Doar 19,2% din populaţia ocupată a ţării (formată din totalul celor 8,2 milioane de persoane care au venituri din muncă) are studii superioare, România înregistrând cea mai scăzută pondere a licenţiaţilor din câmpului muncii din rândul statelor din Uniunea Europeană, informează Mediafax.
Lipsa unor programe care să conducă la crearea de locuri de muncă în mediul rural în sectorul serviciilor – care să conducă implicit la o creştere a numărului de salariaţi cu studii superioare – este unul dintre factorii care au contribuit la aceste statistici, spun specialiştii.
„România are încă o pondere ridicată a populaţiei în mediul rural prin comparaţie cu alte ţări, iar pentru noi ruralul are o mare problemă din cauza lipsei de infrastructură. Dacă ai studii superioare şi trăieşti la ţară, nu prea ai ce face efectiv cu acele studii, pentru că nu s-a dezvoltat o economie sănătoasă în care să existe servicii”, a explicat Ştefan Pălărie, preşedintele organizaţiei Şcoala de Valori, care desfăşoară proiecte educaţionale pentru tineri.
Dacă în România doar 19% din populaţia ocupată are studii superioare, în statele din Uniunea Europeană ponderea medie este de circa 33%, cele mai mari ponderi ale licenţiaţilor de pe piaţa forţei de muncă fiind înregistrate în Luxemburg (unde aproape 50% din populaţia ocupată are facultate), Irlanda (cu o pondere de circa 47%), Cipru (45%), Belgia (43%), Marea Britanie (42%) sau Spania (42%).
În topul ţărilor cu cele mai mici ponderi ale absolvenţilor de studii superioare cuprinşi pe piaţa muncii se mai află, pe lângă România, state precum Italia (unde 20,3% din populaţia ocupată are facul¬tate), Slovacia (22%), Cehia (22,8%) şi Portugalia (25%).
La nivelul statelor UE, în medie, cea mai mare pondere a populaţiei ocupate are studii medii (49%), urmată de cea cu studii superioare (32,7%), iar cea mai mică pondere este a populaţiei cu un nivel redus de studii (22,7%). Spre deosebire de această structură, în România, ponderea populaţiei cu nivel scăzut de educaţie (care reprezintă aproape 23% din total) este mai mare decât cea a absolvenţilor de facultate care lucrează (19%).