Neacordarea de prioritate şi viteza excesivă sunt cauzele accidentelor rutiere. Când au loc în acelaşi moment, rezultatele sunt cumplite. Cine e vinovat, şoferul neatent sau cel nesăbuit?
Eşti la volanul maşinii şi vrei să schimbi direcţia de mers. Îţi arunci ochii în oglindă, să te asiguri. Nu sesizezi nici un pericol imediat. Începi manevra, dar la jumătatea ei…te izbeşte în plin alt automobil fiindcă vine cu viteză mare. Este un scenariu de accident rutier des întâlnit. Într-un astfel de caz nefericit, eşti considerat vinovat fiindcă nu ai acordat prioritate de trecere. Însă…cum te fereşti de un bolid pe care îl vezi poate la 150 de metri distanţă, dar se apropie cu 40-50 de metri pe secundă?
Pe pagina de internet a GdS, unul dintre cititorii ziarului a publicat un comentariu referitor la un accident produs recent, pe drumul Craiova – Caracal, când, conform primelor cercetări efectuate de poliţiştii rutieri, şoferul unei Dacii 1310 nu a acordat prioritate de trecere unui automobil BMW ce venea din sens opus, iar cele două maşini s-au ciocnit. „Nu a fost vina domnului cu Dacia. Am fost în spatele lui când a virat stânga şi a dat BMW-ul în el. Omul s-a asigurat, dar nu l-a văzut fiindcă BMW-ul venea din pantă şi avea viteză foarte mare, de parcă s-a teleportat în el“, a scris cititorul GdS pe website. De precizat că Poliţia Rutieră nu a stabilit viteza de deplasare a automobilului BMW.
Viteza excesivă are urmări înfiorătoare
Neacordarea priorităţii de trecere combinată cu viteza excesivă poate avea rezultate tragice. În februarie 2007, un tânăr de 19 ani din Craiova a decedat într-un accident rutier la intersecţia Calea Bucureşti – strada Humuleşti (în prezent, str. Henri Coandă), după ce, la viteza 170 km/h, a acroşat un automobil, a pierdut controlul volanului şi a izbit un stâlp de ciment. Alin Robert Nicolae conducea un Opel Astra pe Calea Bucureşti, dinspre centru către Metro. A virat stânga pentru a întoarce. Din spate, venea în acel moment un automobil BMW condus cu 170 km/h de Alexandru Mitricună, alt tânăr de 19 ani, tot din Craiova. Cele două autovehicule s-au acroşat, Mitricună a pierdut controlul direcţiei de mers, iar maşina a eşuat violent într-un stâlp de beton de pe marginea drumului. Poliţiştii de la Rutieră au stabilit la momentul respectiv că şoferul Opelului e vinovat de producerea accidentului deoarece nu s-a asigurat corespunzător la schimbarea direcţiei de mers.
A cui e vina, de fapt?
Şoferul care nu se asigură este singurul vinovat ori şi cel care circulă cu viteză excesivă ar trebui considerat la fel de vinovat? Schimbarea benzii de circulaţie este o manevră care se face în câteva secunde. Priveşti în oglindă, stânga sau dreapta, în funcţie de situaţie, şi vezi altă maşină la peste 100 de metri distanţă. Câţi s-ar gândi că nu au timpul necesar să efectueze manevra într-o astfel de situaţie? Însă, 100 de metri e o distanţă infimă când vine vorba de viteze mari. Un calcul simplu arată că la viteza de 170 km/h, o maşină parcurge 47 de metri în fiecare secundă. Suta de metri înseamnă puţin peste două secunde. Timpul s-a scurs.
Culpă comună
Lucrătorii Biroului Poliţiei Rutiere Craiova spun că viteza de deplasare a automobilelor în cazul unui accident rutier se poate stabili în urma unei expertize tehnice auto, efectuate în cadrul unui birou de specialitate aparţinând de Tribunalul Dolj. Expertiza tehnică poate fi solicitată de oricare dintre părţile implicate, dar şi de Inspectoratul Judeţean de Poliţie (IPJ) Dolj. „În cazul accidentelor grave, soldate cu victime omeneşti, când este vorba de dosar penal sub aspectul săvârşirii unei infracţiuni, se poate dispune expertiza tehnică dacă există suspiciuni privind circumstanţele în care s-au produs incidentele. Poliţia aduce la cunoştinţa ambelor părţi că în dosar s-a solicitat expertiza tehnică, iar acestea, dacă doresc, pot să aleagă fiecare un expert asistent pe lângă cel desemnat. În anumite cazuri, expertiza poate demonstra că este vorba de culpă comună“, a explicat subcomisar Marius Stamin, din cadrul Poliţiei Rutiere Craiova. Purtătorul de cuvânt al Tribunalului Dolj nu a putut fi contactat.