Cei care alimentează direct la pompă cu combustibil plătesc 5,2 lei pe litrul de benzină sau chiar mai mult în ultimele zile. Din acest cost, prețul benzinei, cu tot cu adaosul comercial al benzinarului, este de 1,92 lei pe litru. Restul de 3,3 lei pe litru reprezintă accize și TVA. Deci benzina fără taxe costă mai puțin decât apa plată.
Anul trecut, taxele reprezentau circa 55% din prețul benzinei. La noile prețuri de anul acesta, ponderea taxelor a urcat semnificativ la 63% din prețul aceluiași litru de benzină. Deci statul încasează 63% din tot ceea ce noi plătim pentru carburanți, iar restul reprezintă costurile de producție, de transport și de comercializare. Calculele au fost făcute la prețurile de săptămâna trecută ale carburanților.
„Din păcate, taxele au o pondere substanțială din ceea ce înseamnă prețul final la pompă al benzinei, motorinei, GPL, dar există o diferențiere între ele. Plecând de la prețurile care sunt prezente pe piață în momentul actual, de exemplu, la un preț mediu de 5,2 lei pe litrul de benzină, costul efectiv, inclusiv partea de adaos a producătorului și a comerciantului, este de 1,92 lei pe litru, asta însemnând 37%. Deci 1,9 lei reprezintă prețul de producție, plus partea de logistică, transport și aprovizionare. În costul final al litrului de benzină este inclusă și acciza, care este destul de consistentă, 2,04 lei pe litru, adică 39% din prețul final al benzinei la pompă. Dacă mai adăugați și TVA-ul (24%), veți ajunge la concluzia că 63% din preţul unui litru de benzină reprezintă costurile“, a spus Cosmin Crețan, managerul Eurogenetic, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege TV.
Cu alte cuvinte, prețul efectiv al benzinei după ce se extrage petrolul, se prelucrează, se rafinează, se transportă și se livrează în benzinării este comparabil cu prețul unui litru de apă plată din supermarket: 1,9 lei. Acciza se percepe producătorilor și se calculează la mia de metri cubi. În ultima perioadă, accizele au crescut atât ca sumă efectivă, cât și ca sumă exprimată în lei, fiind calculate la un curs ireal leu/euro, la care s-a adăugat și rata inflației.
De ce nu scade prețul carburanților în ritmul cu care se ieftinește petrolul
Atunci când prețul petrolului scade pe plan internațional, piața din România interacționează relativ rapid pentru reducerea prețurilor la pompă. „Intervalul de reacție față de ceea ce se întâmplă în piață, respectiv al costului de aprovizionare a mărfii față de cotațiile internaționale, este relativ scurt, undeva la o săptămână-două. Trăim într-un mediu în care toate prețurile se fac în funcție de cotațiile pe burse ale petrolului brut, iar acele cotații se fac în funcție de cererea și oferta existente pe plan internațional“, a mai spus managerul Eurogenetic.
De anul trecut și până la începutul lui februarie 2015, cotațiile petrolului brut au scăzut cu circa 55%, de la 110 dolari pe baril, la sub 50 de dolari pe baril. Dar prețurile combustibililor la pompă nu au scăzut tot cu 55%, ci doar cu 20%. „Nu se poate scădea prețul la pompă în același ritm cu scăderea cotațiilor petrolului, din cauza taxelor care compun prețul final și care nu scad. Acciza este un preț fix anual stabilit și nu se poate umbla la ea. Taxele sunt fixe, se stabilesc pe mia de litri și nu au legătură cu prețul petrolului. În plus, costurile de producție ale combustibililor rămân constante sau sunt chiar în creștere“, a spus Crețan. Benzina este considerată combustibilul cu cel mai mare grad de poluare și de aceea statul percepe pentru ea cea mai mare acciză. Taxele se percep producătorilor de combustibil, respectiv importatorilor.
Cât sunt taxele din prețul motorinei și al GPL
„La motorină, dintr-un preț mediu actual de 5,4 lei pe litru, costurile de fabricare și de vânzare efectivă sunt ceva mai mari ca la benzină și ajung la 2,21 lei pe litru. Acciza mai reprezintă 35%, plus TVA-ul de 24%, deci în total, 59% din preț reprezintă doar taxe“, a mai explicat Cosmin Crețan, reprezentantul unei companii care comercializează combustibili în sudul țării.
Taxele mai mici care sunt incluse în prețul unui litru de GPL fac posibil faptul ca acest combustibil să fie mult mai ieftin la pompă decât ceilalți combustibili clasici. „Taxele la GPL sunt diferite pentru că GPL-ul este considerat un produs mult mai ecologic decât benzina. Este mult mai puțin tratat, mult mai puțin prelucrat (practic sunt niște gaze care se emană în procesul de fabricare al produselor finite) și din acest punct de vedere, acciza pentru GPL este mult mai mică decât la benzină. Costul efectiv de producție a GPL, plus partea de vânzare cu toate costurile adiacente însumează 1,79 lei pe litru actualmente, plus adausul vânzătorilor. Acciza este doar 0,34 lei pe litru, iar TVA este de 24%“, a mai spus managerul Eurogenetic.
Cât costă benzina fără taxe în alte state europene
Potrivit unor statistici realizate de capital.ro la finalul anului 2014, statele membre ale Uniunii Europene cu cel mai mic preț al benzinei fără taxe sunt: Suedia (0,47 euro/litru), Germania (0,48 euro/litru) și Estonia (0,49 euro/litru). Cea mai scumpă benzină fără taxe se găsește în Malta (0,71 euro/litru) și în Bulgaria (0,61 euro/litru), potrivit sursei citate. Media europeană a benzinei fără taxe era pe finalul anului trecut de 0,513 euro/litru, în timp ce prețul cu taxe este de 1,38 euro/litru. România se afla sub media europeană atât în ceea ce privește prețul fără taxe, cât și la prețul cu taxe incluse. Mai exact, benzina fără taxe costa 0,49 euro/litru, iar litrul cu taxe incluse costa 1,18 euro. Paradoxal, deși în Bulgaria prețul fără taxe este unul mare, cel mai probabil că prețul cu taxe este mai mic decât în România, din moment ce marile firme de transport au aprovizionat cu combustibil flotele lor de tiruri din Bulgaria și Ungaria, după ce guvernul de la București a pus supraacciză de 7 eurocenți pe litrul de combustibil.
Combustibilii se scumpesc din nou
După o perioadă în care prețul petrolului a scăzut la un minim istoric, în ultima săptămână, acesta a început din nou să se aprecieze pe piețele internaționale. Scumpirile nu au întârziat să apară și la benzinării, astfel că prețul principalilor combustibili a crescut cu câteva procente în ultima săptămână. Pe termen scurt, tendința este de scumpire a carburanților, spune managerul Eurogenetic, pentru că prețul benzinei reflectă ușoarele creșteri ale cotației petrolului pe bursele internaționale.