9,034 este media generală obținută de elevii Școlii Gimnaziale „Mircea Eliade“ din Craiova la evaluarea națională. În plus, 18 din cei 114 elevi de clasa a VIII-a ai acestei unități școlare se află în primii 100 de elevi din județul Dolj, având medii de 9,80 pentru admiterea la liceu. Prin aceste rezultate, unitatea școlară ocupă primul loc la nivel județean și nu este primul an când are o astfel de reușită. În urmă cu câțiva ani, o absolventă a acestei unități de învățământ a fost făcută Cetățean de Onoare al Craiovei, pentru că a fost printre cei șapte elevi din țară care au reușit să promoveze în acel an evaluarea națională cu media 10. Într-un interviu acordat pentru Gazeta de Sud, Genoveva Ioana, managerul acestei unități școlare în ultimii zece ani, explică de când a început să se facă aici performanță la examene, dar și care sunt condițiile pentru elevi și părinți.
GdS: Doamna director, când ați început să înregistrați performanțe la evaluarea națională?
Genoveva Ioana: Oportunitatea de a analiza la acest nivel rezultatele a apărut în momentul în care s-a introdus programul național pentru admitere și afișarea electronică a notelor, adică din 2007. Atunci am obținut primele trei medii de 10, dar încă nu era o situație vizibilă pe platformele Ministerului Educației Naționale. Cel mai frumos rezultat a fost în anul următor, când au fost doar șapte elevi din toată România care au obținut media 10, unul dintre ei fiind de la noi din școală. Este vorba de Iulia Pîrgă. Ea fost făcută și Cetățean de Onoare al Craiovei pentru acel rezultat.
GdS: Și anul acesta aveți o medie de 10 și sunteți pe locul I. De cât timp sunteți pe podium, după rezultatele la evaluarea națională?
G.I.: Pot să vă spun că de zece ani, de când accesăm astfel de informații, Școala „Mircea Eliade“ este pe primul loc și întotdeauna în top 50 pe țară. Nu este un scop anume în această școală să fim primii, dar rezultatul este o confirmare a calității pe care o avem.
GdS: Ce trebuie să facă managerul unei unități școlare ca să obțină aceste rezultate?
G.I.: Cred că previzionarea este latura cea mai importantă din management. Să știi cu ani înainte încotro te îndrepți, și mă refer la încadrare, pentru că partea de resurse umane care implică elevii nu o poți controla foarte tare, nu ai cum. Accesul la educație este liber și este pentru toți copiii. În schimb, poți să analizezi și să-ți iei măsuri din timp în ceea ce privește personalul didactic pe care îl ai în școală.
Părinții colaborează permanent cu școala
GdS: Faceți previziuni în ceea ce privește personalul didactic. Aveți fluctuații?
G.I.: Avem o stabilitate a personalului didactic undeva la 92%. Fluctuația de personal nu este foarte mare, pentru că atunci când am avut un coleg detașat în școală sau suplinitor cu calități confirmate în activitatea la clasă am făcut eforturi, conform metodologiei, să îl avem alături în continuare. De asta spun, este adevărat că avem posturi vacante temporar, prin concedii sau detașări în alte instituții, și am încercat să îi ținem pe oamenii cu care colaborăm pentru ocuparea acestor posturi libere.
GdS: Ce calități trebuie să aibă un cadru didactic ca să rămână la Școala Gimnazială „Mircea Eliade“ din Craiova?
G.I.: Nu sunt calități speciale, ci cele generos prevăzute în fișa postului pentru orice cadru didactic. Pe acestea, cei care vin le au sau le dobândesc pe parcursul timpului. Și sunt și stimulați în acest sens. Mediul în care se lucrează, armonia care este între colegi, comunicarea foarte bună, mai ales cu latura sensibilă a actorului educațional care se numește părinte, cred că îi formează pe toți să atingă un anumit parametru. Asta cred că este cel mai important, să știi să comunici corect instituțional, dar și cu părinții.
GdS: Reușiți să țineți părinții aproape de școală?
G.I.: Din punct de vedere educațional, da. Mai departe, nu pot să spun că părinții contribuie cu ceva din punct de vedere financiar. Să nu vă imaginați că relația cu părinții înseamnă o relație financiară. Din contră, și pe asta am mizat întotdeauna, sunt genul de părinți care investesc în educația copilului. Dincolo de comunicarea făcută prin toate căile și metodele, inclusiv celebrul Facebook, cota de participare în ședințe este foarte bună pentru că știu să se mobilizeze. La noi se lucrează pe criteriul dorința părinților. Și clasele de pregătitoare se formează după dorința lor. Faptul că se cunosc între ei și își doresc să vină în aceeași clasă este un semnal bun că va continua o relație frumoasă între părinți și atunci nivelul de relaționare cu învățătorul va fi mai bun, pentru că ei se cunosc anterior. Cred că și ăsta este un motiv că facem colectivele mai unite și mai aproape de școală.
