CFR exploatează pe ruta Craiova – Vidin trenurile diesel Săgeata Albastră, care parcurg distanța între cele două orașe în trei ore. Linia ar trebui modernizată și electrificată în perioada 2014 – 2020. Din cauza infrastructurii învechite, pe calea ferată din România sunt peste 1.800 de restricții de viteză, iar întârzierile anuale totalizează șase ani!
Podul Vidin – Calafat construit peste Dunăre de bulgari a atras și câteva angajamente de investiții în insfrastructură din partea României. Unul dintre acestea se referă la racordul feroviar care se face în stația Golenți, în apropiere de Calafat. Eurostația de frontieră are două peroane și patru linii. Două linii feroviare sunt destinate exclusiv transportului de marfă, una este ruta normală Craiova – Calafat, iar cealaltă este noua rută Craiova – Vidin. Din păcate, instalația electrică pentru linia care vine peste Dunăre de la Vidin se oprește la Golenți. Până la Craiova nu pot circula decât locomotive sau rame diesel. În prezent, CFR exploatează Săgeata Albastră pentru această rută, cu două curse Craiova – Vidin dus-întors pe zi (8.00 – 11.00 și 12.25-15.30, respectiv 13.19 – 16.30 și 17.40 – 21.06). Un bilet până la Vidin costă 31,5 lei/persoană, iar controlul vamal se face la Vidin, atât din partea bulgară, cât și din cea română.
Infrastructura feroviară, la pământ
Potrivit reprezentanților CFR, pe ruta Craiova – Vidin circulă mai mult studenți și persoane care merg la cumpărături. Din păcate, distanța de circa 120 km dintre cele două localități este parcursă în aproximativ trei ore din cauza restricțiilor de viteză pe linia Craiova – Calafat. În zece ani, statul român nu a reușit să modernizeze calea ferată, care include reabilitarea liniei și electrificarea acesteia. În Masterplanul pentru Transport (2014-2020), se propune electrificarea liniei Craiova – Calafat (115 km). „Pe lângă electrificarea liniei CFR, este vorba și de modernizarea căii ferate și lărgirea curbelor, pentru ca trenul să poată atinge viteza de 140 km/h. Nu s-a făcut până acum o estimare a lucrărilor, dar există o variantă care a fost înaintată“, a precizat Popa Ingineru-Gheorghe, directorul Regionale CF Craiova. Electrificarea liniei Craiova – Calafat rămâne însă un proiect care depinde de analizele cost/beneficiu, după cum rezultă din Masterplanul pentru Transport. Infrastructura feroviară din România a avut mult de suferit în ultimii 25 de ani. Din cauza degradării acesteia, au fost introduse peste 1.800 de restricții de viteză. Din acest motiv, viteza medie de circulație este de 65-70 km/h, de două ori mai mică decât în Germania și Marea Britanie și cu 40% mai mică decât în Ungaria și Polonia. Totalul întârzierilor în 2012 a fost calculat de 3,18 milioane de minute (șase ani!). Măsurile de creștere a vitezei care vizează Craiova în perioada următoare se referă la rutele București – Craiova (de la 69 la 80 km/h) și Craiova – Timișoara (de la 55 la 65 km/h). Pe ruta Craiova – Calafat ar urma ca frecvența să fie de un tren la două ore.