Au pus gara înaintea căii ferate sau, pe româneşte, „au pus carul înaintea boilor“. O gară din judeţul Mehedinţi, pentru care s-au cheltuit peste şase milioane de euro, nu poate fi dată în folosinţă CFR-ului şi nu poate funcţiona întrucât trenurile de călători ar trebui să treacă exact prin mijlocul peronului.
Cel mai îndrăzneţ proiect al unei Eurogări, poate cea mai scumpă din România, a fost pus pe hârtie în anul 2001, aprobat de Guvernul României în 2003, iar lucrările, care se ridicau la vremea aceea la 5.850.000 de euro, au fost începute de o firmă din Drobeta Turnu Severin în 2004, Eurogara nefiind finalizată nici până în prezent. De ce? Totul a plecat de la o ambiţie politică, deoarece investiţia nu se justifica pentru o staţie unde nici în vremurile cele mai bune ale CFR-ului numărul călătorilor nu era mai mare de 150-200 în 24 de ore. După ce constructorii au ajuns cu întârziere de peste patru ani la un nivel de aproape 90% din proiect, cheltuind de mult banii alocaţi, şi-au dat seama că de-abia acum începe greul. Proiectul este aproape imposibil de finalizat, dar va mai costa o avere. Prefectul judeţului Mehedinţi, Ion Mâţu, ar trebui să meargă la Guvernul României şi să facă lobby pentru ca staţia CFR din Drobeta Turnu Severin să primească încă 20 de milioane de euro.
„Ca să poată fi dată în folosinţă Eurogara din Severin, în valoare de şase milioane de euro, mai trebuie circa… 20 de milioane de euro pentru realizarea peronului, prin desfiinţarea unei linii ferate. Este inadmisibil!“, a exclamat prefectul.
Acest lucru i-a fost adus la cunoştinţă reprezentantului guvernului în teritoriu de administratorul firmei executante a Eurogării Severin, Trandafir Giuca, după o vizită pe şantier. „Sunt bucuros că avem cea mai frumoasă gară din România, cea mai pompoasă, extravagantă, dar este inadmisibil ca o gară să coste şase milioane de euro, iar desfiinţarea unei linii ferate, pentru ca gara să poată fi dată în folosinţă, să coste 20 de milioane de euro. Cred că la Caracal, lucrurile au stat mai bine decât aici, la noi. Păi cum să mă duc eu la Bucureşti să cer 20 de milioane de euro pentru a putea finaliza lucrările la Eurogară? Vă daţi seama că nici nu o să mă bage în seamă cei de acolo pe criza asta!“, a mai declarat Ion Mâţu.
Ambiţie electorală marca Mitrea!
Lucrările la Eurogara Severin au început în 2004 şi au avut ca termen de finalizare 20 de luni. Costurile iniţiale au fost de 5.850.000 de euro, iar licitaţia la CN CFR a fost câştigată de firma Building Exim, care aparţine soţilor Mihaela şi Trandafir Giuca. Constructorul a declarat că, din păcate, lucrările la clădire au fost decalate până în 2010, însă, în opinia sa, nici anul acesta Eurogara nu va fi dată în funcţiune. Motivul principal îl constituie realizarea peronului din faţa gării, adică desfiinţarea liniei trei şi mutarea liniilor unu şi doi. Trandafir Giuca i-a explicat prefectului că aceasta face parte din altă etapă a proiectului care, din păcate, nu poate fi pusă în practică din lipsa fondurilor: „Ca să înţelegeţi mai bine, sunt două lucrări distincte. Prima a fost construcţia Eurogării, pe care, vedeţi şi dumneavoastră, am realizat-o în proporţie de 90%. Chestia cu desfiinţarea peronului unu trebuia realizată doar din fonduri externe, dar acum, când a apărut criza asta … Practic, desfiinţarea liniei trei şi mutarea liniilor unu şi doi mai încolo implicau o lucrare complexă şi pretenţioasă, pe circa un kilometru lungime, în zona Gării Severin. E vorba de reconstruirea de linii electrice, macazuri şi multe chestiuni legate de siguranţa feroviară, iar costurile estimate sunt de 20 de milioane de euro“.Proiectul Eurogara a luat naştere în anul în care soţia lui Miron Mitrea, Manuela Mitrea, candida pentru un fotoliu de deputat pentru Mehedinţi.
Eurogara, cadou pentru soţia Manuela
Pentru a câştiga cât mai mult capital electoral în vederea păstrării pe termen îndelungat a fotoliului de parlamentar, Manuela Mitrea, deputat din partea PSD Mehedinţi între 2000 şi 2008, a început în perioada 2000-2004, pe când soţul său, Miron Mitrea, deţinea portofoliul Ministerului Transporturilor, o adevărată campanie de construcţii în judeţ. Pentru început, a construit din banii guvernului o grădiniţă în Drobeta Turnu Severin, căreia şi astăzi i se spune „grădiniţa Manuela“. Pentru a fi sigură de alţi patru ani în Parlamentul României, Manuela împreună cu soţul său au pus piatra de temelie la ceea ce trebuia să fie cea mai modernă Eurogară din România. Aşa a apărut lucrarea de anvergură „Reabilitarea staţiei de cale ferată Drobeta Turnu Severin“. Conform proiectului, Eurogara cuprinde o clădire nouă, pasarelă pietonală spre oraş şi peron la linia întâi.
În tot acest timp, în Drobeta Turnu Severin, lângă colosala construcţie, opresc zilnic în aer liber atât trenurile de marfă, cât şi cele de călători, iar aceştia aşteaptă sub cerul liber legăturile. „Din decembrie 2003, de când a început demolarea la o parte din vechea gară, aştept şi eu, ca oricare cetăţean, să avem o gară nouă. Acum, în gara veche avem o sală de aşteptare ca vai de lume. De fapt, e o cameră improprie, unde nici bănci nu sunt de ajuns!“, a declarat şeful Gării din Drobeta Turnu Severin, Marin Căpitanu.