4 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriEurogenetic - afacerea care a pariat pe combustibili

Eurogenetic – afacerea care a pariat pe combustibili

Cosmin Crețan, managerul companiei Eurogenetic, afirmă că prețul GPL-ului rămâne mai ieftin decât al benzinei  datorită taxelor mai mici decât cele impuse pentru benzină (Foto: Claudiu Tudor)
Cosmin Crețan, managerul companiei Eurogenetic, afirmă că prețul GPL-ului rămâne mai ieftin decât al benzinei
datorită taxelor mai mici decât cele impuse pentru benzină (Foto: Claudiu Tudor)

De la câteva stații GPL, compania locală a ajuns la un lanț de 63 de stații pentru gaz petrolier lichefiat și la cinci stații de distribuții mixte. Afacerea locală se dezvoltă de la un an la altul, iar profitul se reinvestește în proporție de 90%. Aflați ce planuri de business are Eurogenetic pe viitor, dar și cum a explicat managerul companiei faptul că prețurile carburanților la pompă nu pot scădea în același ritm cu reducerea prețului petrolului din cauza taxelor către stat, care rămân fixe.

Eurogenetic a fost înființată în urmă cu peste 20 de ani, în 1994, și a început activitatea cu livrări angro de produse petroliere. De-a lungul timpului, compania a pariat pe piața carburanților, s-a dezvoltat pas cu pas, ajungând la o cifră de afaceri de 21 de milioane de euro în anul 2014. La ora actuală, compania dezvoltă cinci stații de distribuție de combustibili, plus 63 de stații de GPL (Gaz Petrolier Lichefiat), dispuse în șapte județe din sudul țării. Pe segmentul de GPL, afacerea locală s-a dezvoltat începând de prin anul 2004, când cererea pentru un astfel de produs s-a intensificat și tot mai mulți deținători de autovehicule începuseră să își monteze instalații de gaz în portbagajul mașinilor. La vremea respectivă, mai mulți benzinari particulari au simțit „gustul“ profitului, investind în benzinării sau stații GPL, dar piața i-a cernut în timp. Marii jucători au acaparat piața și le-au cumpărat business-urile investitorilor locali, astfel că au mai rezistat puțini benzinari în această zonă a țării.
Managerul Eurogenetic, Cosmin Crețan, a precizat, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv că Eurogenetic a rezistat pe piață reinvestind profitul aproape integral. „Noi am reușit să ne menținem, în primul rând, prin seriozitate, prin calitate și prin faptul că, în fiecare an, aproape tot profitul (în proporție de 90%) a fost reinvestit. Am încercat să ținem pasul cu noile tehnologii, să asigurăm o logistică necesară pentru toată aprovizionarea acestor stații. Am reușit, de-a lungul timpului, să asigurăm o flotă de transport, pentru că aceasta este baza unei astfel de afaceri, ca să poți să te aprovizionezi rapid, în funcție de necesități“, a spus Crețan.

O investiție într-o benzinărie – un milion de euro

„Clientul a devenit destul de pretențios“, spune Cosmin Crețan, astfel că și investițiile în piața combustibililor trebuie să fie pe măsura cererii din partea cumpărătorilor. Eurogenetic a achiziționat recent stația de carburanți din cartierul Brazda lui Novac, pe care a transformat-o și adaptat-o cerințelor moderne.
„Investiția totală a fost destul de mare. Achiziția plus modernizarea stației s-a ridicat la peste un milion de euro. Este o stație 100% «made in Craiova», pentru că realizarea ei s-a făcut numai cu firme locale. Am vrut să demonstrăm că și noi, aici, în Bănie putem să facem ceva la standarde occidentale“, a spus Cosmin Crețan în cadrul emisiunii „Economia Sudului“.
Afacerea cu GPL rămâne un business profitabil pentru cei care investesc în acest domeniu. Ca și pondere în cifra de afaceri a Eurogenetic, GPL-ul reprezintă 42%, dar „ca și pondere în profit, afacerea cu GPL reprezintă 68% din total. (…) Nivelul businessului nostru pe GPL a crescut de la an la an. Nu am avut nici un an de scădere“, a precizat managerul companiei. Cererea de GPL pe piață, în general, este în creștere timidă în ultimii trei-patru ani, dar se menține un ecart al prețului acestui produs față de alți combustibili, GPL-ul fiind mai ieftin față de benzină și motorină.
Pe viitor, afacerea cu GPL va fi și mai bună. „Normele UE impun un nivel mai mare al folosirii combustibililor alternativi benzinei și motorinei, până în 2020 trebuie să se ajungă la 30%. La ora actuală, se consumă doar 10% GPL din totalul pieței“, a explicat Cosmin Crețan. Din punct de vedere economic, prețul GPL-ului rămâne cu circa 40% mai ieftin ca al benzinei.

