Licitația pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova este, oficial, anulată. Curtea de Apel București a respins vineri plângerea formulată de una dintre asocierile de firme la decizia aeroportului de a declara neconforme toate ofertele depuse. Licitația va fi reluată, iar conducerea instituției speră ca proiectul să fie finalizat până la sfârșitul anului. În caz contrar, aeroportul pierde fondurile europene alocate pe perioada 2007-2013.
Curtea de Apel București a respins, vineri, ca nefondată, plângerea formulată de asocierea de firme SC AZVI SA – SC POLYSTART SRL la decizia aeroportului de a declara neconforme toate cele cinci oferte înscrise la licitație și, implicit, de a o anula. Licitația a fost lansată în luna mai a anului trecut, a fost suspendată pentru o vreme, iar la final, în perioada de evaluare, toate ofertele depuse au fost considerate neconforme. „A existat o analiză a ofertelor care a descalificat toate cele cinci grupuri de firme care s-au prezentat la licitație. Firma care a avut prețul cel mai mic a contestat licitația. În primă fază, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestația și a urmat întâmpinarea către Curtea de Apel București (…) Vineri s-a dat decizia definitivă. Faptul că am câștigat acest proces ne readuce la stadiul inițial, adică la reluarea licitației“, a explicat directorul Aeroportului Craiova, Mircea Dumitru.
De ce au fost respinse ofertele
Firmele care au participat la licitație nu au îndeplinit criteriile de calificare, conform conducerii aeroportului, în sensul că nu au făcut dovada că au personal suficient și echipamente necesare lucrării.
„În mod normal, ar trebui ca grupurile respective de firme să se prezinte din nou la licitație. De data aceasta, știu ce au greșit la prima licitație și vor face și modificările de rigoare în documentație“, a explicat Dumitru.
Directorul aeroportului a mai precizat că, pentru a doua licitație, vor exista modificări în caietul de sarcini, în ceea ce privește capacitatea portantă a pistei (sarcina maximă admisibilă pentru a fi garantată stabilitatea ei – n.r.). Aceasta va crește datorită măririi numărului de zboruri de pe Aeroportul Craiova, lucru care nu era previzibil în momentul în care a fost elaborată prima documentație de atribuire. Reamintim că zborurile în plus despre care se vorbește sunt, momentan, cele două către Antalya (Turcia) și câte unul către Creta și Rhodos (Grecia), care vor începe din luna iunie.
Dumitru: Lucrarea poate fi terminată până la sfârșitul anului
Ceea ce pune presiune atât pe beneficiar, cât și pe constructor este faptul că proiectul de reabilitare a pistei aeroportului trebuie să fie gata până la 31 decembrie 2015, deoarece este finanțat din fondurile europene aferente exercițiului financiar 2007-2013. În caz contrar, banii ar trebui asigurați din bugetul Consiliului Județean Dolj.
Conducerea aeroportului crede că, dacă licitația va decurge cum trebuie, lucrarea va fi gata până la finele anului. „Lucrarea poate fi terminată până la sfârșitul anului. Durata maximă estimată de studiul de fezabilitate a fost de 12 luni, dintre care patru luni pentru proiectul tehnic și opt luni pentru execuție. Eu consider că acest proiect tehnic poate fi făcut într-o lună. Două părți sunt importante, din punctul meu de vedere, pentru proiectant. Vorbim despre extinderea de platformă, unde cred că nu este o mare problemă să iei din normative care sunt straturile de balast, grosimile și betonul care trebuie puse pentru a face o platformă de îmbarcare-debarcare. Al doilea punct forte pentru proiectant este echipamentul de balizaj. Există o documentație internațională în care se stipulează toate criteriile tehnice și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un aerodrom deschis zborurilor comerciale regulate în trafic internațional, fie că vorbim despre aeroportul din Craiova sau despre unul din Africa. Numărul de balize, așezarea lor, distanța dintre ele sunt date foarte clar în această documentație“, a precizat directorul aeroportului.
În ceea ce privește execuția, Dumitru a explicat că în cinci-șase luni poate fi făcută. „Mai ales dacă va începe undeva în luna mai, nu cred că vor fi probleme în a pune partea de betoane, care este cea pentru care contează cel mai mult condițiile meteo“, a încheiat el.
Cinci înscrise, zero câștigătoare
Cele cinci asocieri de firme care se înscriseseră la licitația pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova erau ASTALDI SpA – SC MAX BOEGL ROMANIA SRL – UTI GROUP SA, COOPERATIVA EDILE APPENNINO SCARL – SC IMOB LUX CONSTRUCT SRL, STRABAG AG – SC ICCO ENERG SRL – AECOM INOCS SLUM, SC TEL DRUM SA – SC TEHNIC ASIST SRL – SC GEO ARC SRL și AZVI SA – SC POLYSTART IMPEX SRL. Câteva dintre acestea lucrează deja în Craiova. IMOB LUX CONSTRUCT reabilitează strada Bariera Vâlcii, TEL DRUM lucrează pe strada Râului, iar UTI GROUP și POLYSTART sunt asociate cu Delta ACM la lucrările pentru Water Parkul din Lunca Jiului.
Aproximativ 17.000 de pasageri în ianuarie
Aeroportul Craiova a înregistrat în prima lună a anului 16.776 de pasageri. În 2014, prin aeroportul din Bănie au trecut circa 140.000 de pasageri, cu 100.000 mai mulți decât în 2013.