Reprezentanții asociațiilor trebuie să țină seama de părerea proprietarilor când aleg firma care urmează să facă reparații și modernizări în bloc.
Sunteți nemulțumiți de modul în care cei de la asociație au ales firmele pentru întreţinerea, investiţiile şi reparaţiile asupra proprietăţii comune? Nu ați fost întrebați, dar v-ați trezit cu cheltuielile în lista de plată?
Aflați că „administrarea, întreţinerea, investiţiile şi reparaţiile asupra proprietăţii comune sunt în sarcina asociaţiei de proprietari. Asociaţia de proprietari încheie contracte cu persoane juridice specializate şi autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreţinerii, investiţiilor şi reparaţiilor asupra proprietăţii comune“, se arată în articolul 34 din Legea nr. 230/2007. Prin urmare, cum procedează reprezentanții proprietarilor când se fac modernizări sau reparații de anvergură, cum ar fi un acoperiș al unui bloc sau schimbarea conductelor de căldură și apă dintr-un subsol?
Având în vedere costurile apreciabile ale unei modernizări a acoperișului sau instalației de căldură și apă, decizia execuției unei astfel de lucrări se ia de către participanții la Adunarea Generală a proprietarilor. Dacă Adunarea a avut loc deja, se poate face o ședință în blocul sau pe scara respectivă, ca să obțineți acordul proprietarilor din condominiu pentru desfășurarea lucrărilor. „Legea nu distinge, dar noi știm că la nivelul unei asociații deciziile se iau cu acordul a jumătate plus unu. În primul rând, să lămurim care sunt pașii de urmat pentru alegerea unei firme. Să nu se facă o confuzie, pentru că la unele asociații vin proprietarii și spun că este obligatoriu să se facă o licitație. Nu este cazul la asociația de proprietari, este nevoie de o selecție de oferte și este bine să se aibă în vedere ce se lucrează. De exemplu, dacă se face un acoperiș la un bloc, comitetul executiv care are ca sarcină să se ocupe de părțile comune acționează atunci când proprietarii fac o cerere și informează că sunt probleme. În baza acelei cereri merg pe scara respectivă, țin o adunare și, totodată, trebuie să obțină un tabel cu semnăturile a jumătate plus unu dintre proprietari. Deci, se obține acordul proprietarilor și se întocmește un tabel pe care se specifică pentru ce se iau acele semnături. În lege nu se prevede expres, dar în HCL 363/ 2013 s-a inserat acest aspect, pentru că s-a descoperit la controale că sunt probleme, fiindcă președintele împreună cu administratorul au făcut o lucrare, fără știrea proprietarilor. Este cazul Asociației nr. 97 Râului, unde s-a înlocuit conducta din subsol, dar nimeni nu știa de această lucrare“, explică Ion Pătrulescu, președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova 2012.
Următorul pas pe care îl fac reprezentanții proprietarilor ar fi să dea un anunț în presă sau să selecteze firmele care își oferă serviciile. Firmele sunt contactate și invitate să-și expună oferta în fața comitetului și a proprietarilor. După ce se parcurg acești pași și se alege contractul cel mai bun, se încheie contractul și se emite devizul de lucrări.
Sunt și situații excep-ționale, chiar dacă este vorba de o reparație mai mare. „În cazul reparațiilor urgente, cum ar fi atunci când se sparge o conductă în subsol, nu mai este timp să se țină Adunarea, să se facă tabel, să se obțină acordul majorității. Se intervine de urgență, se alege o firmă, bineînțeles că se ține seama de cost-calitate, iar ulterior costurile se distribuie în listă“, spune președintele Asociației de proprietari Romarta, Petru Becheru.
La deratizare decide comitetul
Pentru alegerea firmei care face deratizarea în subsol, decizia aparține comitetului și președintelui. Nu este necesar acordul proprietarilor sau să se întrunească Adunarea.
„În ceea ce privește deratizarea, comitetul alege firma care-și oferă serviciile. Nu se mai țin sedințe pe casa scării, nu se mai ia acordul proprietarilor. Aici trebuie semnalat faptul că în blocurile unde sunt spații comerciale la parter, proprietarii acestora plătesc și ei pentru deratizarea și dezinsecția din subsol, împrejurimi, iar pentru casa scării plătesc numai acele firme care folosesc acest spațiu comun“, a mai precizat Ion Pătrulescu.
Și președintele Asociației de proprietari nr. 37 Craiovița Nouă spune că în ceea ce privește deratizarea decizia este luată de comitet.
„Selectăm ofertele și le discutăm în comitet cu o lună înainte de a se face lucrarea. Ne uităm la preț, dar ne interesăm dacă firma a făcut lucrări bune și pe la alte asociații și chiar la asociația noastră în perioada anterioară. Aici nu mai este nevoie de strângerea semnăturilor proprietarilor, de ședințe pe casa scării. Legea ne obligă să facem deratizarea și dezinsecția (măsurile de dezinsecție trebuie efectuate atunci când este nevoie, o dată la minimum trei luni, în timp ce lucrările de deratizare se fac atunci când este nevoie, o dată la minimum șase luni, se menționează în Normele de igienă și recomandări privind mediul de viață al populației)“, explică Marin Bobu, președintele Asociației de proprietari nr. 37 Craiovița Nouă.
Proprietarii pot fi întrebați sau nu
Și atunci când se alege firma care se va ocupa de întreținerea și repararea liftului din bloc este bine ca președintele și comitetul să țină seama de părerea majorității, adică jumătate plus unu din proprietarii din respectivul bloc. Totodată, pentru că legea nu precizează expres, și comitetul poate selecta firma.
„Pentru orice eventualitate, se ia acordul proprietarilor, jumătate plus unu. Prestatorul se alege în funcție de preț și de modul în care își respectă angajamentele. Dacă societatea își îndeplinește condițiile din contract, își duce la bun sfârșit contractul. Dacă nu-și respectă angajamentele din contract, acesta se poate rezilia. Dacă cineva încearcă să aducă altă firmă, acolo nu sunt lucruri curate. Dacă prestatorul răspunde prompt și nu are timpi morți în exploatarea ascensorului, nu este o justificare să fie schimbată firma“, spune Ion Pătrulescu
Alte asociații au ales colaborarea cu astfel de firme à la longue. „În asociație avem un singur bloc cu lift. Colaborăm cu această firmă de la darea în funcțiune a liftului, au autorizație și sunt serioși. Colaborarea noastră este bună și nu schimbăm o firmă de dragul de a o schimba. Trebuie să fim atenți cu alegerea firmei pentru că este vorba de viața oamenilor. Selecția a fost făcută de la început de comitet”, a precizat Marin Bobu.
Repartizarea cheltuielilor
Cheltuielile pentru lucrări de întreținere, servicii, de reparații și, după caz, de consolidare la părțile de construcții și instalații aflate în proprietatea comună indiviză – subsolul; conductele de distribuție și coloanele instalațiilor de apă, canalizare, termoficare, energie electrică; podul; casa scării; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; tubulatura de evacuare a gunoiului menajer; structura de rezistență, fațade; acoperiș – se repartizează proporțional cu cota-parte de proprietate indiviză a fiecărui proprietar (art. 47/Legea nr. 230/2007).