Planuri de dezvoltare

Ca planuri de business pe termen scurt, Eurogenetic intenționează să deschidă o stație de carburanți în Craiova, în cartierul Craiovița Nouă, dar și șapte-zece stații GPL în județele din sudul țării.
Trei firme din Oltenia, Azalis, Eurogenetic și Dolchimex, au creat o companie nouă, ADE Gas Oil Company, care se ocupă de ceea ce înseamnă management, logistică și aprovizionare pentru toate cele trei companii locale, dar și pentru alte companii private care activează în domeniul comerțului cu GPL. Cifra de afaceri a acestei companii a fost de 62 de milioane de dolari, pe anul 2014.

Cum se formează prețurile la pompă

Prețul benzinei, motorinei și chiar al GPL sunt stabilite în funcție de cotațiile petrolului pe piețele internaționale, spune investitorul privat. Cererea de petrol la nivel internațional s-a diminuat constant în ultima perioadă, fapt ce a condus la scăderea cotațiilor petrolului chiar cu 50-55%. Anul trecut, prețul petrolului era de 110 dolari pe baril, iar anul acesta coborâse sub 50 de dolari pe baril, până săptămâna trecută, când prețurile pe bursele internaționale au început să urce. Dar nu orice scădere a prețului petrolului se transpune în scăderea prețurilor combustibililor la pompă, ca urmare a faptului că taxele care compun prețul final al combustibililor (accize, TVA și altele) nu scad deloc. Astfel că și comercianții, benzinarii particulari reduc prețurile finale doar în marja de reducere a prețului petrolului. În România, scăderea prețurilor la pompă a fost de doar 20%, având în vedere că, în prețul final, taxele plătite statului depășesc 50% sau chiar mai mult, în cazul benzinei. Managerul Eurogenetic a explicat de ce nu se poate scădea prețul în același ritm cu scăderea cotațiilor petrolului pe piețele lumii.
„Prețurile la pompă au scăzut doar cu 20% pentru că sunt niște scăderi de prețuri care se reflectă doar din scăderea prețului țițeiului brut. Taxele nescăzând (acciza este un preț fix și nu se poate umbla la ea), nu se poate scădea prea mult prețul combustibilului la pompă. Din această cauză, scăderea efectivă a prețului produsului finit a fost doar de 20%“, a explicat directorul companiei Eurogenetic.

Criza din Ucraina a diminuat ușor stocurile de combustibil

Situația din Ucraina nu și-a pus amprenta asupra aprovizionării efective cu produs finit de către benzinarii din România. „Singura problemă ar putea să fie la aprovizionarea cu țiței brut a rafinăriilor din România și deci, obținerea produsului finit, adică a carburanților, și transmiterea lor pe piață, spre comercializare. Nu au fost sincope în aprovizionare, dar, într-adevăr, au venit mai puține importuri de produse finite și ne-am bazat numai pe produsele fabricate în țară“, a explicat reprezentantul Eurogenetic, spunând că firma sa a redus stocurile pe perioada conflictului din Ucraina. Deficiențe în aprovizionarea cu combustibil pe piață ar putea apărea efectiv doar dacă una dintre cele trei rafinării din țară ar avea probleme tehnice, revizii sau în alte situații.

Supraacciza a scăzut consumul

Introducerea supraccizei de șapte eurocenți pe litrul de combustibil nu doar că nu a adus beneficii la bugetul de stat, dar a făcut ca o parte din cererea de combustibili să se mute în statele din jurul României, mai exact, în Bulgaria și Ungaria. Benzinarii locali spun că orice introducere a unor taxe în plus, peste cele deja existente, nu ar aduce beneficii nimănui. „Deja nu mai suntem la concurență cu alte piețe în momentul în care prețul la noi crește din cauza taxelor“, a mai spus, în cadrul emisiunii, Cosmin Crețan.
Emisiunea „Economia Sudului“ poate fi urmărită și pe internet, atât pe site-ul televiziunii, www.alege.tv, cât și pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro.

Cum se implică firma în proiecte comunitare

Eurogenetic se implică în viața locală sprijinind financiar sportivi și manifestații culturale. „Încercăm să mulțumim comunității din care facem parte prin diverse metode de ajutare, de sponsorizare a unor proiecte socio-culturale care au loc în Craiova. În speță, am fost sponsori ai Festivalului Shakespeare care are loc din doi în doi ani la Craiova și care, din punctul nostru de vedere, este un punct de referință pentru ceea ce înseamnă cultură în Craiova. Sprijinim și sportul prin compania ADE Gas. Suntem sponsori ai echipei de handbal feminin. De asemenea, mai avem două echipe de handbal de tineret la Caracal“, a arătat Cosmin Crețan, managerul Eurogenetic. Acesta a mai precizat că este un lucru bun că firmele pot să facă sponsorizări în condiții permisive ale legislației fiscale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS