De ani buni, mii de craioveni se plâng că sunt furați de furnizorul de căldură și apă caldă al orașului, SC Termo SRL. Proprietarii sunt revoltați că trebuie să aștepte zeci de minute până să vină apa caldă. În tot acest timp curge apă rece, pe care oamenii o plătesc ca apă caldă. Termo n-are bani de investiții, dar își încasează salariile tocmai de pe spatele proprietarilor care plătesc pentru un serviciu incomplet.
Povestea este veche în Craiova, dar furnizorul se face că nu aude și nu pornește pompele de recirculare a apei calde în punctele termice, acolo unde există. Multe voci spun că Termo nu pornește aceste pompe tocmai pentru că ar fi un cost prea mare. În plus, nici nu face investiții masive pentru introducerea conductelor pentru apă caldă menajeră recirculată. Puținele îmbunătățiri care s-au făcut în vara acestui an nu i-au mulțumit pe toți craiovenii. Mai mult au creat nemulțumiri printre proprietari, în sensul că într-o asociație unele blocuri beneficiază de apă caldă menajeră recirculată și altele nu. Este cazul Asociațiilor nr. 15 Calea București, 24 Brazda lui Novac, unde doar în unele blocuri proprietarii au apă caldă atunci când deschid robinetul.
Mihai Mărgărit, proprietar în blocul F13 de pe strada Emanoil Chinezu, se plânge că el, vecinii din bloc și cei din blocurile F12 și F14 au fost nevoiți să-și instaleze boilere ca să aibă apă caldă la baie. Altfel ar fi așteptat zeci de minute ca să beneficieze de „luxul“ de a avea apă caldă.
„Pentru a folosi apa la baie, noi stăm câte o jumătate de oră, ca să se consume toată apa care se răcește de pe conductă. O lăsăm să curgă la canal și o plătim apoi ca apă caldă. Stăm o jumătate de oră și vine călduță. Dacă nu este recirculată, apa nu vine la temperatura normală. Eu am cerut la asociație să intervină la Termo să ne diminueze costurile, pentru că nu sunt obligat să plătesc un serviciu de care nu beneficiez. Probabil asociația a făcut o cerere la Termo, dar nu a făcut o somație certă. De ce sunt eu silit să plătesc fiindcă spun ei că nu au fonduri de investiții? Eu plătesc lunar trei metri cubi de apă caldă și din asta, dacă este efectiv un metru cub de apă caldă. Această problemă trebuie rezolvată la nivelul întregului oraș“, a explicat Mihai Mărgărit, proprietar. Ca el sunt alte câteva sute de proprietari din Craiova.
„Curge zece minute rece. De la asociație ne-au spus că se lucrează la apa caldă ca să nu mai plătim degeaba și să stăm să așteptăm atât de mult. Încă nu s-a rezolvat problema, vine tot rece“, a spus Foca Stăiculescu, proprietar în blocul F13.
Blocul F13 are probleme
Reprezentanții Asociației de Proprietari nr. 15 Calea București susțin că problema celor care locuiesc în blocul F13 ține de SC Termo Craiova SRL, dar și de locatari. Și că ambele părți trebuie să investească fonduri, pentru ca apa caldă să ajungă în timp optim la robinet, cu precădere furnizorul care încasează bani de la craioveni pentru un serviciu prost făcut.
„Domnul Mărgărit e cu plângerile și reclamațiile. Dumnealui a făcut o sesizare la noi în legătură cu apa caldă. Noi, la rândul nostru, am făcut demersuri peste tot, la Termo, la primărie. Ne-au spus că nu mai au fonduri de investiții, poate la primăvară. Ei au adus conductele de apă recirculată din PT până la blocul F10. Aici s-au oprit, când au bani poate merg mai departe. În blocul F13 mai este o problemă; cu zeci de ani în urmă, s-au desființat conductele pentru apa recirculată din subsol. În timp, aceste conducte au dispărut. Acum, proprietarii trebuie să ia altele. Chiar dacă trimit din PT apă caldă la parametri, normali, ei tot nu ar beneficia în timp optim. Nu avem decât să așteptăm să continue Termo lucrările“, a explicat Florin Georgescu, administratorul asociației de proprietari.
Specialiștii de la Termo adoptă metoda struțului
Încercările noastre de a afla de la Termo dacă va găsi fondurile necesare continuării lucrărilor, dacă pompele de recirculare apă caldă din punctele termice funcționează și care sunt costurile, nu au avut sorți de izbândă. Am încercat două zile la rând să vorbim cu administratorul SC Termo Craiova SRL, Florin Lungu. Numai că acesta s-a închis în birou, evitând orice discuție cu redactorii GdS. Pe 15 decembrie, după ce am așteptat zece minute în fața ușii de la secretariat, Florin Lungu ne-a transmis prin secretară că este ocupat și că putem vorbi cu altcineva din conducere, adică Sorin Iordache, contabilul-șef. Numai că acesta ne-a spus direct că nu cunoaște acest aspect, care ține de Departamentul tehnic. Apoi, secretara ne-a trimis la purtătorul de cuvânt al societății, care era plecat în concediu. Am făcut aceleași demersuri și pe 16 decembrie, numai că de această dată am fost ținuți la poarta societății peste 30 de minute, fiindcă același administrator era „ocupat“.
Fără pompe de recirculare, n-avem apă caldă
În schimb, am aflat pentru craiovenii furați de Termo cum stă treaba cu aceste pompe de recirculare apă caldă și cu conductele de apă caldă menajeră recirculată de la un specialist: profesorul universitar doctor inginer Marin Bică.
„Este adevărat că debitmetrele înregistrează apa, chiar dacă ea este rece. În Craiova este și un mare neajuns, traseul nu este izolat complet și, dacă nu se consumă apă caldă pe o anumită perioadă de timp, aceasta staționează și se răcește. Deschizând robinetul, până vine apă caldă trece destul de mult timp. Sunt sisteme de termoficare care ar putea să evite acest neajuns, ar putea fi folosite acele pompe de recirculare care să mențină apa la o anumită temperatură. Aceste pompe se găsesc în punctele termice, dar folosirea lor crește prețul operației respective. Există și alte sisteme care folosesc pompa de circuit, de condens, de adaos. Fără aceste pompe nu putem avea apă caldă imediat ce deschidem robinetul. Trebuie să existe acea conductă de recirculare care pleacă din punctul termic către blocuri. În lipsa acesteia, avem aceeași situație, apă rece la robinet“, a explicat profesorul universitar doctor inginer, Marin Bică.