Senatorul PNL, Mărinică Dincă a vorbit, ieri, o conferință de presă despre sumele care ar trebui prevăzute în bugetul național necesare investițiilor din Craiova și din județ, printre care stadionul, parcarea subterană și două drumuri din județ. Acesta a punctat că la Secretariatul General al Guvernului și la Ministerul Transporturilor nu există nici o fișă de investiții pentru autostrada Craiova – Alexandria-București.
„Pentru proiectele care sunt deja în lucru – parcarea subterană, centrul istoric și altele -, bugetul Primăriei Craiova are nevoie de sume importante pentru că cele mai mari sume se plătesc la recepția lucrărilor. Iar anul fiscal-bugetar 2015 va fi cel mai greu pentru toate primăriile din țară pentru că este anul în care se închid toate proiectele pe fonduri europene. Acum îi e cel mai greu voinicului. Am propus, pentru Craiova, suplimentarea fie din zona sumelor defalcate din TVA, fie prin suplimentarea bugetului Ministerului Dezvoltării Regionale (MDR), a unor sume de bani privind cofinanțarea parcării subterane de la Teatrul Național, în sumă de 6,672 milioane de lei. De asemenea, pentru stadionul „Ion Oblemenco“, am cerut 231 de milioane de lei. Am cerut MDR să suplimenteze bugetul cu 1,5 milioane de lei pentru creșterea eficienței energetice a blocurilor. Iată că în această zonă putem vorbi de sume suplimentare care pot fi aduse în Craiova, și cred că orașul merită din plin acest lucru. În ceea ce privește apa și canalizarea, am cerut suplimentarea cu 351.000 de lei pentru cofinanțarea proiectului din Bariera Vâlcii și Romanești“, a precizat Dincă.
Vorbind despre județ, acesta a amintit de drumurile Craiova – Bechet și de o porțiune a drumului județean care leagă două sate din comuna Murgași. „Drumul județean din Murgași, care trece prin satele Balota și Velești, pe o lungime de 10,7 km, este singurul drum din Dolj pe care, de câte ori ninge, autobuzul nu mai poate să meargă până la cele două sate. Am cerut o suplimentare de 21,5 milioane de lei, sumă suficientă pentru realizarea drumului pe această distanță amintită. În plus, am cerut suplimentarea bugetului Secretariatului General al Guvernului (SGG) cu 60 de milioane de lei pentru continuarea lucrărilor de consolidare și amenajare a scurgerii pe DN55, Craiova – Bechet, care traversează județul de la nord la sud“.
Unde e autostrada Craiova – București?
Un subiect fierbinte, discutat de foarte mult timp, este cel care vizează construirea autostrăzii Craiova – București. Mărinică Dincă a explicat că aceasta nu are nici o fișă de investiții pentru anul viitor. „Dacă ne uităm și la SGG, și la Ministerul Transporturilor, vedem că doar trei autostrăzi sunt prinse în planul de investiții. În ambele instituții, în buget sunt identificate fiecare fișă de investiții pentru fiecare investiție în parte, fie autostradă, drum european, național sau județean, pentru fiecare an care a curs până acum, pentru acest an și ce mai rămâne de investit pentru anul următor. La autostrada Craiova – București nu există nimic“, a precizat Dincă, completând cu faptul că și Centura de Sud a Craiovei, cea care leagă DN56, DN 55 și DN6, (Cârcea – Malu Mare – Podari), este în aceeași situație.
Amendament pentru felul în care se împart banii MDR
Legat de problema stadionului și, implicit, de toate celelalte investiții ale MDR, trebuie spus că bugetul instituției este unul privilegiat. Concret, direcția investițiilor rămâne la latitudinea ministrului Liviu Dragnea. Dincă a spus că va face un amendament prin care să ceară prezentarea în detaliu a proiectelor. „Dacă la MT sau la SGG există detaliat bugetul chiar și pe fiecare investiție în parte, la MDR, pe acest program special care cuprinde multe tipuri de proiecte și în care este inclusă celebra Companie Națională de Investiții, suma este lăsată la dispoziția ministerului. Prin hotărâre de guvern, ei pot decide unde se duce această sumă și pe ce tip de proiecte. Este prevăzută o sumă pentru a fi cheltuită de CNI pe vreo nouă programe, inclusiv partea de locuințe sociale, dar nu este identificat în ce proiecte se duc. Amendamentul meu a fost făcut punctual pe investiții. Drept urmare, nimeni, fie că e primar sau președinte de consiliu județean, parlamentar sau membru al guvernului, nu știe unde se vor duce acești bani. Împreună cu ceilalți colegi, vom discuta să facem un amendament, să-i obligăm să prezinte încă de acum, înainte de aprobare, pe ce proiecte se duc banii“, a încheiat Dincă.
Lucrul în comisii pentru bugetul pe anul 2015 va începe marți, iar până vineri, el trebuie aprobat, în condițiile în care nici măcar nu a fost supus dezbaterii publice, așa cum prevede legea, pentru o perioadă de 30 de zile.