4 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMulte comune fără asistenţi sociali profesionişti

Multe comune fără asistenţi sociali profesionişti

Maria Dumbravă: „În cele mai multe cazuri, asistenții sociali din cadrul primăriilor nu au pregătire de specialitate“
Maria Dumbravă: „În cele mai multe cazuri, asistenții sociali din cadrul primăriilor nu au pregătire de specialitate“

Mii de doljeni beneficiază lunar de diverse facilităţi: ajutoare sociale, indemnizaţii de handicap, salarii ca asistenţi personali ai persoanelor cu dizabilităţi. Alte sute de persoane ar trebui atent monitorizate, fiind în situaţii de risc de abandon, de neglijare sau diferite tipuri de abuzuri. Un asistent social din cadrul primăriilor ar trebui să le treacă periodic pragul tuturor acestor oameni pentru a vedea modul în care trăiesc, dar şi pentru a întocmi anchete sociale. Cât de pregătiţi sunt însă aceşti angajaţi ai primăriilor pentru a practica o astfel de meserie, cât de bine cunosc legislaţia în domeniul social este greu de spus, având în vedere că în multe localităţi doljene, la serviciul de asistenţă socială sunt angajate persoane fără studii superioare în domeniu.

Articolul „Povestea incredibilă a fetiţei crescute în jug“, publicată luni, în Gazeta de Sud, a impresionat şi a revoltat în acelaşi timp zeci de persoane. Din datele deţinute de reprezentanţii Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Dolj, acest caz de abuz nu este singular. Doar în acest an, de exemplu, până la sfârşitul lunii octombrie, s-au înregistrat peste 400 de cazuri de abuz, neglijare, exploatare a copilului. Nu de puţine ori, copiii au fost preluaţi în regim de urgenţă şi duşi în centrele de plasament. „Din păcate, dintotdeauna au existat cazuri de abuz în rândul copiilor. În cazul în care suntem nevoiţi să preluăm copiii în regim de urgenţă şi să aplicăm măsurile ce se impun, aceștia ajung în apartamentele de tip familial sau la asistenţii maternali profesionişti. În prezent, avem 165 de asistenţi maternali profesionişti activi care au în plasament copii. În acest an, am fost nevoiţi să luăm nouă măsuri în regim de urgenţă pentru separarea copiilor de părinţi. Am avut nevoie şi de trei hotărâri prezidenţiale pentru a putea interveni“, a precizat Maria Dumbravă, purtătoare de cuvânt în cadrul DGASPC Dolj. Cele mai dese situaţii cu care asistenţii sociali s-au confruntat sunt cele de neglijare. „Doar în trimestrul trei al acestui an, de exemplu, am intervenit pentru 127 de cazuri de neglijare a copiilor, alte zece cazuri pentru abuz fizic, 17 pentru abuz emoţional şi 13 pentru abuz sexual“, a adăugat purtătorul de cuvânt al DGASPC Dolj.

„În cele mai multe cazuri, personalul nu are o pregătire în domeniu“

Toate neregulile descoperite de asistenţii din cadrul Serviciului de asistenţă ar trebui imediat anunţate la DGASPC Dolj, iar copiii ar trebui să primească periodic vizita asistenţilor sociali ai primăriilor. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi, implicit, DGASPC Dolj au evidenţiat, în nenumărate rânduri, faptul că nu există o colaborare prea bună între instituţiile lor şi serviciile de asistenţă socială din cadrul consiliilor locale. „Sunt localităţi unde avem copii lăsaţi în grija rudelor, părinţii fiind plecaţi să muncească în străinătate. Altă categorie extrem de importantă este a copiilor încadraţi în grade de handicap pentru care părinţii lor sunt asistenţi personali. Toţi asistenţii personali sunt plătiţi de primărie, iar asistenţii sociali au obligaţia să îi monitorizeze, să facă anchete sociale. Avem adrese pe care le trimiteam primăriilor din judeţ, încă din 2004, prin care le solicitam colaborarea. Fiecare primărie din judeţ a primit o listă anexată cu copiii de pe raza sa, fiind vorba de copiii cu certificate de grad de handicap. Asistenţii sociali ai acestor primării sunt manageri de caz. Fiind vorba de copii cu diverse probleme, personalul Serviciului de asistenţă socială din cadrul fiecărei primării ar trebui să fie specializat, să fi urmat cursuri în domeniul asistenţei sociale şi, ce este mai presus de orice, să monitorizeze fiecare caz. În cele mai multe cazuri, aceştia nu au o pregătire în domeniu, sunt absolvenţi de liceu, fără noţiuni elementare de psihologie, pedagogie, sociologie, nu au capacitatea să depisteze nevoile speciale ale unui copil“, a spus Maria Dumbravă, purtător de cuvânt la DGASPC Dolj.

