Guvernul a publicat joi fragmente din proiectul de buget pe 2015, menționând că are 115 proiecte de investiții prioritare. Autostrada Sudului București – Craiova – Timișoara și DN 56 Craiova – Calafat se află pe lista priorităților. Doljul primește cote din TVA mai mari cu 7 milioane de euro față de 2014. Lipsește bugetul Ministerului Dezvoltării, de unde se finanțează investițiile în complexurile sportive, printre care și noul stadion „Ion Oblemenco“, evaluat la 52,5 milioane de euro.
Guvernul a publicat joi, pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP), fragmente din proiectul de buget pe 2015. Potrivit informațiilor preliminare, sumele alocate anul viitor pentru județul Dolj sunt mai mari față de cele din 2014. În ceea ce privește cotele defalcate din taxa pe valoare adăugată, se propun 11,5 milioane de lei pentru drumurile județene și comunale (10,7 milioane de lei – în 2014), 60,6 milioane de lei pentru echilibarea bugetelor locale (57,3 milioane de lei – în 2014), 60,15 milioane de lei pentru cheltuielile descentralizate la nivelul județului (56,2 milioane de lei – în 2014) și 354,7 milioane de lei pentru cheltuieli descentralizate la nivelul orașelor și comunelor (331,5 milioane de lei – în 2014). Așadar, din TVA primim în plus față de 2014, 30 de milioane de lei (7 milioane de euro). Potrivit proiectului de buget, cheltuielile cu investițiile la nivel național vor fi de 44,8 miliarde de lei, în creștere cu 8,7 miliarde de lei față de anul 2014 și o pondere în PIB de circa 6,3%. Guvernul vorbește de prioritizarea a 115 mari proiecte de investiții, însă nu prezintă întreaga listă, ci numai fragmente. Printre priorități, se numără reabilitarea DN 56 Craiova – Calafat (84 km) și reabilitarea DN 6 Alexandria – Craiova.
Stadionul și centura, investiții așteptate
De asemenea, alt proiect prioritar este Autostrada Sudului, pe ruta București – Alexandria – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara.
Interesant este cum au acționat autoritățile în materie de finanțare a unor investiții publice. GdS a relatat ieri că România a trimis la Bruxelles 200 de proiecte finanțabile UE în perioada 2015 – 2017. Printre acestea se află și Autostrada „Dunăre – Marea Neagră“ (6,2 miliarde de euro) Constanța – Craiova – Arad, a cărei rută se suprapune parțial cu Autostrada Sudului. De asemenea, România a cerut fonduri pentru lucrările la DN 56 Craiova – Calafat, previzionând că nu va avea bani să cofinanțeze acest proiect aflat în derulare.
Prin proiectul de buget pe 2015 se mai propun construirea unor noi linii de cale ferată (Vâlcele – Râmnicu Vâlcea) și dublarea celor existente, dar și a unor centre intermodale de transport, cinci principale (București, Timișoara, Constanța, Iași și Brașov) și șase secundare (Craiova, Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Suceava, Giurgiu și Pitești). În sinteza publicată pe site-ul MFP la investițiile în infrastructură se precizează că vor fi finanțate 50 de variante de ocolire, fără ca proiectele să fie nominalizate. Varianta ocolitoare de sud a Craiovei așteaptă de ani buni finanțare. În execuție se află la ora actuală doar un tronson de 6,3 km (12 milioane de euro) care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești, amânat pentru finalizare în septembrie 2015. Închiderea inelului de ocolire a orașului ar trebui însă să meargă până la Podari, pentru a face legătura cu viitoarea autostradă Craiova – Calafat. Marea promisiune a anului 2015 era noul stadion „Ion Oblemenco“, scos deja la licitație de Compania Națională de Investiții (CNI), la valoarea estimată de 52,5 milioane de euro. Firmele invitate să participe au termen să depună ofertele până pe 22 decembrie. Cu toate acestea, în prezent nu știm dacă guvernul a prevăzut bani pentru stadion, deoarece bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) nu a fost publicat pe site-ul MFP. Știm doar că în lista celor 115 proiecte de investiții semnificative, MDRAP are o singură propunere.