic: în administrare, în dizolvare, în lichidare, respectiv în faliment. Cele mai multe sunt Agromec-uri. Printre privatizările notabile pe care statul este pe punctul de a le realiza se numără şi cea a Avioane Craiova, unde a fost desemnat câştigătorul: Aero Vodochody din Cehia. Discuţiile cu cehii sunt avansate, iar acum se negociează clauzele finale din contract. Dacă zilele viitoare se perfectează tranzacţia, cehii ar trebui să plătească 16,3 milioane de euro pe pachetul majoritar de acţiuni de la Avioane. Astfel s-ar finaliza cele mai importante privatizări din Dolj.