Sistemul de plată on-line a taxelor și impozitelor locale din Craiova a fost blocat mai multe zile din cauza unor neînțelegeri între primărie și banca prin care se fac aceste plăți. Situația a fost sesizată de un cititor GdS, care a încercat să folosească acest sistem devenit o necesitate în zilele noastre și nu un moft. La solicitarea redactorilor GdS, reprezentanții municipalității au precizat că respectivul cont a fost executat silit de o persoană fizică, dar au promis că problema se va rezolva zilele următoare.
Alexandru Florescu a scris ieri pe adresa redacției, semnalând o situație nemaiîntâlnită referitoare la sistemul de plată on-line a taxelor și impozitelor. „Primăria Craiova a blocat plățile on-line pentru taxele și impozitele pe care cetățenii Craiovei le au de plătit pentru anul 2015, din luna ianuarie. Suntem astfel frustrați că nu putem beneficia de o facilitate pe care celelalte capitale de județ din România și municipii le au. Mai mult, la ghișeele Serviciului Taxe și Impozite ale Primăriei Craiova sunt cozi imense (se așteaptă în medie cinci-șase ore), iar ANAF ne îndeamnă mereu să facem plăți on-line – ca o cerință a UE! Cetățenii Craiovei sunt privați de participarea la Loteria cardurilor VISA, ce oferă zilnic contravaloarea pentru cinci impozite plătite cu cardul VISA On Line, cât și zece ani fără impozit! Vă atașez la mesaj prezentarea: Plătești ușor, câștigi ușor, cu Visa!, cât și mesajul ce apare la accesarea pe site-ul www.ghiseul.ro, pentru plata Taxe și Impozite ale Primăriei Craiova. Cred că este un subiect pe care cetățenii Craiovei trebuie să îl cunoască, deoarece la întrebarea adresată la telefon Serviciului Taxe și Impozite ale Primăriei Craiova (0251.411.111) am primit răspunsul: «Asta este, veniți și plătiți la ghișeu taxele, dar cu bani cash, căci nu avem POS pentru plata cu card bancar!»“, a scris Alexandru Florescu pe adresa GdS.
Îndemnul primăriei: cash sau prin transfer bancar
Redactorii GdS au refăcut traseul pe care îl parcurge un potențial plătitor on-line de taxe și impozite locale din Craiova. Pe site-ul www.ghiseul.ro, care face parte din Sistemul Național Electronic de Plată On-line al Agenţiei pentru Agenda Digitală a României din subordinea guvernului României, atunci când selectezi Primăria Craiova – taxe și impozite locale, pe ecranul calculatorului apare următorul mesaj: „Instituția (Primăria Craiova – n.r.) a blocat momentan plățile. Vă rugăm reveniți. Vă mulțumim pentru înțelegere. Raport 29409/20.02.2015 – Poprire cont“. GdS a sunat la telefonul de contact de pe site, iar o angajată a Direcției de Relații cu Publicul a explicat că primăria a solicitat blocarea plăților. „Atunci când o instituție decide să blocheze un cont, trebuie să spună motivul. În cazul Craiovei, nu este vorba despre o problemă tehnică, ci despre una juridică, din câte am înțeles. Au poprire pe cont“, a spus aceasta. Dacă la București se știa motivul blocării, la Craiova, o angajată a Direcției de Impozite și Taxe ne-a îndemnat să ne orientăm și să plătim cash sau prin transfer bancar. Trebuie precizat că, în cazul transferurilor bancare, banca percepe comision pe tranzacție, pe când plata prin www.ghiseul.ro este gratuită. Inițial, directoarea Direcției, Elena Bonescu, a spus că nu știe nimic despre acest lucru. După aproximativ o oră, însă, împreună cu directorul Direcției Juridice a primăriei, Ovidiu Mischianu, a recunoscut că situația durează de câteva zile, dar a spus că nu este vina primăriei.
Uite contul, nu sunt banii!
Într-o discuție cu redactorul GdS, reprezentanții municipalității au spus că problema a apărut din cauza băncii cu care lucrează, al cărei nume nu îl vom publica până nu vom obține și punctul ei de vedere. Aceștia au precizat că Direcția de Taxe și Impozite a primăriei a semnat în 2013 un contract cu o bancă prin care să se facă aceste plăți on-line. Practic, banca administra un cont cu destinație specială, unde se înregistrau plățile craiovenilor. Acest cont a fost executat silit de către o persoană fizică, în urma unui proces de restituire pe legile fondului funciar. Persoana respectivă a obținut în instanță plata unor daune cominatorii din partea primăriei pentru că nu o pusese în posesie cu un teren care îi fusese confiscat de regimul comunist. Cu această sentință, persoana fizică s-a dus la un executor judecătoresc care a învestit-o cu formulă executorie, apoi acesta a încercat să pună poprire pe toate conturile primăriei, inclusiv pe cel deschis la banca respectivă pentru plata on-line a taxelor și impozitelor. Când a primit înștiințarea de poprire, banca a discutat cu primăria, care i-a pus în vedere să nu accepte plata către executor a banilor existenți în cont la acea dată, deoarece contul avea un regim special și nu putea fi executat silit. În plus, spun reprezentanții primăriei, acele daune cominatorii nu puteau fi plătite până când nu erau transformate, tot prin hotărâre judecătorească, în daune compensatorii. Numai după aceea puteau fi plătite. Dar, indiferent de denumirea pe care o aveau, nu puteau fi plătite din acel cont cu regim special. Cu toate acestea, banca a acceptat plata către executor a banilor existenți în cont, moment în care primăria a decis să blocheze contul pentru a evita și alte plăți pe care banca le putea face dacă în el intrau alți bani de la craioveni. În felul acesta, orice plată on-line a taxelor și impozitelor locale a fost blocată.
Reprezentanții primăriei mai spun că au contestat pe fond executarea silită și au solicitat și suspendarea executării silite. În cel de-al doilea caz, au obținut o sentință favorabilă, iar zilele următoare vor trimite băncii o copie pentru a o convinge să oprească eventualele plăți către executorul judecătoresc. Tot cu această ocazie, vor solicita la www.ghiseul.ro și deblocarea contului, astfel că persoanele care doresc pot plăti on-line taxele și impozitele locale.