Craiovenii află pe propria piele unde poate duce indiferența unui furnizor de utilități, în speță Compania de Apă Oltenia (CAO), care uită uneori să anunțe avariile, urmate de oprirea apei, sau consideră că este suficient să posteze unele informații pe site-ul propriu. Regulamentul Serviciilor de Alimentare cu Apă şi de Canalizare obligă SC Compania de Apă Oltenia SA să anunțe oprirea furnizării apei, prin mass-media sau prin afişarea la utilizatori, după caz, cu minimum 24 de ore înainte.
Ziua de 5 februarie a început cu nervi pentru zeci de craioveni din cartierul Lascăr Catargiu. Localnicii s-au trezit fără apă. Și cum oamenii habar nu aveau de această sistare, nemulțumiți și indignați, s-au grăbit să ceară lămuriri muncitorilor.
„În dimineața zilei de 5 februarie 2015, cartierul Catargiu a fost lipsit de apă pentru o perioadă de câteva ore, fără ca noi, abonații, să fi fost anunțați în prealabil de către Compania de Apă. Situația nu este nouă, întrucât cu două-trei săptămâni în urmă s-a întâmplat același lucru. Revoltător este faptul că nu suntem anunțați prin afișe, așa cum este normal sau așa cum procedează alte companii. Pentru a afla cu exactitate ce s-a întâmplat, am decis să telefonez la Compania de Apă, iar operatoarea a spus că este vorba de o avarie și acesta este motivul pentru care nu au putut anunța incidentul. Ulterior, am mers la echipa de muncitori aflați în cartier și i-am întrebat și pe aceștia care este motivul opririi apei și de când se știe de acest eveniment. Nu mică mi-a fost mirarea să aflu chiar de la muncitori că fuseseră anunțați, ceea ce înseamnă că reprezentanţii Companiei de Apă au mințit când au invocat motivul avariei neașteptate“, ne-a sesizat craioveanca Andreea Cătălina, din cartierul Catargiu.
Sistarea repetată a apei, fără o informare corectă în prealabil, nu face decât să-i nemulțumească pe craioveni. De remarcat este faptul că sistarea din ziua de 5 februarie nu apare pe site-ul CAO nici la „Intervenții“, nici la „Știri și comunicate“.
Anunță și nu prea
Într-adevăr, furnizorul de apă al orașului Craiova își sfidează de ceva timp abonații, considerând că este suficient să posteze intervențiile doar pe site-ul companiei, uitând că nu toți cetățenii au la îndemână un calculator sau că vârstnicii nu știu să acceseze internetul. „În ultimii doi-trei ani, compania nu ne mai anunță opririle de apă. Eu sunt la asociație și vine lumea și mă ia la întrebări de ce nu este apă. Am norocul că ascult radioul sau citesc prin ziare, să mă informez, și așa știu să le spun dacă sunt întreruperi. Înainte, cei de la Apă ne anunțau la asociație, acum nu“, afirmă Marin Sorescu, administratorul Asociației de proprietari Siloz Înfrățirii.
Faptul că operatorul nu prea anunță lucrările și sistările de apă l-a confirmat și președintele Asociației de proprietari nr. 4 Calea București, Iulian Bogdan. „Cei de la Apă nu ne anunță întotdeauna, mai uită câteodată. Acum văd că intervin aici, în spatele Teatrului de păpuși. Nu ne-au anunțat pentru că, zic ei, este domeniu public. Văd că nu s-au plâns proprietarii că au oprit apa. Am înțeles că este o conductă spartă și se infiltrează apa pe canalul termic, ajungând în subsolurile blocurilor“, a spus Iulian Bogdan, președintele Asociației de proprietari nr. 4 Calea București.
Administratorul Companiei de Apă Oltenia, Alin Șuiu, s-a arătat prea puțin interesat de doleanțele abonaților companiei, refuzând categoric să dea lămuriri legate de surprizele neplăcute pe care operatorul le face prin sistarea neanunțată a apei, fie că este o avarie, fie că este o lucrare cunoscută din vreme.
Sistările, transmise prin viu grai
Nu doar craiovenii sunt deranjați de comunicarea defectuoasă în ceea ce priveşte oprirea apei, ci și abonații din celelalte orașe unde CAO este operator. De exemplu, pe site-ul companiei apare informația că: „În perioada 06.02.2015-11.02.2015, se va sista furnizarea apei în municipiul Băilești, în vederea efectuării unor lucrări de conectare la noua rețea de distribuție a apei potabile“, se arată în comunicatul afișat pe pagina CAO. Câți băileșteni au intrat pe site-ul furnizorului să afle zilele și intervalele de timp când au loc sistările e greu de aflat. Însuși primarul localității s-a declarat total nemulțumit de activitatea și acțiunile companiei în orașul Băilești. „Informația aceasta probabil se transmite, să zic așa, din gură în gură. În Băilești, presa este puțin dezvoltată, iar omul de rând nu stă pe calculator. Eu sunt supărat pe cei de la companie, că le-am propus să lucreze noaptea, când nu ar fi disconfortul atât de mare. Au luat hotărârea să lucreze cum vor ei, fără să țină seama de propunerea noastră. Astfel, disconfortul este total. Termenele lucrărilor nu au fost respectate pentru că nu și-au luat măsurile care se impuneau. Noi, față de alte orașe, când am fost preluați de CAO nu aveam datorii. Nu vreau să mai avem în Băilești probleme cu sistemul de apă și canal, să primim apă ca în trecut, o oră dimineața și o oră seara“, s-a plâns Costel Pistrițu, primarul localității Băilești.
Ce spune legea
Conform art. 228 din Regulamentul Serviciilor de Alimentare cu Apă şi de Canalizare asigurate de SC Compania de Apă Oltenia SA, operatorul de servicii din sistemul de alimentare cu apă şi de canalizare este obligat să anunțe prin orice mijloc sistarea furnizării apei: „Anunţul de oprire a furnizării apei, prin mass-media şi/sau afişare la utilizatori, după caz, în funcţie de numărul de utilizatori afectaţi, se va face cu minimum 24 de ore înainte“.