15 garnituri de tramvai din parcul RAT Craiova vor fi îmbunătățite și decorate tematic până în iulie 2015, când vor reintra în circulație. Alte municipalități din România fie au apelat la achiziția de tramvaie noi, fie la modernizări de substanță, la Electroputere VFU Pașcani. Câștigă Craiova duelul tramvaielor cu municipalitățile din Arad, Oradea, Cluj, Timișoara și Iași?
Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova a prezentat vineri alte două tramvaie din lotul de 15 care vor fi decorate tematic până în iulie 2015. Costurile reparațiilor și îmbunătățirilor făcute în regie proprie sunt estimate la 10.000 de euro/bucata. La unele garnituri, scaunele din lemn au fost înlocuite cu unele din plastic, din parcul de autobuze second-hand al RAT, altele au fost dotate cu afișaj electronic frontal și monitoare la interior. Toate tramvaiele au suferit reparații la tinichigerie, au fost vopsite și acoperite cu autocolante tematice, în scopul participării Băniei la competiția pentru Capitală Culturală Europeană 2021. De altfel, prototipul tramvaiului oltenesc a fost inscripționat „Craiova – Capitală Culturală Europeană 2021“, iar următoarele două au fost botezate „Parcul Nicolae Romanescu“ și „Craiova Maxima“. Autocolantele de pe tramvaiele prezentate vineri înfățișează clădiri importante din oraș și evenimente culturale. „Nu ne permitem să achiziționăm pe fonduri europene tramvaie, deocamdată, și ne-am zis că va trebui să le reabilităm pe acestea pentru cel puțin un an-doi. Am dorit să le asigurăm condiții bune călătorilor, pentru că știți și dumneavoastră cum arătau tramvaiele vechi. Eu zic că va fi rezolvată o mare problemă în momentul în care dăm drumul la tramvai pentru că la ora actuală noi ținem pe linii autobuze care ar trebui casate, dar a trebuit să suplinim transportul în comun cu tramvaiul. Erau câteva mii de călători care mergeau cu tramvaiul și care a trebuit să fie mutați practic în autobuze“, a declarat primarul orașului, Lia Olguța Vasilescu.
Soluțiile concurenților
În ultimii ani, mai multe municipalități din România au decis să-și înnoiască sau să-și modernizeze parcul de tramvaie. Astfel, Oradea și-a achiziționat tramvaie Siemens, iar regia de transport din Arad a cumpărat tramvaie noi Imperio, produse la uzinele Astra din localitate. Tramvaiele Imperio au 27 de metri lungime, 40 de locuri pe scaune și 160 de locuri în picioare, un consum redus de curent, sistem electronic de afișaj, sistem e-ticketing și supraveghere video. Cluj-Napoca a optat pentru achiziția de tramvaie noi poloneze, marca Pesa. La Iași, vechile tramvaie sunt modernizate la Electroputere VFU Pașcani, ele având motoare noi, scaune confortabile și aer condiționat. Și municipiul Timișoara a decis să modernizeze 30 de tramvaie, adică jumătate din cele scoase zilnic pe traseu. Autoritățile locale au încheiat un acord-cadru pe patru ani cu asocierea Astra Vagoane Arad – Electroputere VFU Pașcani. Noile tramvaie vor avea instalație de climatizare, precum și sisteme audio și video pentru informarea pasagerilor.