Primăria Craiova a găzduit vineri dimineață o dezbatere publică privind taxele și impozitele locale pentru anul 2015, care au fost propuse să rămână la fel ca în 2014. Deși la dezbatere au participat foarte puțini cetățeni, aceștia au făcut propuneri de bun-simț și au adresat întrebări executivului, care i-a lămurit mai mult sau mai puțin. O propunere interesantă a venit din partea lui Ion Turculeanu, avocat și șeful Baroului Dolj, care a avansat ideea ca toți cei care își deschid firme și angajează oameni să fie scutiți sau măcar să li se reducă impozitul în primul an de activitate, având în vedere că scutesc statul de la plata șomajului sau a altor ajutoare. „Firmele fac locuri de muncă, nu statul, așa cum scria la un moment dat prin oraș“, a spus acesta.
Un număr destul de mic de craioveni a dezbătut vineri, cu reprezentanții executivului, proiectul de hotărâre privind aprobarea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2015. Oamenii au venit cu cereri personale, care pot fi însă lărgite la întreaga comunitate, și și-au primit, mai mult sau mai puțin, răspunsurile de la reprezentanții autorității locale și ai Direcției Impozite și Taxe.
Taxele rămân la fel. Scutiri pentru mai multe categorii
Taxele și impozitele locale vor rămâne la același nivel, în același cuantum ca și în anul 2014. Totodată, vor exista anumite scutiri de la plată a majorărilor de întârziere pentru impozitul pe clădiri și teren la persoanele cu handicap grav, dar și pentru majorările de întârziere pentru impozitul pe teren în ceea ce privește persoanele care au închiriat locuințe de la RAADPFL Craiova. Mai mult, pentru încurajarea activităților sociale desfășurate de persoanele juridice se propune scutirea de la plata taxei pe clădiri în 2015 pentru asociații, fundații și culte, care desfășoară în clădirile respective servicii de îngrijire socială și medicală, asistență, ocrotire, recuperare, reabilitare și reinserție socială.
Nu există solicitări pentru scutirea de la plată a terenurilor poluate
Intervențiile reprezen-tanților societății civile au fost în număr de șase și s-au axat pe probleme de interes pentru cetățeni. Spre exemplu, Marian Trifan, reprezentant al Asociaţiei Pensionarilor Civili „Mihai Viteazu“, a propus scutirea de la plata impozitelor pe clădiri pentru proprietarii ale căror case au fost construite înainte de anii ‘50. Acesta a mai solicitat ca, „în baza Legii nr. 571/2003, terenurile poluate sau degradate să fie scoase de la plata impozitelor pe teren“, dar și „scutiri de impozit pe clădire pentru cei care nu au venituri până într-o sumă pe care o stabilește consiliul local“, referindu-se aici în special la pensionari și la șomeri. Directoarea Direcției Impozite și Taxe, Elena Bonescu, a răspuns, în privința terenurilor poluate sau degradate, că consiliul local poate asigura această scutire, însă nu există nici o cerere de la contribuabili în acest sens.
Propunere: Scutire de taxe pentru firmele care creează locuri de muncă
O propunere interesantă a venit din partea șefului Baroului Dolj, avocatul Ion Turculeanu, care a subliniat importanța firmelor care creează locuri de muncă și cum ar trebui să fie acestea scutite de taxe. „Sunt investitori care accesează fonduri europene și scutesc statul de la plata șomajului. Nu am văzut în proiectul de hotărâre nici o scutire de la taxe, măcar în primul an de activitate, sau măcar o diminuare pentru aceste firme, pentru că ele fac locuri de muncă, nu statul, așa cum scria la un moment dat prin oraș. Și este foarte bine că nu le face statul. Ar trebui făcut ceva pentru aceste firme, fie că este vorba despre un simplu chioșc sau de o firmă cu 100 de angajați“, a spus Turculeanu. Șefa de la Impozite și Taxe, Elena Bonescu, a replicat că nu se poate face asta legal, însă Turculeanu a completat cu faptul că fiecare consiliu local are un regulament care scutește și eșalonează aceste impozite și taxe. Din nou, Elena Bonescu i-a spus că aceste lucruri se pot face numai pentru persoane fizice. „Am pretenția, știu și legea și ceea ce spun se poate face“, a continuat Turculeanu. Discuția a fost încheiată de viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu: „Sunt de acord cu dumneavoastră, domnule Turculeanu, dar vă rog să faceți lista cu propuneri“.
Dezamăgirea lui Socoteanu, taxată de un craiovean
Cetățenii au mai venit cu propuneri legate de prețul taxei de parcare, care este același (40 de lei) atât pentru mașini, cât și pentru autocamioane și autobuze, sugerând că acesta ar trebui diminuat pentru autoturisme, care ocupă mai puțin spațiu. O altă sugestie a venit din partea reprezentantei Asociației „Pro Democrația“ prezentă la dezbatere, care a cerut executivului să ia în calcul un preț mai mic pentru eliberarea de copii după documente solicitate de către cetățeni în baza Legii nr. 544/2001. „Ar trebui ca aceste copii să nu coste un leu fila, ci executivul să ia în calcul scăderea prețului la 0,3 lei, prețul de piață“, a spus femeia. Lămuriri a cerut și un craiovean care spunea că plătește un impozit aproape egal pe două clădiri aflate în zone diferite ale orașului, dintre care una este moștenire. Acesta a fost invitat la Direcția Impozite și Taxe pentru a-și lămuri problema.
O intervenție a consilierului local Răzvan Socoteanu, care s-a plâns de faptul că cetățenii orașului nu s-au prezentat în număr mare la dezbatere, a fost taxată de Marcel Răduț Seliște, al doilea reprezentant al Asociației Pro Democrația. „Aș vrea să-i răspund domnului Socoteanu și să-i spun că dumnealor, consilierii locali, au această datorie de a fi în legătură cu comunitatea. Nimic nu-i oprește pe consilieri să meargă în cartiere și să anunțe cetățenii, asociațiile și cei cu care colaborează. Acum nu mult timp puteau să se plimbe prin cartiere“, a încheiat craioveanul.
Legat de acest proiect de hotărâre, cetățenii mai pot trimite până pe 24 noiembrie propuneri, sugestii sau opinii cu valoare de recomandare. Ei pot face asta la Centrul de Informații pentru Cetățeni din cadrul Primăriei Municipiului Craiova, prin fax (0251.411.561) sau prin e-mail ([email protected]).
Infochioșcuri care-ți spun cât impozit ai de plătit
Viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, a spus în cadrul dezbaterii, că „s-a achiziționat o rețea de infochioșcuri la care, mergând cu înștiințarea de acasă și întorcând codul de bare, poți să primești un bon pe care scrie cât ai de plătit. De exemplu, primești hârtia în ianuarie, până în iunie poate ai vândut o mașină sau alte tranzacții și nu mai știi cât ai de plată, așa că poți afla folosind aceste infochioșcuri. O să o rog pe doamna Bonescu să emită un comunicat de presă cu toate aceste noutăți“, a spus Genoiu.