La Almăj – doi asistenţi sociali fără studii de specialitate

Sunt localităţi în judeţul Dolj în care există un singur asistent social angajat de primării. În cele mai multe cazuri, edilii recunosc că nu au reuşit să angajeze persoane calificate pentru această meserie, însă se bazează pe faptul că, fiind vorba de localităţi mici, oamenii se cunosc bine între ei, iar problemele, veştile proaste, în general se află cel mai repede. La Almăj, de exemplu, o localitate cu aproximativ 2.000 de locuitori, în primărie lucrează doi asistenţi sociali. „Nici una din aceste persoane nu are calificare în domeniu social, însă ne-am descurcat întotdeauna aşa cum am putut. A fost mai greu în perioada în care locuitorii din Coţofeni aparţineau tot de comuna noastră. Atunci, aproximativ 400 de persoane care trăiau din venitul minim garantat trebuia monitorizate, era nevoie de anchete sociale. Acum însă am rămas cu doar nouă dosare pentru ajutor social. Avem peste 200 de persoane plecate din localitate, însă am fost norocoşi că şi-au lăsat copiii în siguranţă în grija rudelor şi nu a fost nevoie de intervenţia şi monitorizarea unui asistent social. Ne-am dori să angajăm un asistent social cu studii în domeniu, însă ne lovim şi aici de o altă problemă. Organigrama nu ne permite o astfel de angajare, iar în al doilea rând nu ştiu câte persoane ar fi interesate să vină din Craiova, de la o distanţă de 18 kilometri sau din Filiaşi, de la 25 de kilometri“, a spus Ion Răcăreanu, primarul comunei Almăj.

La Sadova, un asistent social la mii de persoane

Nici în comuna Sadova situaţia nu este mai bună. Primăria are un singur asistent social la cei aproximativ 8.000 de locuitori. „Ne considerăm norocoşi pentru că în localitatea noastră comunitatea este foarte strânsă, oamenii comunică între ei şi astfel aflăm în timp util problemele lor. Avem ca asistent social o persoană cu experienţă. Este asistent medical, lucrează şi la Centrul de permanenţă din localitate. Având în vedere că suntem o localitate cu foarte mulţi beneficiari de ajutor social, pentru efectuarea anchetelor acestor oameni facem mai multe comisii formate din angajaţi ai primăriei care merg pe teren. Asistentul social merge doar la cei cu dizabilităţi. Este o muncă grea. Până în urmă cu ceva timp aveam 3.200 de beneficiari de venit minim garantat care trebuia monitorizaţi. Am descoperit nu de puţine ori că în aceeaşi gospodărie aveam de exemplu două dosare depuse pentru solicitarea ajutorului social. Astăzi mai avem doar 1.500 de beneficiari, aproximativ 500 de dosare. Sunt în comună şi aproximativ 50 de persoane cu dizabilităţi grave, mulţi dintre ei imobilizaţi la pat, şi alţii cu încadrări în grade de handicap mai uşoare. De anul viitor, vrem să găsim soluţii pentru cei cu dizabilităţi grave care au nevoie de însoţitori. Acei oameni trebuie să primească salariu pentru că până la urmă îşi dedică tot timpul îngrijirii celor bolnavi. Din păcate, nici organigrama nu ne permite să angajăm un asistent social, deşi cred că tinerii ar fi interesaţi să lucreze pe acest post. Pe lângă cazurile prezentate, din localitatea noastră periodic pleacă peste hotare peste 1.000 de oameni care revin acasă doar în perioada sărbătorilor. Am solicitat în câteva cazuri chiar intervenţia asistenţilor sociali de la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului. A fost vorba în special de familii dezbinate, când unul dintre soţi a încercat să treacă fraudulos graniţa însoţit de minor sau minori fără acordul celuilalt părinte“, a precizat Eugen Safta, primarul comunei Sadova.

Un asistent social cu pregătire în Pleniţa

În comuna Pleniţa, reprezentanţii primăriei au reuşit să încadreze pentru acest post o persoană cu experienţă. Cel puţin aşa susţine primarul localităţii. „De aproximativ şapte ani, am angajat un asistent social. Nu este însă suficient, din ianuarie intenţionez să mai angajez o persoană cu studii în domeniul social. Avem nevoie, se află în plată 170 de dosare de venit minim garantat şi peste 20 de persoane cu nevoi speciale. În cazul acestor oameni trebuie efectuate anchete sociale, vizite şi este greu pentru un singur om“, a precizat Puiu Calafeteanu, primarul localităţii.
La Pieleşti este un singur post de asistent social, potrivit primarului, ocupat de o persoană cu studii superioare, la fel şi la Gherceşti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS