De la 15 decembrie, orice persoană fizică poate afla de pe internet ce impozite are de plată la Fisc și dacă angajatorul îi achită la timp contribuțiile reținute din salariu. Din păcate, în multe cazuri, persoanele fizice trebuie să se prezinte la ghișeele Fiscului, pentru a afla ce sume au de plată (declarațiile pe 2013). În continuare sunt excluse e-mail-urile pe yahoo. La înscrierea pe site, ANAF vă întreabă care este culoarea dumneavoastră preferată sau care este animalul de companie preferat.
Teoretic, orice persoană fizică din țară poate să se înregistreze pe internet ca plătitoare on-line de impozite și taxe, prin sistemul numit „Spațiu privat virtual“, care inițial s-a aplicat în București și câteva județe-pilot, iar de la jumătatea lunii decembrie se aplică și persoanelor fizice din Oltenia.
Cine se poate înscrie on-line
Potrivit unui comunicat al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, se pot înscrie pe internet, pe site-ul ANAF, cei care doresc să își achite impozitele de la distanță, și care pot fi din următoarele categorii de contribuabili persoane fizice: „1. Persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent ori exercită profesii libere se identifică electronic cu certificate digitale calificate numai pentru obligațiile fiscale pentru care în relația cu organul fiscal se identifică prin codul unic de înregistrare.
2. Persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent ori exercită profesii libere, pentru obligațiile fiscale, altele decât cele prevăzute la punctul 1, precum și celelalte persoane fizice se identifică electronic prin oricare din următoarele dispozitive: certificate digitale calificate; credențiale de tip nume/parolă însoțite de coduri de identificare de unică folosință de tip OTP“.
Prin accesarea acestui serviciu, persoanele fizice pot opta pentru comunicare la distanță prin e-mail. Sunt permise adrese de e-mail pe gmail sau altele, dar persoanele care au adrese de yahoo nu pot trimite solicitări către ANAF și nici nu pot primi.
Ca și noutate, orice persoană fizică din țară poate să se intereseze de pe internet dacă angajatorul i-a plătit impozitele și contribuțiile reținute din salarii pe statele de plată. Persoanele fizice pot astfel afla tot ceea ce a declarat angajatorul la stat în numele lor. De asemenea, persoanele fizice pot trimite on-line și cereri către ANAF.
Care este procedura de înregistrare
Cei interesați să comunice la distanță cu Fiscul pot intra pe site-ul www.anaf.ro, iar pe pagina principală se află un link „Întregistrare persoane fizice“. Acolo există și instrucțiuni despre cum se pot înregistra.
Cei care doresc să se înregistreze cu un certificat digital agreat de Ministerul de Finanțe (care generează o semnătură electronică) selectează secțiunea „Autentificare cu certificat“, apoi introduc PIN-ul certificatului, după care se deschide spațiul privat al acestora, în calitate de contribuabili.
„Care este culoarea dumneavoastră preferată?“
Cei care doriți să aveți un nume de utilizator și o parolă, după ce ați intrat pe „Înregistrare utilizatori“ se va deschide un formular, în care completați toate datele de identificare: CNP, serie și număr CI, parola pe care doriți să o utilizați etc. La un moment dat, aveți de completat o întrebare de siguranță, unde aveți de ales între patru întrebări, printre care sunt şi următoarele: „Care este culoarea dumneavoastră preferată?“, „Ce hobby aveți?“ sau chiar „Care este animalul preferat?“. Urmează să tastați un cod de validare (capcha), care este diferit de fiecare dată când vă logați. De regulă, acest cod care este de unică folosință se utilizează pentru a evita furturile de identitate, în sensul că se poate observa dacă o persoană utilizează datele respective și nu este un soft care „aspiră“ astfel de informații, în mod ilegal. După înregistrarea pe site, după ce primiți un nume de utilizator (username) și o parolă, teoretic ar trebui să puteți trimite e-mail-uri și cereri către Fisc pentru a vă spune ce sumă aveți de plată.
Un drum până la Fisc tot trebuie să facă unele persoane fizice
Pe formularul de înscriere există o rubrică „Tipul de aprobare“, care are doar două opțiuni: „Aprobare la ghișeu“ și „Verificare număr înregistrare decizie“. Reprezentanții Fiscului regional spun că acea rubrică ce trebuie completată se adresează celor care nu au o decizie comunicată de către ANAF, cu privire la sumele de plată pe 2013. „Pentru a ridica acea decizie pe 2013, pe suport de hârtie, persoana respectivă trebuie să se deplaseze la ghișeele administrațiilor fiscale în raza cărora își are domiciliul fiscal“, a explicat directorul executiv al DGRFP Craiova, Mihai Antonescu.
Persoanele fizice care desfășoară activități independente abia așteaptă să nu mai fie nevoite să se deplaseze la Fisc pentru orice hârtie, dar și să depună electronic declarațiile fiscale, la fel ca firmele care pot face acest lucru de mai bine de doi ani, depunând de la sediu sau de la domiciliu Declarația 112.
Dacă serviciul numit „Spațiu privat virtual“ devine funcțional 100%, atunci ar putea comunica on-line cu Fiscul PFA-urile, medicii cu cabinete private, profesorii care au activitate în privat, avocații, experții contabili, traducătorii, ziariștii și orice alte persoane fizice care vor să aibă pe e-mail deciziile ANAF sau care vor să știe dacă firma la care lucrează le plătește sau nu contribuțiile la stat sau le declară salariile reale.