Opera Română Craiova aduce în fața publicului, astăzi și sâmbătă, 11 octombrie, de la ora 19.00, în deschiderea stagiunii, o creaţie a lui Wolfgang Amadeus Mozart, „Don Giovanni“. Un labirint – un concept ce poartă semnătura lui Răsvan Drăgănescu – este decorul în care se petrece acțiunea.
„Demersul scenografic vizează transpunerea în material a unui concept antic cu semnificații profunde… Labirintul este cel care duce în interiorul sinelui, spre un fel de sanctuar unde tronează ce este ascuns în ființa omenească“, notează scenograful Răsvan Drăgănescu.
În acest decor pășesc, rând pe rând, protagoniștii operei, soliști tineri, care dau viață personajelor sub atenta supraveghere a regizorului Plamen Kartaloff, directorul Operei Naționale din Sofia.
„Soliștii din cele două distribuții sunt foarte tineri, plini de energie. Și-au dat tot aportul pentru a realiza un spectacol de tipul dramma – giocoso, așa cum a scris titlul operei și Mozart. Titulatura dă conceptul regiei. De foarte multe ori textul nu este atât de important, ci subtextul. Nu doar actul de a cânta, ci însuși acțiunea primează. Conceptul de bază a fost acela al unui spectacol cinematografic, fără cortină, ce se desfășoară scenă după scenă, fără oprire, într-un veritabil perpetuum mobile. Scenografia lui Răsvan Drăgănescu permite acest ritm susținut și oferă spațiul necesar pentru ca scenele să se desfășoare la intensitate maximă. O atenție sporită am acordat recitativelor – asemenea actorilor de teatru, interpreții construiesc aceste momente după toate regulile dramatice. Pot să vă promit că nu veți vedea o operă tradițională, ci un teatru care unește toate aceste componente: scenografia, luminile, tot ce poate da astăzi un teatru universal. Veți vedea pe scenă un labirint al vieții în care toate intrările și ieșirile încearcă să rezolve problemele de zi cu zi pe care le întâmpinăm cu toții. În centrul acțiunii va fi Don Giovanni, dar pe lângă acest cavaler al iubirii sunt și alte personaje la fel de interesante“, a punctat regizorul.
Costume haute couture
În completarea tabloului operei, costumele, ce poartă semnătura lui Cătălin Botezatu, îmbracă fiecare personaj cu texturi și broderii atent alese. „Este prima mea colaborare cu o instituție de cultură din provincie în ceea ce privește crearea de costume. Am mai lucrat la București cu Teatrul Odeon la «Marchizul de Sade», la Opereta din București, la Teatrul Național pentru «Chicago». Este o provocare deoarece nu sunt niște costume obișnuite de operă. Vorbim aici de o operă care se îmbină cu teatru. Mozart este jucăuș din toate punctele de vedere și ceea ce regizorul a pus în scenă de data aceasta este din punctul meu de vedere destul de delicat. E nevoie de costume care trebuie să reziste și la propriu, și la figurat. Ori de câte ori am văzut repetițiile m-au trecut fiori pentru că sunt tot felul de salturi, foarte multă mișcare. Atunci când încerci să faci costume tip haute couture pentru o operă în care cântăreții sar, se aruncă pe scenă, e ca și cum cineva ar rupe din haină bucată cu bucată. Se pare însă că am reușit. Am realizat până acum peste 70 de costume. Sunt strălucitoare, jumătate din ele te duc cu gândul la rochii de seară tip haute couture, foarte elaborate, lucrate hand-made. Am mers pe negru, argintiu, auriu, pe stofe destul de rafinate, brocarturi. Vor fi elegante, rafinate.
Mai mult de atât, veți avea și o surpriză. Trei din cele mai bune manechine din proiectul Supermodels by Cătălin Botezatu vor intra în acest spectacol“, a precizat designerul