Ședință istorică ieri, prima de pe anul acesta a Consiliului Local al Municipiului Craiova. Consilierii au dezbătut mai bine de trei ore cele 30 de puncte de pe ordinea de zi, cu tot cu întrebările și interpelările obișnuite. În cadrul acestei ședințe au picat la vot două proiecte de hotărâre de pe ordinea de zi, un număr egal cu cele respinse de la învestirea în funcție a actualului primar și până la această ședință. Unul dintre ele, important pentru comunitate, viza prelungirea contractului pentru întreținerea iluminatului public, fiindcă licitația pentru concesionare este contestată în instanță. O parte dintre consilieri au întors mersul lucrurilor, votând împotrivă și acuzând primăria că întocmește defectuos caietele de sarcini.
Ziua de 29 ianuarie 2015 este o zi care, probabil, va rămâne în istoria recentă a Consiliului Local Craiova pentru simplul fapt că s-a reușit o performanță. Au fost respinse ieri două proiecte de pe ordinea de zi, exact atâtea câte au picat la vot și în perioada de 32 de luni de la învestirea în funcție a primarului Lia Olguța Vasilescu, conform unui răspuns acordat GdS de către primărie în urmă cu mai multe luni. Primarul Vasilescu nu a fost prezent la această întâlnire, fiind plecat din țară, iar președintele de ședință a fost consilierul PNL, Dan Cherciu.
„Cum să dăm cuiva ceva ce nu știm sigur cât este, cui aparține, dacă avem acceptul?“
Consilierii locali nu s-au abținut de la a se contra pe diferite puncte supuse votului sau de a-și exprima părerea, în ciuda modului defectuos în care a funcționat instalația de sonorizare și care a dat bătăi de cap tuturor celor prezenți. Revenind, însă, primul punct care a picat la vot este cel care viza vânzarea prin negociere directă a unui teren aparținând municipalității către CEZ. Pentru a putea intabula acest teren, CEZ – concesionar în prezent – trebuia să aibă drept de proprietate asupra lui, acest lucru ducând la solicitarea făcută către primărie de a vinde acest teren. „Noi dăm la vânzare un teren care este în indiviziune și pentru care nu avem acceptul celuilalt proprietar. El (CEZ -n.r.) a cerut un teren și eu acum îi dau. Vi se pare corect? Mie nu. Și celorlalți consilieri le spun: cum să dăm cuiva ceva ce nu știm sigur cât este, cui aparține, dacă avem acceptul? Luăm de bună ce spun cei din primărie (Direcția Patrimoniu – n.r.), tot respectul pentru ei, dar vrem și noi un act“, a spus consilierul PNL Pavel Badea. Cherciu, pe de altă parte, a atras atenția directorilor din primărie și de regii că este necesar să fie prezenți la ședința de consiliu local pentru a lămuri anumite aspecte, inclusiv cel legat de punctul supus la vot. „Este o formă de respect față de consiliul local să fie prezenți la aceste ședințe. Subordonarea dânșilor este și față de consiliul local. Am rugămintea să se transmită tuturor obligativitatea prezenței și la ședințele de comisie, și în plen“, a spus Cherciu. După o numărare atentă a voturilor, proiectul a picat cu 17 voturi pentru – fiind necesare 18 -, și șapte abțineri.
„Nu avem iluminat civilizat pentru că niște funcționari nu sunt în stare să facă niște documentații“
Al doilea proiect care nu a întrunit condițiile de două treimi pentru a trece de vot a fost cel privind atribuirea contractului de delegare pentru activitatea de întreţinere-menţinere a sistemului de iluminat public din Craiova. Acesta ar fi fost al treilea contract atribuit prin negociere directă pentru iluminat, cu o societate care ar urma să întrețină acest serviciu până la lămurirea licitației pentru concesionarea iluminatului public din Craiova. „Voi vota împotriva acestui proiect, nu prin faptul că nu este important, ci pentru că am văzut că este un obicei să se facă justificări subiective privind amânarea acestui subiect pe ordinea de zi“, a spus consilierul independent Ionel Pană. „Vreau să atrag atenția că este a treia oară când avem această bombă pe ordinea de zi. Țin să vă aduc aminte că prin Hotărârea nr. 216/2012 am stabilit ca modalitate de gestiune pentru iluminat gestiunea de delegare prin licitație publică. La începutul anului 2014, vechiul contract a încetat. Știam asta cu ani de zile înainte. Nu puteam nici atunci invoca o stare de excepție care să ne ducă la procedura negocierii fără publicare prealabilă“, a explicat consilierul PNL Marian Vasile, explicând că s-au succedat, până acum, două contracte de întreținere a iluminatului: cu firma Energobit, pe o perioadă de patru luni, și cu firma Total Strada, pentru șase luni, contract care expiră la 12 martie 2015. „Ce se întâmplă cu acest contract mi se pare un caz tipic de delăsare, incompetență și poate și de interese. (…) Din 2012, de când am hotărât gestiunea pentru iluminat, suntem încă în stare de necesitate. Cei responsabili nu au fost capabili să pregătească din timp caietul de sarcini, să întocmească unul care să nu mai fie supus contestărilor. Eu știu că dacă ești un funcționar capabil, pregătești un caiet de sarcini clar, care să nu poată fi contestat (…) Pe banii craiovenilor nu avem iluminat civilizat, folosim lămpi cu sodiu și cu mercur pentru că niște funcționari nu sunt în stare să facă niște documentații“, a spus și consilierul Dan Cherciu. Viceprimarul Mihail Genoiu, la rândul său, a explicat că licitația pentru iluminatul public este în instanță la Curtea de Apel, fiind contestat câștigătorul și nu caietul de sarcini, așa cum și GdS a relatat de mai multe ori. Următorul termen în instanță este 5 februarie. În ciuda acestor explicații, și acest punct a picat la vot, cu 16 voturi pentru și cinci împotrivă, ceilalți consilieri nefiind prezenți în sală sau absentând.
