Un microbuz, în care se aflau 16 persoane, a fost lovit de un tren la o trecere de cale ferată din judeţul Iaşi, în apropierea localităţii Scânteia, ultimul bilanţ al victimelor fiind, potrivit secretarului de stat Raed Arafat, de 13 morţi, printre care şi un copil, şi trei răniţi grav.
Cele trei persoane rănite sunt în comă, conform şefului UPU-SMURD Iaşi, dr. Diana Cimpoeşu. Una dintre ele, respectiv şoferul microbuzului, a fost dusă la Spitalul Judeţean (SJ) Iaşi, una la Spitalul de Neurochirurgie, iar cealaltă, la Spitalul de Ortopedie. Şeful UPU de la SJ Iaşi, Tudor Ciuhodaru, a precizat că şoferul microbuzului, de 26 de ani, este în şoc traumatic, pronosticul fiind „extrem de rezervat“.
Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Rutiere Iaşi, accidentul s-a produs din cauza conducătorului microbuzului, care nu a respectat semnalele luminoase şi indicatoarele de la trecerea de cale ferată. Maşina a fost lovită şi a rămas prinsă de locomotivă, fiind târâtă până în gara Scânteia. Conform surselor citate, unii călători au fost aruncaţi pe geam, în urma impactului, iar alţii au rămas prinşi în microbuz.
Trenul implicat în accident, care aparţine companiei Regiotrans din Braşov, este un accelerat care circula pe ruta Braşov-Iaşi, în urma impactului, neînregistrându-se victime în rândul călătorilor din acesta. „Nu putem spune acum care a fost cauza accidentului. Cert este că toate indicatoarele de la barieră sunt vizibile şi există în zonă şi semnale acustice. Continuăm cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului. O anchetă în acest caz au deschis şi procurorii“, a declarat comandantul poliţiei ieşene, comisar-şef Liviu Zanfirescu.
Neglijenţă
Primarul comunei Scânteia, Fănică Săcăleanu, susţine că accidentul s-a produs din cauza neglijenţei şoferului microbuzului. „Din câte am aflat eu, el este cel care a greşit. Se pare că a intrat o dată pe platformă pentru a trece calea ferată, apoi a dat în marşarier, dar a încercat din nou să treacă, moment în care a fost lovit de tren“, a declarat, contactat telefonic, primarul comunei Scânteia, care a adăugat că sistemul de avertizare pentru şoferi funcţionează în parametri normali. Un reprezentant al CFR Călători Iaşi a declarat telefonic că trenul a avut o viteză de maximum 80 km/h.
Procurorii de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Iaşi au demarat şi ei o anchetă, pentru a stabili împrejurările în care s-a produs incidentul.
Fără licenţă de transport pentru zona Scânteia
Firma căreia îi aparţine microbuzul implicat în accidentul din localitatea ieşeană Scânteia nu avea licenţă de transport pentru zona respectivă, iar şoferul, un tânăr de 26 de ani, are la activ şapte sancţiuni rutiere, potrivit ARR Iaşi. Directorul autorităţii, Cristian Foia, a declarat că maşina aparţine societăţii Valcris Trans Iaşi, societate care nu are atribuite trasee în zona respectivă, ci asigura curse către Paşcani. Conform acestuia, şoferul nu avea nici permis pentru a conduce astfel de vehicule. Foia nu a putut preciza dacă şoferul făcea o cursă ilegală sau dacă era doar ocazională.
La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru, a declarat, la Realitatea TV, că, din primele cercetări, „şoferul efectua o cursă ilegală“. Foia a relatat că a vorbit cu directorul societăţii, care a spus că, la ora producerii accidentului – 14.10 -, şoferul ar fi trebuit să se afle în altă parte, neexplicându-şi de ce microbuzul era plin.
Firma Valcris Trans SRL este înfiinţată în 2002, are sediul în Iaşi şi are ca obiect principal de activitate „transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători“. Societatea îi are ca acţionari pe Ionel Dumitriu şi pe Constantin Scântei.