CEZ-ul demonstrează încă o dată că este singur „pe moșie“ și facturează consumul de energie electrică așa cum vrea și când vrea, chiar dacă a uitat să încheie contracte cu abonații și nici măcar contoarele electrice instalate beneficiarilor nu le-a înregistrat în baza de date. Furnizorul de energie electrică a mers până acolo încât a taxat un consum pe care nu l-a facturat timp de aproape opt ani.
Locatarii din blocul 21A scara 1 și 21A scara 2 din Asociația de proprietari nr. 23 Calea București din Craiova s-au trezit săptămâna trecută cu curentul tăiat pe casa scării de angajații CEZ. Prin urmare, nici liftul, nici becurile, nici interfonul nu au mai funcționat și oamenii au mers cu lanterna pe casa scării până la etajul nouă timp de cinci zile. Totul, în mare parte din cauza CEZ, care din 2007, când a montat contoare la blocul respectiv, a uitat să încheie contracte, să factureze consumul și chiar să înregistreze în propria bază de date aceste aparate de măsurare a energiei electrice sau să evidențieze în baza lor de date acest consum de energie electrică.
În plus, ca să dea drumul la curent pe casa scării, CEZ a impus asociației de proprietari din care face parte blocul să recunoască un consum de peste 20.000 de kilowați înregistrat de fiecare contor și să plătească o datorie de aproximativ 15.000 de lei.
Ce s-a întâmplat în fapt la cele două scări, am aflat de la administratorul Asociației de proprietari nr. 23 Calea București, Adrian Corzanu.
„Este o poveste foarte ciudată. Nu ne așteptam la așa ceva din partea celor de la CEZ. În 2007, când s-au dat blocurile în folosință, proprietarii, când s-au mutat, au găsit contoarele montate aici. Atunci, energia electrică se factura pe toată asociația. Ulterior s-a facturat pe fiecare scară, deci din 2009 a început să vină factură pe fiecare scară. Totuși, fostul administrator nu a întrebat la CEZ de ce nu-i vin facturi și pentru cele două scări. În anul 2014, când am venit eu la asociație, am văzut că nu primesc factură pe cele două scări. Am făcut o solicitare la CEZ. Ulterior, am mers la ei și am descoperit că cele două ceasuri nu erau în baza lor de date, nu aveau contract cu noi, nu știau cum și când au fost montate. Noi avem 18 scări de bloc și la ei figurau doar 16. CEZ-ul nu are nici o explicație. Ne pune pumnul în gură și ne obligă să plătim un consum de peste 20.000 de kilowați pe fiecare contor, adică o valoare de aproximativ 15.000 de lei“, explică Adrian Corzanu.
Monopolul CEZ
Când au fost trași de mânecă de asociația de proprietari, cei de la CEZ nu au căutat nici o explicație, deși era și culpa lor. Au ridicat aparatele de măsură de pe casa scării din cele două blocuri, lăsând proprietarii în beznă, fără lift și fără interfon. „CEZ-ul nu are nici o explicație și dă vina pe asociație. Ne-au somat și au venit să ridice contoarele. Noi nu știm dacă acel consum este corect, dacă atunci când contoarele au fost montate au pornit de la zero, dacă au fost verificate. Ne-au amenințat că nu ne montează contoarele dacă nu plătim acest consum. Nu înțeleg, știu că anumite datorii se prescriu după o perioadă de timp, pentru CEZ nu funcționează această lege. Am fost nevoiți să semnăm contractul, ca să aibă cele două scări curent, și ne-am luat angajamentul să achităm această sumă. Ei dau vina numai pe noi, ei nu au nici o culpă. Au monopol și nu avem ce face“, a adăugat Adrian Corzanu.
Este culpa CEZ
Deși este vina CEZ, furnizorul de energie electrică apelează la șantaj. Creditorul a greșit, este în culpă pentru că nu a încheiat un contract la data la care a montat contoarele. „Este culpa CEZ. Înțeleg că nu a semnat un contract, nu a facturat un consum, dar când a fost avertizat de cei de la asociație, ca să nu piardă, a ridicat contorul fără să o facă în prezența celor de la asociație, fără să se facă un proces-verbal. Ulterior le-au montat contoarele, cu condiția de a semna un contract și de a plăti, dar este o formă de șantaj. Culpa celor de la CEZ este de două ori, o dată că nu au încheiat contract, a doua oară că nu au facturat. Prin urmare, nu poți să ceri plata unui consum care nu este evidențiat în baza ta de date. Partea mai păcătoasă este că (reprezentanții asociației – n.r.) au semnat acel contract. Ar fi putut să meargă în instanță, dacă nu recunoșteau această datorie“, a spus Ion Pătrulescu, jurist la Uniunea Asociațiilor de Proprietari Craiova, 2012.
CEZ a acționat abuziv
O părere similară a expus și avocatul Mihai Icu.
„În acest caz intervine prescripția de trei ani, putem invoca Decretul 167/1958, pentru că se aplică legea de la acel moment, dacă acele contoare au fost montate în anul 2007, dar și prevederile Codului Civil. Prescripția șterge dreptul la acțiune, adică CEZ-ul nu îi putea da în judecată pentru recuperarea acestor sume, dacă ei refuzau să plătească. Aici a fost neglijența CEZ. Asociația a greșit pentru că sub presiunea CEZ a încheiat contract și în acest fel a întrerupt prescripția și a recunoscut datoria. Este o acțiune abuzivă a CEZ-ului“, a explicat Mihai Icu.