Febra a ținut-o departe de ședință pe Eliza Peța
Pe lângă aceste două subiecte, discuțiile au continuat și în legătură cu celelalte puncte de pe ordinea de zi. Câteva dintre ele au fost legate de contractul de administrare al Elizei Peța, noul manager al SC Salubritate Craiova SRL. „Vrem și noi să știm care este indemnizația managerului. Nu este trecută în contract“, a spus consilierul UNPR, Theodor Sas. După ce mai multe persoane au căutat-o cu privirea prin sală pe Eliza Peța, viceprimarul Mihail Genoiu a ținut să menționeze că „domnișoara Peța este bolnavă, are febră și nu a putut veni“. Cherciu, pe de altă parte, a stârnit râsetele celor prezenți: „Profit de ocazie să-i urez multă sănătate domnișoarei manager pentru că ieri (miercuri – n.r.), la comisii, era perfect sănătoasă. Înseamnă că are o boală cu o evoluție rapidă“, a spus consilierul.
Se majorează tarifele la apă și canal?
Alte discuții în plen au mai fost legate de felul în care arată transformatoarele CEZ. „Trebuie să facem cumva să obligăm furnizorul să îngroape aceste cutii de transformare. Consumul electric va crește și vor apărea și mai multe astfel de transformatoare. Trebuie să impunem o regulă ca aceste transformatoare să fie subterane“, a precizat consilierul PNL, Emilian Ștefârță. Viceprimarul a rezonat cu această idee și a propus elaborarea unui regulament care să fie urmărit cu sfințenie. Totodată, și bugetul Companiei de Apă Oltenia a fost adus în discuție. „Am observat că, pentru anul 2015, Compania de Apă își propune o scădere cu 8% a veniturilor. Este o performanță managerială rară ca un manager să își propună așa ceva. Se motivează că această reducere va veni odată cu nefacturarea apei pluviale. Am salutat această decizie la momentul respectiv, însă am atenționat că vor veni alte cheltuieli și, iată că, onor Compania de Apă va majora, de la 1 iulie, tarifele la apă și canal“, a precizat Cherciu. Într-adevăr, în actele ce fundamentează proiectul de hotărâre privind mandatarea unui reprezentant al consiliului local în Adunarea Generală a Acționarilor Companiei de Apă este stipulat că „s-a luat în calcul o modificare a tarifelor începând cu 1.07.2015“, fără a se da însă detalii legate de majorări sau scăderi.
GdS a luat legătura cu reprezentanții Companiei de Apă Oltenia, care au precizat că este vorba despre o strategie de tarifare, însă au explicat că mai potrivit este să răspundă concret printr-o solicitare scrisă. GdS a înaintat această solicitare în cursul zilei de ieri.
Cine plătește drepturile salariale câștigate în instanță?
La finalul ședinței, consilierii au avut mai multe interpelări. Consilierul PSD Răzvan Socoteanu a atras atenția asupra asfaltării curții în care funcționează atât Liceul „Charles Laugier“, cât și RAADPFL Craiova, Salubritatea și o clădire a Tribunalului Dolj. Mai mult, a fost solicitată și asfaltarea parcării de la Spitalul de Copii de la parc. Consilierul Dan Cherciu a cerut rezolvarea problemei sistemului de sonorizare din sala de ședințe, dar și un raport financiar amănunțit al Termo Craiova, aflată în prag de insolvență. Totodată, Cherciu a mai adresat o întrebare legată de cine va plăti drepturile salariale ale foștilor directori de la Evidența Populației, dar și de la Grădinița „Phoenix“, ambii câștigând procese în instanță cu primăria, legate de demiterea abuzivă.
Ședința istorică, la care au rezistat până la final doar câțiva consilieri, a luat sfârșit după trei ore și aproximativ zece minute de discuții intense.