GdS: De unde sunt elevii acestei școli?
G.I.: Majoritatea sunt din cartier. Dacă ne uităm în documente, pot spune că suntem o școală formată din elevi care locuiesc pe străzile arondate. Asta nu înseamnă că nu acceptăm elevi din alte zone. Dar, în general, cei care vin aici sunt copiii absolvenților acestei școli sau care au aici bunici foarte apropiați școlii. Majoritatea copiilor vin de la Grădinița „Dumbrava Minunată“, colaborăm foarte mult și cu cei de la Grădinița „Axia“, Grădinița 21. În jurul acestor unități se formează colectivele de elevi ai noștri. Aceste date le-am luat de la înscrieri.
GdS: Menționați faptul că aveți colaborări cu grădinițele. Contează mult cum îi formează educatoarele ?
G.I.: Sigur că da! Eu cred că muncă mai grea decât cea a educatoarei nu există în învățământ, pe locul următor situându-se învățătorul. Sunt cele mai dificile momente în evoluția unui copil perioadele acestea de vârstă și dacă cel care ghidează nu este performant în domeniul educațional, poți să ratezi niște șanse după aceea.
Notele de la clasă sunt apropiate de cele de la examen
GdS: Revenind la evaluarea națională, anul acesta aveți cea mai mare medie din județ pe școală. Câți elevi ați avut la acest examen?
G.I.: Media de la evaluarea națională este 9,034. Este mult pentru noi că reușim să obținem această medie peste 9. Rezultatul se datorează faptului că avem clase echilibrate. Cea mai slabă clasă este de 8,50 și cea mai bună undeva la 9,40. Nu sunt mari diferențe între copii. În plus, mediile generale de la clasă sunt atât de corecte că nu există diferențe foarte mari față de rezultatele de la examene.
GdS: Există competiții între clase?
G.I.: Noi, cadrele didactice, nu facem ierarhia claselor. De obicei, părinții fac astfel de ierarhii. Însă am avut surpriza în fiecare an ca din clasele considerate slabe să avem rezultate bune la evaluare, ceea ce confirmă faptul că echilibrarea încadrărilor la clase, așa cum le face o școală gimnazială, căutând să asigure o educație permanentă pentru toți elevii, nu doar pentru o clasă sau două, se confirmă cu rezultatul final. De exemplu, la clasa cu media generală 8,50 la evaluarea națională, avem un elev de media 10 pe perioada gimnaziului, care a obținut la examen 9,95, adică tot aproape 10. Asta înseamnă că nu contează din ce colectiv este elevul, ci faptul că rezultatele sunt reale.
GdS: Spre ce unități liceale se îndreaptă absolvenții acestei școli?
G.I.: Există o modificare de cotă de interes anual. Cred că este influența diriginților, fiecare pe unde a terminat. Dacă diriginții sunt absolvenți de „Frații Buzești“, miza e mai mare pe acest colegiu. Dacă diriginții sunt absolvenți ai Colegiului „Carol I“, mulți copii se îndreaptă spre această școală. În general, cadrele didactice de aici, ca și mine, sunt absolvente ale acestor două mari colegii. Noi colaborăm foarte bine cu aceste colegii și cu Colegiul Național „Elena Cuza“. Avem, de asemenea, copii care sunt interesați de Liceul Pedagogic. Îi îndreptăm spre colegiile în care se face educație la nivel înalt.
GdS: Le faceți orientare profesională înainte de a face opțiunile pentru admiterea la liceu?
G.I.: În acest an școlar, am reușit printr-un proiect al CJRAE să facem o evaluare. Am colaborat cu doamna psiholog Alina Dascălu, care a lucrat tot anul cu părinții și copiii pentru a le face această evaluare, prin care le-a determinat profilul și i-a îndrumat spre specializările care li se potrivesc. În general, elevii noștri își aleg specializări din domeniul real, cum ar fi științe sau matematică-informatică. Chiar și eleva care este olimpică la limba română alege un astfel de profil.
GdS: Ca manager, aveți în grijă nu numai rezultatele elevilor, ci și cum arată școala. Ce veți face în această vară?
G.I.: În general, ceea ce se numește igienizare este asigurat. Am demarat deja lucrările, dar așteptăm să se golească cu adevărat școala după examene. Nu vorbim de investiții pentru că nu e momentul să facem astfel de investiții în infrastructură, dar am avea nevoie de mai mult spațiu. Media la clasă este destul de mare ca să putem înființa încă o clasă de sus până jos. Din lipsă de spațiu, stăm în săli cu peste 30 de copii în fiecare colectiv. Nu putem cere bani pentru așa ceva, în condițiile în care sunt școli în oraș care nu își fac efectivele.